Hej!

Ska dra lite belysning i 50 mm markslang till lite markspottar, ska även ligga 220 v för matning till ett uttag på muren.


RKUB 2x0,75 om man drar detta till belysningen , kommer det att skapa problem längre fram i tiden ?

Kommer att ligga i markslang hela vägen fram .

Eller man ska satsa på nån annan kabel till belysningen ?
 
L
Dra en riktig kabel , den kabeln är inte bra och ska inte dras i mark , använd kabel
N1XV -R 3X1 ,5 om längden inte är för lång annars 2,5 ,,m2 av samma sort
 
Man ska satsa på en kabel som är ok för detta tex nx1v ekkj eller eklk själv föredrar jag den första
 
Hej!

Tack då vet jag ,

Gick igenom gömmorna i källaren , hittade
Draka EXLQ Pure 3 x1,5

Borde inte denna funka för ändamålet likaså ?
 
L
Den är mantlad och godkänd för detta , men är lite stel ,
Hur många armaturer ska du ha
 
Hej

Det ska endast vara 3st ledlister som ska sitta som belysning till avloppsringar . Som ska lysa upp insidan runtom till blommor.

Total sträcka 20meter till sista ledlisten

Eluttag - Trafo - Kabelrör - avloppsring 1 - rör - avloppsring 2 - rör - avloppsring 3

Så det är endast matningen till "armaturen" som behövs ,
 
L
Inte många watt så det går nog bra 3X1,5 klarar 10 Amp , men alltid lite klurigt med
12 och 24 V system , strömmen ökar med minskning av volten
Du kan räkna själv 12V 12 watt = 1 amp
 
Det finns ingen "jordkabel" som är röd o svart ? Så hade man kört samma kopplingssätt hela vägen ut till ledlister?

Går det inte att mata belysningen med en skärmad nätverkskabel t ex ?

Menar man kan ju mata poe enheter på långa avstånd ?
 
Redigerat:
L
Nej det är ingen svaströmskabel , men du har brun, blå , gulgrön , bara tänka rätt
Tex nya svart = svart nya blå = röd ,
Elektrisitet är fägblind :) och går i mörker , den vet inte vilken färg det är på isoleringen
 
Nätverkskabel funkar OK. När det gäller så små effekter som några små led-lister är späningsfallet inget större problem.
Mekanisk hållbarhet på kabeln är dock något som är är relevant och viktigt att tänka på.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Funkar fint med RKUB, vet inte vad som är rekommenderat men det känns ju fel att dra kabel avsedd för 220v till 12v installation, framförallt om du har en 220v dragning i samma rör.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du kan använda den tvåledare du nämnde inledningsvis det är inga problem med det. Ingen anledning att ta kiumpig i sammanhanget kanske svåranvänd kabel där, och den är mer ändamålsenlig än nätverkskabel.

Där du drar till uttag eller annat för 230/400 V kan du med fördel välja N1XV typen den är tålig och liten i omfång samt utan skärm som kan vara lite mer svårarbetad.
 
L
Du har en kabel , varför köpa en annan ., använd den du har inget fel i det och den är bra mycket bättre än en RKUB
 
Hej!

Dels så sitter matningen under skydd utav en betongtrappa där jag plockar strömmen dels trafon samt 220 v uttaget längre fram .

Därav tänkte jag att det är lättare att dra fram en RKUB/nätverkskabel till 12v matningen till ledlisterna , samt slipper jag dosa av allt för mycket

Dvs drar 220 med exlq pure

Hittade även en exlq pure 5g 2.5 , kan iofs dra fram den till avloppsringarna , använda 1 par till 12 volt o sedan dosa av där till ledlisterna o sedan vidare till 220 uttaget.

Då bör det ju räcka med den kablen totalt sätt.

Eller tänker jag helt galet nu ?

Då blir det ju bara 1 kabel o rätt sorts kabel :)
 
L
Inga olika spänningar i en kabel , olika spänningar flera kablar , det är bara så enligt regelboken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.