Hej allihopa. Jag har precis blivit medlem här. Jag hoppas jag lägger ämnet rätt nu...vet inte hur det funkar här men.

Kort och gott, jag vill bygga hus. Det kommer gå till så att jag och ett par släktingar bygger det.
Jag har en budget på 600-800 000. Det beror också på vad jag måste betala för tomten, som inte är inräknad nu såklart, jag frågar endast efter huset och allt som måste vara med.
Färdigt badrum, kök och vitvaror. Allt inkopplat dvs.

Grävning behöver jag inte göra. Sen blir det nog torpar grund på det.



Tanken är att endast jag och min dotter jag kommer ha på halvtid ska bo där.
Hon är endast 1 år så mycket plats behövs inte (än).
Jag har läst runt lite, och ja, frågan kan vara väldigt svår att svara på. Men hoppas ändå att folk med erfarenhet kan svara.

Det jag har läst är folk som frågar om större hus....men mitt är ju mindre.
En del som har byggt själva har byggt från 6000-1000, vissa för 15-20 000...när jag läst på forum..

Jag hade tänkt att bygga mellan 50-70 kvadrat,beroende på vilket pris man kan få materialet ifrån.
Sen är jag inne på att göra ett loft för att ändå få lite mer yta när det kommer vara så litet.
Jag har fortfarande en del att göra...
Hitta ett bra program att rita mitt hus i, måste först få detaljplanen så jag vet hur jag får göra, sen lämna in det för att räkna ut virke och dylikt, sen ska jag pruta på varenda brädgård ;)

Är detta ens möjligt?
Eller ska jag lägga ner dom planerna direkt.
 
Räknar du lön till dom som jobbar i din budget?

Mindre hus blir dyrare än större hus då man ändå har dyra saker såsom kök och badrum.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag byggde drygt 100 kvm men det blev inte direkt billigare än ett större hus precis som huggan skriver. Du måste dessutom att ta hänsyn till anslutningsavgifter, bygglov, tillgänglighet, ventilation, uppvärmning etc.

Du ska inte lägga ner projektet i detta skede men börja med tomten och räkna med att det tar ganska lång tid och vårda under tiden släktingarnas välvilja.
 
Okej tack för de snabba svaren. Jag behöver inte få det perfekt på en gång. Jag kan lika gärna bygga 100kvm och spara pengar till det som inte är absolut nödvändigast. Nej, fasta priser, såsom anslutningsavgift och bygglov har jag inte räknat med. Det är mera de rörliga, såsom själva huset och det nödvändiga jag måste ha för att kunna bo där.

De fasta, bygglov och anslutning mm kan man ju rätt enkelt få reda på...
Tillgänglighet ventilation och uppvärmning?
Vad menas med det?

Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare så ni får ha tålamod med att vissa frågor kan verka dumma..
 
  • Gilla
Kelly Jamieson
  • Laddar…
Handikappanpassningen kommer du inte ifrån och det får du läsa på. Även om huset är litet måste denna tillgänglighet finnas - bad och toa - kök; det är detta jag menar med tillgänglighet. Det finns krav på ventilation - jag är osäker på om man verkligen får bygga med självdrag idag. Det innebär i så fall ytterligare teknisk utrustning. Värmeanläggning kostar också slantar. Redan innan du börjar leta byggmaterial till huset har du spenderat åtskilliga hundratusen ...
 
Tänk också på att du inte kan bo i huset medan du bygger. Du måste ha det besiktigat och godkänt för inflytt.
 
Jag läste lite om ventilation nu och som jag tolkar det är byggnadsinspektionen ok med självdrag.

Dock kunde det vara så att det blev överventilation... Jag är rätt kass på att förstå byggspråket, men tolkade artikeln som att energihushållningsskäl (att det blir kallare i huset?)
kan bli högre och sen komfort skäl (kallare i huset?)
http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/övrigt/nya-regler-foer-sjaelvdrag

Om det är så går det väl att lösa gott och väl med en värmepump och eldstad, kamin...eller?

Jag ska läsa på handikkaps skyldigheter också.
Jag kommer bo i lägenheten medan jag bygger är det tänkt.
 
På ett såpas litet hus klarar man sig ganska bra på en luftvärmepump och enklare ventilation. Går ju även med en liten frånluftsvärmepump för värme, ventilation och varmvatten.

Det är fler kostnader som tillkommer. Kommunalt vatten och avlopp kan gå på 200' (för mig blir det ca160')

Du bör räkna på alla dessa avgifter där du tänker köpa en tomt så du vet hur mycket du kan köpa tomt för.

800' plus tomt och avgifter tror jag kan vara görbart
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Jag ska ha den där tomten och huset om jag så ska dö på kuppen haha.
Nu väntar jag bara på detaljplanen från kommunen så börjar jag rita huset, och går därifrån.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L
Jag byggde 100% själv (inte riktigt, hade grävare några timmar för en typ 15-20' , en rörmokare en kvart för 1,5', två killar en halv dag för gjutningen 10' och en OVK-kontrollant en timme för ca 1'), men annars bara egen tid och lite från vänner och släktingar.

Jag har aldrig orkat sammanställa vad det gick på, men med lite koll på vad som försvann ifrån kontot för bygget så tror jag det klarade sig under 800'.
Det var faktiskt inkl tomt (100') anslutningar (VA 100' el 20' fiber 5') och bygglovsavgifter.

Det blev ett 100kvm hus med oinredd övervåning (typ 1 1/2 plan, men lite förhöjt väggliv).

Jag gnetade på och sparade maximalt där jag kunde, saker som begagnad frånluftsvärmepump för 6', begagnad trappa för 2', rabatterade fönster (lågsäsongsrabatt), ett några år gammalt kök (med alla vitvaror), billiga golv från byggmax och Bauhaus, samma med kakel osv.
Allt gjorde att materialkostnaden höll sig på runt halvmiljonen.

Detta var nu en 6-7 år sedan, så jag vet inte riktigt hur mycket materialpriser dragit iväg.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Containerhus? https://www.etc.se/klimat/har-byggs-sveriges-forsta-containerhus

Annars inbillar jag mig att billigaste man kan bygga är att köpa byggbaracker och bygga ihop, sedan Panela dem och sätta på några takstolar så man får ett säkrare och snyggare tak.

Kanske 3 i botten och 1 ovanpå med altan/uteplats över 2st och masterbedroom i den där uppe?
 
  • Gilla
Kapten_Haddock och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag byggde 100% själv (inte riktigt, hade grävare några timmar för en typ 15-20' , en rörmokare en kvart för 1,5', två killar en halv dag för gjutningen 10' och en OVK-kontrollant en timme för ca 1'), men annars bara egen tid och lite från vänner och släktingar.

Jag har aldrig orkat sammanställa vad det gick på, men med lite koll på vad som försvann ifrån kontot för bygget så tror jag det klarade sig under 800'.
Det var faktiskt inkl tomt (100') anslutningar (VA 100' el 20' fiber 5') och bygglovsavgifter.

Det blev ett 100kvm hus med oinredd övervåning (typ 1 1/2 plan, men lite förhöjt väggliv).

Jag gnetade på och sparade maximalt där jag kunde, saker som begagnad frånluftsvärmepump för 6', begagnad trappa för 2', rabatterade fönster (lågsäsongsrabatt), ett några år gammalt kök (med alla vitvaror), billiga golv från byggmax och Bauhaus, samma med kakel osv.
Allt gjorde att materialkostnaden höll sig på runt halvmiljonen.

Detta var nu en 6-7 år sedan, så jag vet inte riktigt hur mycket materialpriser dragit iväg.

Kul att läsa. Jag håller på att läsa om vilken grund som är bäst.
Platta är det bästa, men väldigt dyrt
Valet står mellan plintgrund eller krypgrund... Vissa säger si andra så...är det någon mer som byggt själv som har erfarenheter?

Nu vet jag också att det beror på vilken mark det är.
Förstår inte bara hur det kan vara så delade meningar om det.
 
Marcus.v Marcus.v skrev:
Nu väntar jag bara på detaljplanen från kommunen så börjar jag rita huset, och går därifrån.
Kan du inte ladda ned detaljplanen från kommunens hemsida?
Det går bra i min hemkommun i alla fall:
Skärmdump av en kommunhemsida med en lista över orter under kategorierna "Gällande detaljplaner" och "Pågående detaljplaner".
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan du inte ladda ned detaljplanen från kommunens hemsida?
Det går bra i min hemkommun i alla fall:
[bild]
Det visste jag inte.
Jag ville ha det på papper bara. Men då det ändå gått en vecka kan jag lika gärna kolla efter det på deras hemsida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.