Tog två bilder till där jag försökte få med springan.
Provade en liten tolk på 3mm (okalibrerad). Den fick jag inte in på någon sida.
 
  • Grå ytterdörr med tre fönster inmonterad i karmen med synlig springa och omålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå dörr med fyra fönster och låskista, omgiven av outfärdad karm och vägg utan lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar på om det kan vara fogskummet som spänner karmen i fel läge?
I vilket fall så gör det att dörren inte kan justeras. Ta ur karman, kratsa bort skiten, montera korrekt och dreva med ull.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Fogskum kan orsaka många bekymmer framförallt med vanligt fogskum istället för lågexpanderande.
Vad finns det att fästa i? Om det endast är någon lättbetong så kan jag förstå att de valt att skumma dörren, att skumma under tröskeln var nytt.
När du lägger på din rätskiva så skiljer det ganska mycket och det kan orsaka allt från problem med dörrgång till att listerna får problem att hålla tätt till vintern.
Problemen du ser med rätskivan ska vara bort justerat innan det fogskumas och jag köper inte att den skillnaden skulle bero på fogskummet.
Om det redan är kallt utomhus där du bor så kan du testa med en ir-termometer/kamera om du har tillgång till en sådan för att se om det finns kallras från listerna.
Vissa billiga dörrar tätar dåligt precis i hörnen så lite kallras där vara fullt normalt.
 
Det har väl varit ca 7-12 grader sista tiden.
Huset har trästomme av tätväxt virke :) och delvis tegelfasad upp till fönster. Lättbetong finns i källarväggar, men inte i entréplanet och inte vid ytterdörren. Inte ens under dörren.
Dom har använt lågexpanderande skum.

Jag tror inte det finns plats för nån kall luft att läcka in. Jag har en liten ir-termometer som jag kollat altandörrarna med. Mäter 13gr i ena hörnet, vid 8 ute 21gr inne. Men d e en annan historia...

Tätningslisten känns ganska mjuk och luftig men blir fort ganska massiv när den trycks ihop. Tror inte den får plats där inne med den "tighta justeringen". Försöker illustrera med 2 bilder.
 
  • Mätning av mellanrum vid dörrkarm med linjal som visar cirka 2 mm utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av glipan vid dörrkarm med tumstock som visar tätningen och justeringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndag morgon, 06:00, vaknar till lite av ett klickand ljud. Blir misstänksam, yes, det är ytterdörren som glidit upp. En tonåring som inte lyckats stänga dörren ordentligt under natten och då går ju inte låset in heller.

Nu får det vara nog!

Inhandlade ett karmskruvsverktyg på Jula.
Justerade ut karmen något. Gångjärnen linjerar perfekt nu, diffade 1mm innan. Dörrblader bänder inte i karmen längre.
Nu stänger dörren perfekt, varje gång. :D
 
  • Närbild av en justerad dörrkarm som nu stänger perfekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vad bra att du fick ordning på dörrgången.
Du har haft tur om du kunnat justera utan att skära fogskummet.
 
1 123abc skrev:
Vad bra att du fick ordning på dörrgången.
Du har haft tur om du kunnat justera utan att skära fogskummet.
Ville inte chansa så jag tog bort det mesta, skar kanterna, sen pillade jag tillbaka det gamla så det blev hyfsat tätt igen, men det räckte ju inte. Får fixa det ordentligt sen.
 
Funderar fortfarande på om dörren är riktigt okay. Dörren levererades "stående på rygg" utan något bra att lyfta i. Skulle gångjärnen kunna ha deformeras? Vet ju inte vad den varit med om under transporten. Millimeterjustering verkar ju ha betydelse på denna dörr.
Första dörren levererades liggande på pall.
Skulle vara intressant att mäta om gångjärnen linjerar om man lyfter av dörren.
Men orkar nog inte mer...i den frågan...
 
Sen var det höjden på dörmontaget som jag inte var nöjd med.

Jag erbjöd mig att ta bort ett foder så dom skulle kunna mäta ordentligt, men det behövdes inte på dörren. (Tog bort ett fönsterfoder och där var det tajt).
Dom var ändå här och mätte tre gånger, så dom hade väl bra koll?

Min plan var att lägga ett klickgolv ovanpå gamla plastmattan. Ta loss limmade plastmattor är inte så kul.

Men första montage hade jag 14mm till tröskelns överkant. Med proffsmontaget har jag nu 12mm.
Klickgolvet 6mm, tröskellist i ek 8mm.
Jag hade kunnat betala extra för att få upp tröskeln lite, tex 5mm. Hade väl inte varit omöjligt om än lite bökigt.
Jag hade inte förväntat mig halva tröskeln nere i golvet, men det är tydligen branschstandard, enligt firman.

Kan ju knappast vara första gången som monterar en ny dörr i ett 70'tals hus?
Borde jag inte bli informerad innan?
Dessutom påpekade jag detta efter första montaget och förväntade mig inte det skulle bli sämre.
 
  • Mätning av tröskelhöjden till golvet med en linjal visar 12mm utrymme, med underlag av gammal plastmatta och tröskellist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trampade på tröskeln idag. Den borde väl inte svikta så här på en korrekt monterad dörr? Blir såå tröött...

Branchstandardlösningen skulle vara att montera en snedkapad 8mm tröskellist i ek silikonad mot tröskeln och skruvad i golvet. Kommer ju inte att funka, eller skall tröskeln hänga i min list?!
Har kollat med vattenpass. Ser väl hyfsat ut. Tröskeln är bara 1 mm konvex (hög på mitten, mätt vid passets ände).

Hade jag monterat en dörr så hade jag sett till att det var något fast virke/salning under så inte tröskeln sviktar så där. Men jag är ju bara ingenjör utan erfarenhet av att montera dörrar och fönster och inte snickare med många års erfarenhet.
 
Har du betalat för montaget? Håll inne med pengarna det brukar vara effektivt om man vill ha någpt åtgärdat:devilish: Tröskeln skall vara stumm och det skall ligga lämpliga klossar under den.
Det kan gå att ta ur en bit ovanför dörren i dörrhålet för att sen återmontera dörren fast högre upp så att du får den i rätt höjd i fårhållande tillgolvet.
 
Jo, jag har betalt för det jobbet. Det ingick montage av totalt 1 ytterdörr, 2 altandörrar och 8 fönster. Nej, har inte slutbetalt än ;) Dom ska få en komplett lista med felen och bilder på måndag.

Insidan salning/foder fixar jag själv.
Det finns en tråd till om fönster och altandörr, men dess monterades av snickare som tyckte det var roligt att montera fönster :p, dock var jag inte hemma när dörren monterades första gången.:worried:

Dom sista "proffsgubbarna" var annorlunda, tycket väl mer om att resa runt, hade 3 kunder den dagen i 3 olika städer. "Chefen" sade "alla dörrar är inte lika", "det är en bra dörr", "det är bara tätningslisterna", "du kan justera låsblecket om du vill ha mer lättstängd dörr".
Svårkommunicerade, kanske problem med syn eller hörsel? Jag fick rent fysiskt ta honom i handen och dra honom fram till dörrens felmonterade gångjärn. Då blev han tyst och lommade iväg och hämtade skruvdragaren.

När dom åkt tänkte jag: Hände det här verkligen?
Har väl haft tur och inte råkat ut för sånna typer förr. (Blir fortfarade upprörd. Ursäkta att jag upprepar mig lite).
 
Liten uppdatering.
Som det inte varit nog med problem...

Dörren blev ju lättstängd efter min justering av karmen, men ändå hände det ett par ggr i veckan att dörren går upp eller jag ser att den inte är riktigt stängd.

En kväll när vi lagt oss, släckt och låst huset, så hörde jag dörrklicket och så flög dörren upp med en smäll i stormen. Att man vrider låsvredet tills det är stopp behöver inte betyda att låsregeln är i rätt läge i blecket.

Meddelar min favoritsäljare, försöker förklara problemet, diskutionen med säljaren slutar med att han vägrar hjälpa mig i och med att monteringsgarantin gått ut pga jag pillat på karmkruvarna själv... Tack för dem

Men supporttjejen på Diplomat förstog och sen damp det ner ett paket i brevlådan. Ett nytt låsbleck. :D snabb service.

Gjorde lite analys och postar bilder på det gamla låsblecket. Det finns en liten kant på låsblecket som låsets regel kan hänga sig på fast det är ca 5 mm kvar till hålet. Lite rundad oxå så regeln glider av först efter några vindpustar tryckt lite på dörren.
 
  • Låsbleck med en liten kant som orsakat problem med dörrlåsningen, uppvisat tillsammans med verktyg och geometriska figurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett dörrlåsbleck med en synlig kant som kan orsaka att dörrlåset fastnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fått ett ställbart slutbleck så du kan justera plösmåttet.
Då låset inte reglar regelkolven när du låser ut fullt så får du även kontrollera höjd på dörr/slutbleck i förhållande till låset samt avstånd mellan karm och lås.
Men då du har ett låshus där man låser helvarv och om regelnkolven då fallit tillbaka undrar jag om det är ett gammalt assa 2002 som sitter i dörren?
Med de nya assa 2002 har jag inte upplevt något liknande.
Du behöver inte vrida tills det tar stopp utan endast ett halvt varv efter låsning.
Jag rekommenderar även att du köper i behörssats till assa 2002 så kan du använda låset så som det är avsett med bortasäker funktion och hemma bekvämt.
Angående montage garantin och din justering så låter det snarast som de vill komma ifrån garatin snarare än göra det bästa för kunden.
Jag har aldrig tagit bort garantin för en sådan skitsak, det hade varit skillnad om du förstört infästningarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.