När huset byggdes gjorde man en felkonstruktion och bastun fick ett 2,4 m högt innertak av vanligt träpanel. Efter ett tag började varmt harts droppa ner ur träet med fara för brännskador.
Nu planerar jag att göra ett lägre innertak med bastupanel (se ritning). Vad jag funderar på nu är hur jag ska utforma konstruktionen. Jag antar att utrymmet mellan det nya och befintliga taket inte får vara helt stängt, jag kan tänka mig att det annars kan bildas fukt i mellandelen. Någon som kan ge mig råd?


Handritad skiss av en bastus takstruktur med befintligt högt innertak och ett planerat lägre innertak med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte bara behandla den befintliga panelen eller byta ut den? Ska du bygga ett nytt innertak på det där viset måste mellanrummet ha ventilation.
 
Men taket ska ju också sänkas.
Vad kan man behandla innertaket med?
 
Det är bara att sänka takt, det är ju ett varmt utrymme så ventilationen har ingen större betydelse hade jag resonerat. Vår bastu har al-panel och perfekt att använda i taket.
 
Det nuvarande innertaket är en del av konstruktionen. Panelen består av brädar som (över väggen) fortsätter in till nästa rummet. Jag kan alltså inte bara såga bort det. Jag tänkte bygga ett nytt tak på 1.80 höjd (se ritning) men undrar om det kommer att formas fukt/mögel mellan det befintliga taket och det nya taket om det blir ett helt stängt utrymme.
 
E edsel skrev:
Det nuvarande innertaket är en del av konstruktionen. Panelen består av brädar som (över väggen) fortsätter in till nästa rummet. Jag kan alltså inte bara såga bort det. Jag tänkte bygga ett nytt tak på 1.80 höjd (se ritning) men undrar om det kommer att formas fukt/mögel mellan det befintliga taket och det nya taket om det blir ett helt stängt utrymme.
Risken är minimal då det är varma utyrmmen, blir ingen kondens eller liknande. Men inte kan du sänka taket till 1.80 det blir ju knappt ståhöjd varför så drastisk? Jag hade nog bara läktat med 28x45/56 och satt ny panel, skönt att inte sitta med huvudet i taket där det blir som varmast.
 
Det låter väldigt lågt med 1,8 m takhöjd (jag är själv 188 cm lång, och var nyss och hälsade på en kille som är 194 cm.
Varför inte bara spika/skruva upp den nya panelen direkt mot den gamla, som droppar kåda?
Använd spontad panel som inte läcker kåda. Enkelt och billigt sätt att lösa problemet :)
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Risken är minimal då det är varma utyrmmen, blir ingen kondens eller liknande. Men inte kan du sänka taket till 1.80 det blir ju knappt ståhöjd varför så drastisk? Jag hade nog bara läktat med 28x45/56 och satt ny panel, skönt att inte sitta med huvudet i taket där det blir som varmast.
Ingen kondens, skojar du? Badar du torrbastu?
 
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter väldigt lågt med 1,8 m takhöjd (jag är själv 188 cm lång, och var nyss och hälsade på en kille som är 194 cm.
Varför inte bara spika/skruva upp den nya panelen direkt mot den gamla, som droppar kåda?
Använd spontad panel som inte läcker kåda. Enkelt och billigt sätt att lösa problemet :)
Håller med. För låg takhöjd i en bastu är problem. För hög takhöjd i bastun är bara en möjlighet, flytta upp lavarna till optimalt avstånd från taket, se andra trådar, och om plats finns sätt lavar i olika nivåer vilket ger alla möjlighet att välja nivå/hur varmt man vill ha. Som nån sa i en annan tråd, ung. finnarna sätter lavarna från taket och ned, svensken från golvet och upp, jag tycker finnarna har rätt.

Jag beställde extra höjd på min bastu för att få 243 cm. Har två nivåer sittlavar, dessutom en fotlav.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Håller med. För låg takhöjd i en bastu är problem. För hög takhöjd i bastun är bara en möjlighet, flytta upp lavarna till optimalt avstånd från taket, se andra trådar, och om plats finns sätt lavar i olika nivåer vilket ger alla möjlighet att välja nivå/hur varmt man vill ha. Som nån sa i en annan tråd, ung. finnarna sätter lavarna från taket och ned, svensken från golvet och upp, jag tycker finnarna har rätt.
Kul att du har förstått hur man badar bastu:D Jag begriper inte varför ni håller på och sänker taket i Sverige? Det är roligare att basta om man slipper frysa om fötterna.
 
  • Gilla
Fred_HL och 3 till
  • Laddar…
Fn är höjden 2,4 m. Vilket känns lite väl högt men håller med att 1,8 är för lågt. Jag hamnar nog någonstans mitt emellan.
Men hur som helst så kommer det att finnas ett mellanrum mellan vindens isolering och nuvarande panel och den nya panelen. På vinden kan det bli minusgrader, i bastun allt mellan 10 grader och 100 gr.
Vilken slags ventilation behövs då för att undvika kondens och mögel?
 
Var sitter ventilationen idag? Dvs jag antar att du har utloppet högt och om du då reglar ner 40 cm täcker du kanske utloppsventilen?

Jag tror att jag skulle lämna 5-10 mm runt om den nya panelen så att det blir en ventilation till det instängda utrymmet. Men sitter utloppsventilen bra till skulle det gå att snatta lite där och få en liten men forcerad ventilation av utrymmet.
 
Ventilationen sitter i taket i duschen bredvid med en öppning under bastudörren. I själva bastun finns det ingen ventilationsöppning.
 
F Finndjävel skrev:
Ingen kondens, skojar du? Badar du torrbastu?
Kondens har inget med våt/torrbastu att göra utan det är en yta där varm fuktig luft träffar en kall yta. Så skulle du få kondens någonstans skulle det vara på träpanelens sida som finns i bastun. Den kondens jag får i vår bastu inomhus i källaren är på glasblocken i yttervägen i det ögonblick som man slår på vatten i aggregatet men torkar sedan snabbt upp tack vare värmen. Risken för att det ska kondensera i utrymmet mellan gammalt tak och ev. nedreglat nytt tak är minimal då det dessutom är ett uppvärmt utrymme, men det är min åsikt.
Anser även att det är bättre att täta det nya taket så att bastuns fuktiga luft under bad inte kommer upp i utrymmet mellan gammalt och nytt innertak.
 
Jag vet vad kondens är. När man har 60-80gradig luft med 100% i relativ luftfuktighet så bildas det kondens när den kyls av. Det finns ingen väg runt det.
Det nya taket bör som du säger vara tätt emot bastun, helst med bastufolie. Ventilation i mellanrummet ska det dock vara, och luftutbytet ska såklart inte komma ifrån bastun utan ifrån badrummet bredvid.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.