Som rubriken lyder. Har i husrenoveringen nu kommit fram till den murade skorstenen. Den är underkänd och behöver åtgärdas. Ska ha en såkallad Bornholmskamin i gjutjärn, 180cm hög.

Lutar åt insatsrör. Vilka är för och nackdelarna? Nån jag snacka med sa att insatsrör endast är för ”mysfaktorn” och att den inte genererar någon värme, stämmer detta?

Alla tips, erfarenheter och idéer motages tacksamt!
 
Som rubriken lyder. Har i husrenoveringen nu kommit fram till den murade skorstenen. Den är underkänd och behöver åtgärdas. Ska ha en såkallad Bornholmskamin i gjutjärn, 180cm hög.

Lutar åt insatsrör. Vilka är för och nackdelarna? Nån jag snacka med sa att insatsrör endast är för ”mysfaktorn” och att den inte genererar någon värme, stämmer detta?

Alla tips, erfarenheter och idéer motages tacksamt!
 
K K-S-L skrev:
Som rubriken lyder. Har i husrenoveringen nu kommit fram till den murade skorstenen. Den är underkänd och behöver åtgärdas. Ska ha en såkallad Bornholmskamin i gjutjärn, 180cm hög.

Lutar åt insatsrör. Vilka är för och nackdelarna? Nån jag snacka med sa att insatsrör endast är för ”mysfaktorn” och att den inte genererar någon värme, stämmer detta?

Alla tips, erfarenheter och idéer motages tacksamt!
Eldar du mot murstocken så blir även den varm och lagrar värmen i tegelstenarna.
Ett insatsslang isolerar man på utsidan så murstocken blir aldrig lika varm.
Personligen föredrar jag att elda mot murstocken.
Men det kan vara svårt att hitta folk som pysslar med glidgjutning av kanalen.
 
M MangePainter skrev:
Eldar du mot murstocken så blir även den varm och lagrar värmen i tegelstenarna.
Ett insatsslang isolerar man på utsidan så murstocken blir aldrig lika varm.
Personligen föredrar jag att elda mot murstocken.
Men det kan vara svårt att hitta folk som pysslar med glidgjutning av kanalen.

Tack för svar!

Hade helst också eldat mot murstocken, men det skiljer rejält mycket i pris, iallafall där vi bor.

Blir det nästan ingen värme alls om man har rör i kanalen? Om man skippar isoleringen kanske? Gjutjärnskaminen bör väl iallafall behålla värmen en stund?

Finns det andra allternativ du känner till?

Tack på förhand från en fullständig novis!
 
L
Har du rör så blir det ingen värme på stocken , blir lite som att elda för kråkorna , normalt så ska röret isoleras så draget blir konstant genom det , annars kan det bli lite mindre drag i röret som påverkar kaminens förbränning .
Vet inte vad kostnad är för att dragputsa en skorsten , men ta reda på det och ev . vänta tills någon kan göra det , du får då värme från stocken som har maganiserats vid eldning .
Står stocken i mitten av huset och går in i ett hörn på andra rum
 
L Liteavvarje skrev:
Har du rör så blir det ingen värme på stocken , blir lite som att elda för kråkorna , normalt så ska röret isoleras så draget blir konstant genom det , annars kan det bli lite mindre drag i röret som påverkar kaminens förbränning .
Vet inte vad kostnad är för att dragputsa en skorsten , men ta reda på det och ev . vänta tills någon kan göra det , du får då värme från stocken som har maganiserats vid eldning .
Står stocken i mitten av huset och går in i ett hörn på andra rum
Tack för svar!

Om man skulle hoppa över isoleringen och sätta in en fläkt som forcerar draget då?

Dragputsa är samma som glidgjutning? Killen som var ute och titta på skorstenen sa att det bara fanns en kanal och den var endast teglad, ingen puts. Alternativen var glidgjutning (dyrt), riva hela skiten och mura upp en ny och putsa inifrån(vansinnigt dyrt) eller då insatsrör som lät överkomligt. Men är ju trist om all värme försvinner..

Precis, stocken står mitt i huset och går att nå från fyra av rummen.
 
Kolla här på forumet, vill minnas jag har sett en tråd om folk som glidgjuter själva.
 
L
Vad har sotaren sagt , är den helkörd , läcker överallt , har han bombat den med rökbomb
hur länge sedan tror du det var när det eldades sist
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kolla här på forumet, vill minnas jag har sett en tråd om folk som glidgjuter själva.

Kunde inte hitta nån tråd som svarade på mina frågor.. Vetef*n om jag vågar ge mig på nånting som har med öppen eld att göra..
 
E
Problemet idag är att få personer fortfarande gör glidgjutning då detta är lite bökigt samt att det är slitit jobb. Däremot är det som det skrivs tidigare det bästa alternativet OM det ens är möjligt beroende på skicket. Var i landet bor du? Det kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa dig?
 
L Liteavvarje skrev:
Vad har sotaren sagt , är den helkörd , läcker överallt , har han bombat den med rökbomb
hur länge sedan tror du det var när det eldades sist
Ingen sotare, en skorstensreparatör som var över.

Han sa att kanalen var fin, men inte putsad utan bara tegel. Den läckte också. I kanalen satt det ett rör till gamla oljepannan. Han misstänkte också att skorstenen (inte hela stocken) var utbytt på 60-talet (huset från 20-talet), då den var murad i 60-talstegel och endast ”för syns skull” då den var helt ihålig och igenmurad i toppen så när som på ett rör.

Det har eldats olovligen de senaste åren av gamla ägarens hyresgäster.. Antar att det varit kallt och dom försökt få värme i kåken, men smarta har dom inte varit. Dom har försökt elda genom sotluckan i källaren, när inte det funkat har dom på fullaste allvar klättrat upp på taket och tutat ner bensin i röret och tänt på (!!!!!), vilket resulterat i en ganska omfattande röklukt inne och sotade väggar. Ja herre, men nu ska det bli ordning på det.

Som sagt, kanalen är ”fin” och han trodde på insatsrör. Vad har du för erfarenhet av det?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E epw skrev:
Problemet idag är att få personer fortfarande gör glidgjutning då detta är lite bökigt samt att det är slitit jobb. Däremot är det som det skrivs tidigare det bästa alternativet OM det ens är möjligt beroende på skicket. Var i landet bor du? Det kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa dig?

Möjligheten för glidgjutning skulle tydligen finnas, men som sagt kosta skjortan även efter rot. Lång tid skulle det ta också för två man. Huset är ett sommarhus och ligger på Österlen, Simrishamns kommun.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Där är tråden jag tänkte på, sökte på "glidgjuta".

Tack för tips!! Ögnade igenom lite snabbt och konstaterade att det tyvärr blir mig övermäktigt med en sådan apparat just nu när det är så mkt annat som ska bli klart innan jul.. Men inspirerande projekt han drivit igenom!
 
Oftast får man inte plats med större rör än 120 mm i en halvstenskanal. Väljer man en kamin med stor eldstadslucka så behöver den minst 150 mm för att i möjligaste mån förhindra framrykning. Med glidgjutning bibehålls nära nog kanalarean som tidigare. Din kamin kommer säkerligen att klara sig på 120-slang.
 
  • Gilla
Fleddi84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.