Är det bara jag som har englas och är nöjd med det? Vi har gamla blåsta tunna 0.8-1,5 mm rutor och det fungerar alldeles utmärkt
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Är det bara jag som har englas och är nöjd med det? Vi har gamla blåsta tunna 0.8-1,5 mm rutor och det fungerar alldeles utmärkt
Roligt att höra! Vi har också englas, med lösa innanfönster som vi tejpat. Ingen imma, inget kallras. Eller inget märkbart kallras är väl bäst att skriva.
 
M Martin Lj skrev:
Varför är det mer korrekt att montera fönstren längre in?


Detta för att fönstret skall sitta på den varma sidan av isoleringen för att undvika kondens. Man kan sätta fönstrena hela vägen ut på grund av estetiska skäl, men det är ju inte helt rätt. Men har man inte en luftspalt på 50-70mm brukar det inte bli problem.
 
Här är beräkningar vad man tjänar på att byta fönster om man bor i Stockholm, man kan lätt byta några siffror för att anpassa till andra platser i Sverige.

Beräkningarna tagna från Kronfönsters hemsida

www.kronfonster.se/information/energifonster/



Formeln för att beräkna värmefölusten från ett fönster är.

W= (Uw * m2 * dT * h) / 1000

W= värmeförlusten i kWh

Uw = Exakt U-värde för HELA fönsterkonstruktionen, fönsterkarm, fönsterbåge och glas, antager 1,1.

m2 = Fönstrets (konstruktionenes) kvadratmeteryta 1,4*1,4=1,96 m2

dT = Skillnaden i temperatur mellan inne och ute i ºC grader celsius

h = Tiden i timmar 1 år = 365,25*24 =8766 timmar.

Enkelt exempel:

Värmeförlusten i en fönster med måtten 1,4x1,4 m för vilken u-värdet är 1,1 W/m2*K för hela konstruktionen, gånger den genomsnittliga temperaturskillnaden av, under ett år för Stockholm dT=22-9 = 13 grader..



W= (1,1 * 1,96 * 13 * 8766) / 1000 = 246 kWh för ett nytt bra fönster.

Ett gammalt fönster ha U-värde cirka 3 (enligt Vi i Villa)

W=(3*1,96*13*8766)=670 KWh

Skillnad mellan bra och dåligt fönster med enbart avseende på U-värde blir c:a 424 Kwh/år

om det är i Stockholm, motsvarande samma belopp i kronor.



En effekt som inte är medtagen är om innerfönstret är energiglas, detta påverkar nämligen inte U-värdet, men gör att det blir avsevärt varmare på vintern respektive svalare på sommaren.



Hur stor denna effekt är vet jag inte, men när vi i vårt hus (byggt 1936, gamla original 2-glasfönster) bytte innerglaset till energiglas. 24 nya glas kostade motsvarande att byta 2-3 hela fönster. Vi kunde efter detta stänga av vår ena värmepump (luft-luft som vi använde som AC på sommaren och värme på vintern).



Vår huvudvärme Luft-vatten minskade något hur mycket vet vi inte.
 
Har man 15 fönster blir det då 6360 kWh/år ganska mycket tycker jag :/
 
  • Gilla
Håkan Bråkan
  • Laddar…
Om man nu sparar 424 kWh energi per fönster genom att byta då är det ungefär lika mycket i kronor, dvs 424 kr per år. Ett bra fönster i den storleken med inbyggnad gissar kostar 7000 kr. Billigare fönster finns med då har dom inte lika bra isolationsvärden.
Det tar alltså över 16 år att betala sig.
 
M Martin Lj skrev:
Har flyttat in i ett hus ifrån -65 som tilläggsisolerats, det är ca 40cm tjocka väggar totalt så gissar att det är runt 30cm isolering?

Fönstren är dock gamla tvåglasfönster som jag gärna hade bytt. Började kolla på PVC fönster först men sambon slog bakut och vill inte ha något i plast.

Började titta på träfönster med aluminumbeklädnad och det billigaste jag hittat är på sparfönster. Behöver 4 st 140*140 fönster. Dock skriver de att om man ska använda 3glas energi rutor bör man ha ett mycket välisolerat hus annars kan man lika väl köra på 2glas energirutor för 3glas kommer aldrig betala igen sig.

Jag förstår inte riktigt hur de tänker där och vad är bra nog för mitt hus? Deras 2glas har u värde på 1.1 och deras 3 glas 0.75.
Nästa enda gången det är värt att byta upp sig till 3-glasfönster är om de gamla fönstren är i dåligt skick och inte kan renoveras. Kostnaden går knappt att räkna hem.
Om det nu rör sig om endast 4 fönster så kan det kanske ändå vara värt det.
 
Kolla om trä-ramarna är i renoverbart skick. Måla om dem och byter till energiglas i befintliga bågarna.
 
När man räknar på energibehovet måste man räkna gradtimmar. Det är ju inte alla årets timmar det är så kallt ute att det blir några värmeförluster.

Stockholm har 89000 gradtimmar per år, så värmeförlusterna blir ca 175kWh för det bra fönstret och 525kWh för det sämre. Dvs en besparing på ca 350kWh per år.
 
  • Gilla
fgo och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Här är beräkningar vad man tjänar på att byta fönster om man bor i Stockholm, man kan lätt byta några siffror för att anpassa till andra platser i Sverige.

Beräkningarna tagna från Kronfönsters hemsida

www.kronfonster.se/information/energifonster/



Formeln för att beräkna värmefölusten från ett fönster är.

W= (Uw * m2 * dT * h) / 1000

W= värmeförlusten i kWh

Uw = Exakt U-värde för HELA fönsterkonstruktionen, fönsterkarm, fönsterbåge och glas, antager 1,1.

m2 = Fönstrets (konstruktionenes) kvadratmeteryta 1,4*1,4=1,96 m2

dT = Skillnaden i temperatur mellan inne och ute i ºC grader celsius

h = Tiden i timmar 1 år = 365,25*24 =8766 timmar.

Enkelt exempel:

Värmeförlusten i en fönster med måtten 1,4x1,4 m för vilken u-värdet är 1,1 W/m2*K för hela konstruktionen, gånger den genomsnittliga temperaturskillnaden av, under ett år för Stockholm dT=22-9 = 13 grader..



W= (1,1 * 1,96 * 13 * 8766) / 1000 = 246 kWh för ett nytt bra fönster.

Ett gammalt fönster ha U-värde cirka 3 (enligt Vi i Villa)

W=(3*1,96*13*8766)=670 KWh

Skillnad mellan bra och dåligt fönster med enbart avseende på U-värde blir c:a 424 Kwh/år

om det är i Stockholm, motsvarande samma belopp i kronor.



En effekt som inte är medtagen är om innerfönstret är energiglas, detta påverkar nämligen inte U-värdet, men gör att det blir avsevärt varmare på vintern respektive svalare på sommaren.



Hur stor denna effekt är vet jag inte, men när vi i vårt hus (byggt 1936, gamla original 2-glasfönster) bytte innerglaset till energiglas. 24 nya glas kostade motsvarande att byta 2-3 hela fönster. Vi kunde efter detta stänga av vår ena värmepump (luft-luft som vi använde som AC på sommaren och värme på vintern).



Vår huvudvärme Luft-vatten minskade något hur mycket vet vi inte.
Och ett gammalt 1+1 fönster (löst innerfönster) har om det är tätt betydligt bättre än 3... Och energikostnaden för bergvärme är 1/3 av det du skriver, så säg max en 100-ing i skillnad per år...

Går som du skriver förbättra ännumera med nytt glas i innerbågen... Plötsligt är de nya fönstren en riktigt dålig affär...
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag byte ut mina gamla sunkiga 2-glasfönster mot aluminiumutsida, 1,1 glas och mittstolpe. Jag ser det såhär, OM jag ändå skall byta fönster så kunde jag lika gärna lägga till det lilla extra och få riktigt bra fönster. Jag valde till tilluft i överkant på alla fönster. Skillnaden är att kallrasen från fönstren är nästan helt borta, dom nya fönstren är helt täta i övrigt. Dom gamla fönstren blev inte ens hälften så täta med nya lister, det har hänt lite efter 60 års utveckling.

Så min rekommendation är att lägg till dom extra hundringarna och få bra fönster, lägg till tilluftsventiler på alla fönster så kan du välja var du vill ha in luften. Ekonomin går aldrig ihop sig på nya fönster däremot att du får ett trevligare klimat i huset utan kallras, ja det är ju mer komfort med dom nya helt klart, dessutom är dom lättare att tvätta.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man ändå tänker byta tycker jag man bör välja u värde under 1,0. Bäst är ju PVC ....
PVC är det i särklass sämsta valet till fönsterramar. Detta om man ser det i ett globalt energi- och miljötänkande. Dessutom har de ingen egen stabilitet, utan den uppnås genom att ha fyrkantstavar i antingen aluminium eller stål i en av kanalerna, utan att de är inbördes fixerade i hörnen.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
....Det tar alltså över 16 år att betala sig.
Men å andra sidan så har ett bra trä/alu-fönster minst 50 års livslängd...
 
Ur underhåll och hållbarhetssynpunkt är PVC fönster bra. Sen hur miljövänligt det är med plastmaterial kan diskuteras.

Livslängden kombinerat med energibesparing/pris gör ändå att det är ett ganska bra val.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ur underhåll och hållbarhetssynpunkt är PVC fönster bra. Sen hur miljövänligt det är med plastmaterial kan diskuteras.

Livslängden kombinerat med energibesparing/pris gör ändå att det är ett ganska bra val.
Trä/alu har, enligt oberoende vetenskapliga undersökningar, ung 2x längre livslängd än pvc.
Kvarstår ju då priset, som onekligen är lägre för plast. Dessutom är det ju roligare för de som säljer dem, ety de har ca 40-50 % vinstmarginal.
Men personligen föredrar jag trä/alu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.