Går det inte bara att lägga ett hyllplan under ugnen för att höja den 16mm ???
Där måste bli en glipa för ventilationen och ett hål i ryggen på skåpet är också viktig men många missar detta så jag hade lyft på hällen och kollat om det finns där för garantierna gäller inte på maskinerna annars.
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Glappet mellan ugn o lådan under känns oxå ganska stort har dom klyvt lådförstycket?
 
D DFYD123 skrev:
Glappet mellan ugn o lådan under känns oxå ganska stort har dom klyvt lådförstycket?
Det ligger ett extra hyllplan under ugnen så den kom upp Lite och linjen ovanför luckan livar med lådorna bredvid. Rätt eller fel vet jag inte
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Går det inte bara att lägga ett hyllplan under ugnen för att höja den 16mm ???
Där måste bli en glipa för ventilationen och ett hål i ryggen på skåpet är också viktig men många missar detta så jag hade lyft på hällen och kollat om det finns där för garantierna gäller inte på maskinerna annars.
Okej... Jag hoppas det finns för att Lyfta hällen, går det? Tänker att den måste sitta fast på nåt sätt?
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Okej... Jag hoppas det finns för att Lyfta hällen, går det? Tänker att den måste sitta fast på nåt sätt?
Tar ni ut ugnen lite lite grann så ni får in fingrarna så kan ni trycka upp hällen.

De läggs oftast i löst om det inte är en hemmapelare som skruvat dit beslag som ibland kan följa med.
Vi som jobbar med köksmontage seriöst sätter aldrig dessa just för att man enkelt ska kunna lyfta hällen och göra rent smutskanten man har runt hällen.
Beslagen som ibland medföljer går ju inte att skruva fast om man har en stenskiva och då behöver man ju inte använda dem annars heller.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tar ni ut ugnen lite lite grann så ni får in fingrarna så kan ni trycka upp hällen.

De läggs oftast i löst om det inte är en hemmapelare som skruvat dit beslag som ibland kan följa med.
Vi som jobbar med köksmontage seriöst sätter aldrig dessa just för att man enkelt ska kunna lyfta hällen och göra rent smutskanten man har runt hällen.
Beslagen som ibland medföljer går ju inte att skruva fast om man har en stenskiva och då behöver man ju inte använda dem annars heller.
Ok, ja det går ju få in hela handen mellan ugn och häll så det kanske inte är omöjligt. Huruvida vår snickare är proffs eller hemmapulare vågar jag inte säga. Med tanke på hur han lämnade det är inget förvånande dock
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Det ligger ett extra hyllplan under ugnen så den kom upp Lite och linjen ovanför luckan livar med lådorna bredvid. Rätt eller fel vet jag inte
Då borde det finnas ytterligare en passbit som köksleverantören förmodligen skickat med men det är ju möjligt att hantverkarna tappat bort den
 
D DFYD123 skrev:
Då borde det finnas ytterligare en passbit som köksleverantören förmodligen skickat med men det är ju möjligt att hantverkarna tappat bort den
Kollade listan över delar från Marbodal som vi köpt (beställningen) och där är ett ventiationsgaller till ugnskåp med, så det borde kommit ett. Om det missats eller försvunnit vet jag ju inte men det finns åtminstone inget här nu. Blir reklamation till husleverantören, då köket är köpt genom dem.
 
Lustig lösning för jag har monterat stora mängder kök de senaste 13 åren men aldrig varit med om ett kök som ska ha ventilationsgaller mellan ugn och bänkskiva...
I sockel eller takanslutningar, eller mellan kyl/frys och ovanskåp dock.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lustig lösning för jag har monterat stora mängder kök de senaste 13 åren men aldrig varit med om ett kök som ska ha ventilationsgaller mellan ugn och bänkskiva...
I sockel eller takanslutningar, eller mellan kyl/frys och ovanskåp dock.
Inte nödvändigtvis galler. Men möjlighet till ventilation krävde nästan alla induktionshällar för några år sedan mellan bänk och ugn. Iom att trenden just nu är tunna bänkskivor och låga socklar så väljer många tillverkare att ”flytta ner” ugnen i ugnsskåpet och sätta passbit ovanför ugnen.
 
D DFYD123 skrev:
Inte nödvändigtvis galler. Men möjlighet till ventilation krävde nästan alla induktionshällar för några år sedan mellan bänk och ugn. Iom att trenden just nu är tunna bänkskivor och låga socklar så väljer många tillverkare att ”flytta ner” ugnen i ugnsskåpet och sätta passbit ovanför ugnen.
Nej men det har jag skrivit innan att där krävs ventilation.
Eventuell träribba som håller ihop skåpskidorna skall bort så där bildas en glipa som släpper ut luft och det gäller även om man har låda under hällen.
Många kräver dessutom ett ganska stort hål i ryggen av skåpet och man måste se till så inte botten går kloss mot vägg för då får den sågas av också så luften kan passera.
 
Känns som att en vanlig spis med häll och ugn är ett bra val när det är så här invecklat med en enkel funktion i köket.
 
K Kurtivan skrev:
Känns som att en vanlig spis med häll och ugn är ett bra val när det är så här invecklat med en enkel funktion i köket.
Förutom att det knappt går få tag på längre om man inte ska ha enfas
 
Marias_hus Marias_hus skrev:
Förutom att det knappt går få tag på längre om man inte ska ha enfas
???
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…

Bästa svaret

Marbodal har två olika bänkskåp för ugn/häll, i ert fall fungerar bara det skåp ni fått eftersom ugnen måste hamna lägre ner. Er ugn (förmodligen från IQ700-serien) är 7 mm högre än de flesta andra Siemens-ugnar och hällen behöver 5 mm utrymme ner till ugn enligt installationsritningen. Det blir då ett glapp mellan ugn och bänkskiva som Marbodal har löst genom att leverera med ett litet ventilationsgaller. Ni får reklamera och be att få ett galler (finns vitt och rostfritt så se till att ni får rätt).
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.