Det finns många reningsverk på marknaden att välja mellan. Vissa använder ett fosforfilter för att rena avloppsvattnet från fosfor, andra använder så kallad kemisk fällning genom att tillsätta kemikalier till avloppsvattnet. Jag ska nu försöka välja ett reningsverk till en avloppsanläggning för två hushåll. Ska jag titta på ett reningsverk med fosforfilter eller ett med kemisk fällning? Fördelar, nackdelar?
 
Hittade en rapport på nätet "Jämförelse av tekniker för små avlopp, Minireningsverk, markbäddar och fosforfällor, Peter Lund 2015, Luleå tekniska universitet". Rapportens totalkostnad för de olika minireningsversalternativen som finns med visar att det över tid blir billigare med fosforfilter.

Jag har dock även hört från en leverantör att det är lite vanskligt med fosforfilter eftersom det tydligen bara finns en leverantör av dem. Vad gör man om de slutar tillverka filtren!?
 
Ja, det var ingen rolig läsning angående fosforfällor. Mer skrämmande var det att hela 74% (39 av 54) av de testade reningsverken hade brister varav majoriteten allvarliga. Vad jag kan se framgår det tyvärr inte vilka fabrikat som hade felen. Publiceringsår är 2016, så det borde vara en hel del av de reningsverk som säljs i dag som de har tittat på. :confused:
 
Vi har ett system som tillsätter flockningsmedel i trekammarbrunnen.
Systemet innehåller ganska många delar och känns ganska invecklat.
Jag är rädd att det snart ska börja krångla eftersom det snart är 10 år gammalt.
Flockningsmedlet är ganska dyrt att köpa.
Hade jag byggt ett system idag så hade jag valt ett annat spår.
 
Lostmoose, vad är det för fabrikat på ert reningsverk?
 
På pappret verkar nog gosforfiltren vara billigabi drift, men i praktiken verkar de ju inte hänga med alls så länge som de ska göra enligt kalkylen.

Hur doseras flockningsmedlet? Är det på vattenförbrukning eller tid?
 
Vet inte om det gäller för alla kemiska fosforfällor, men hittade det här. "I Uponors fosforfälla anpassas mängden flockningsmedel till vattenflödet, vilket medför att doseringen är optimal."
 
R rsa skrev:
Lostmoose, vad är det för fabrikat på ert reningsverk?
Det är ett uponor.
 
Kolla vad som gäller med tömning/byte av fosforfilter i din kommun, dels vad det kostar och dels hur ofta du behöver byta. Hos oss är det ganska dyrt, har för mig att det ligger på 6000-10000 beroende på modell.
 
Vi fick vår nya avloppsanläggning färdigställd idag så har inga erfarenheter av funktion ännu, men vi har anlagt MRV+efterföljande infiltration. På det sättet slipper vi allt vad fosforfällor av olika slag heter, så i praktiken inga driftskostnader (mer än elen till luftpumpen). Eftersom infiltrationen bara kommer hantera renat vatten så räknar vi med att livslängden blir avsevärt längre än 15 år. Vi hade dock inte hög miljöskyddsnivå utan enbart hälsoskyddsnivå att ta hänsyn till (mindre än 50 m till vår brunn). Reningsverket är ett Oxyfix.
 
Aleica, Hur stor blev er infiltration och vet du hur den är uppbyggd? Är det ett MRV för ett hus?
 
R rsa skrev:
Aleica, Hur stor blev er infiltration och vet du hur den är uppbyggd? Är det ett MRV för ett hus?
Infiltrationen är 30 kvm, upphöjd förstärkt infiltration med 3 spridararmar. Tyvärr (tycker jag) var våra kommuntjänstemän ganska överambitiösa i dimensioneringen pga närheten till vår dricksvattenbrunn. Reningsverket är Oxyfix C-90 5pe, utan den efterföljande fosforreduceringen då som sagt.
 
Intressant! Vi har också tittat på Oxyfix som ett alternativ. Får man fråga vad det kostade att anlägga?
 
Vi har inte fått fakturan än men om jag minns rätt så blev det drygt 130 000. :rolleyes: Tror verket låg på 50 000. Vi hoppas att det är en anläggning med lång livslängd.. Med tanke på att infiltrationen bara ska ta emot det som Oxyfix kallar badvattenkvalitet så räknar vi med att inte behöva gräva om den om 15 år, och ett minireningsverk kändes mer framtidssäkrat än en trekammarbrunn. Bara hojta om du undrar nåt mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.