Hade du inga problem tidigare så blir det antagligen inga problem nu heller. Låt det vara som det är, du kan ju kräva lite avdrag för hantverkarnas klåp. Det är knappast det första huset som byggs utan plast.
 
S
F Finndjävel skrev:
Hade du inga problem tidigare så blir det antagligen inga problem nu heller. Låt det vara som det är, du kan ju kräva lite avdrag för hantverkarnas klåp. Det är knappast det första huset som byggs utan plast.
Fast nu har man tilläggsisolerat och förändrat förutsättningarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En fuktspärr sätter man normalt inte innifrån. Om det inte är ytskiktet som får agera fuktspärr. Man får ju glipor i väggarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fast nu har man tilläggsisolerat och förändrat förutsättningarna.
Tror inte så mycket på det där.
 
S
Tror?
Risken med att tilläggsisolera på vinden och kallvinden blir kallare vilket ändrar daggpunkten och den fuktiga luften från bodelen kondenserar på undertaket. Innan tilläggsisoleringen kan det vara helt utan problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag har för mig att sten/mineralull ovanpå sågspån är Big No-No. Nån som kan friska upp mitt minne?
Japp. Spån är hygroskopisk, dvs tar och släpper fukt. Mineralull släpper inte fukt så bra... Det har aldrig varit meningen att huset skall vara plastat o helt tätt. Tror knappast det är bra om man smäller upp massa plast om det inte finns överallt i övrigt.
 
S sinuslinus skrev:
Tror?
Risken med att tilläggsisolera på vinden och kallvinden blir kallare vilket ändrar daggpunkten och den fuktiga luften från bodelen kondenserar på undertaket. Innan tilläggsisoleringen kan det vara helt utan problem.
Varför skulle det ändra? Det enda som ändrar är att luften färdas långsammare (eller längre tid kanske, inte långsammare) genom isoleringen. De förändringar i klimatet som sker är nog väldigt marginella, kallvinden kanske blir en halv grad kallare eller liknande.
 
Det där är överdrivet. Blir det problem med fukt så kommer den till 99% utifrån.
 
F Finndjävel skrev:
Det där är överdrivet. Blir det problem med fukt så kommer den till 99% utifrån.
Det är beror nog på vad det är för hus. Själv så köpte jag relativt nyligen ett nytt hus från 1700 talet nära havet där den tidigare klåparen helt enkelt lagt på 20cm mineralull på vindsgolvet innan försäljning :). På två år blev delar av lilla vinden kolsvart av mögel. Köpte snabbt en fukt mätare och mätte +80% luftfuktighet och oftast runt 5-10grader varmt hela hösten. Smällde snabbt upp bättre ventilation i badrummet, blev lite bättre, men påväxt fortsatte även efter borsanering. Nu gör jag om hela isoleringen på vinden, hygroskopiskt, som det skall vara i ett sådant hus. Sådant här beror såklart på omständigheter kring huset, läge etc. Men det är lätt att förstöra ett gammalt hus med okunskap och snålhet.
 
Klart det kan påverka i extrema förhållanden och om den tidigare isoleringen varit obefintlig. Men då är det oftast frågan om att huset ligger på en extremt utsatt plats.
Fuktspärr hade såklart varit att föredra i ts fall, men knappast nått man behöver riva arbetet och börja om från början för att det saknas. Det kommer säkert att fungera för det.
 
F Finndjävel skrev:
Varför skulle det ändra?.
För att detta liksom är hela vitsen med att tilläggsisolera...
 
F Finndjävel skrev:
Klart det kan påverka i extrema förhållanden och om den tidigare isoleringen varit obefintlig. Men då är det oftast frågan om att huset ligger på en extremt utsatt plats.
Fuktspärr hade såklart varit att föredra i ts fall, men knappast nått man behöver riva arbetet och börja om från början för att det saknas. Det kommer säkert att fungera för det.
Fuktspärr skall man normalt inte ha i ett gammalt hus. Det har man om huset är byggt med/för det. Har sett mkt katastrofer med folk som smäller in plast i gamla hus.
Om man absolut skall snåla med isoleringsvalet så borde väl ångspärr i kombination med måttlig mängd mineralull fungera. Men bäst är väl att utgå från de förutsättningar som finns, hur huset är byggt, eldas det i skorsten etc.
 
S
Boken Vandrande fukt, strålande värme som nämns literaturlistan på sidan jag länkade till är en bra källa om man vill lära sig mer. Finns på biblioteket om man inte vill köpa.

Se över ventilationen i huset för det är det som gör störst skillnad för hur mycket fukt som vandrar ut genom konstruktionen och då får man även andra fördelar som bättre bomiljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.