Hej

Är det någon som har isolerat för att förhindra drag från takfoten på långsidan, på övervåningen i ett 1 1/2-plans hus med mansardtak?

Takfoten på långsidorna är i höjd med golvet på övervåningen. Vi har således snedtak från innertak ned till sista 70cm, de sista 70cm är en vertikal vägg på insidan men taket är ju i samma "snedtaks-vinkel" på utsidan.

Detta lämnar en luftficka bakom den 70cm höga nedersta vertikala väggen mot golvet och takfoten på långsidan.

Har någon av er erfarenhet att isolera detta då det garanterat bidrar till golvdrag i en gammal timmerkåk från början på 1900-talet ?

8)
 
Har samma takkonstruktion som du och jag isolerade den vertikala väggen och snedtaket för ett par år sedan. Trots isoleringen var golven kalla när vintern kom. Upptäckte då att det var precis som du säger, fritt fram för den kalla luften utifrån att blåsa in under golvet, där sågspånet efter åren hade packats ihop.

Har därför gjort om hela jobbet. Tog bort de två yttersta golvgrädorna på alla långsidor, tog sedan bort allt sågspån och ersatte de yttersta 25 cm men vanlig isolering. Så nu är det dragfritt, nåja, lite drag finns det kvar från hörnet vid kort och långsida, men det har blivit bra mycket bättre.
 
Hej

Ok, då vet jag att det är lika bra att lyfta på golvbrädorna på en gång.

Det jobbiga är att få bort dem bara, de som byggde hus förr i tiden hade nog svart bälte i skrå-spikning ;D

Har du nåt bra knep förutom att såga bort dem och lägga dit nya? Dvs. spikutdragare eller dylikt.

Hur upplever du temperaturen och energiförbrukningen efter detta?
Självklart känns det varmare om golven inte drar men det är alltid intressant att veta om energi-förbrukningen gick ner

 
Kan tyvärr inte ge något svar om enegrgiförbrukningen. Fick i ordning det sista rummet förra veckan, och de andra rummen förra året. Utöver detta har jag även isolerat fasaden och bytt radiatorer, så det är många faktorer som spelar in. Men naturligtvis, så måste detta "ingrepp" ha påverkat energiförbrukningen på ett för mig positivt sätt.

Har dock fortrfarande lite dragigt i hörnet lång-kortsida, misstänker att det kommer in lite luft någonstans fortfarande.

Tidigare, innan jag isolerade under golvbrädorna skrev jag upp golvtemperaturerna. Ex, vid -19 grader ute hade jag 11,5 grader på golvet i hörnet och längs med långsidan i det aktuella rummet hade jag 12-13 grader (där det drog mest). I mittten på kortsidan hade jag 19 grader (inte snedtak) och mitt på golvet hade jag mellan 19-19,5 grader. Rumstemperaturen 3 m över golvet var då 19,5 grader. Har dock inte mätt upp temperaturerna efter isoleringen, men man känner med handen att det har blivit mycket bättre. Så ett tips kan vara att skriva upp lite temperaturer och jämföra före-efter.

Ang. golvbrädorna: Jag sågade bara av brädorna med en tigersåg och slet loss dem med en kofot. Det var en s k "kattvind" innan, och golvet där var av annan sort än övriga golvet. Därför behövde jag inte vara så försiktig ;)

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.