Skall sätta ned 9st plint på veldigt tjälfarlig mark, silt, Tjälfritt är 1,8 meter. Ju djupare desto bättre eftersom de skall sitta ihop med befintligt hus.

-Har jag ingen isolering då vill jag ner till 1,8m.
-Skall man använda XPS så skall man enligt tillverkaren legga isoleringen under plinten och ha isolering 1,5m utanför plinten. Fördelen er att man bara behöver gräva 50cm djupt men sjaktet blir 33 m2 istället för en tillbyggnad för bara 17m2. Jag måste också 100mm XPS. Isoleringen blir en stor kostnad. Kanske bättre att gräva riktigt djupt istället på några få punkter? Kanske går att använda begränsat med isolering men jag vill gärna vara i överkant på djup eller isolering.

Jag har 3 alternativ:
1. Spade i kombination med motordriven jordborr kan det vara en effektiv metod? + spett, korphacka och kabelskyffel

2. Grävmaskin riktigt djupt och lägga lite isolering i sjaktbotten, samt som en krage 1m runt 80cm meter runt.

3. Grävmaskin och bred sjaktyta enligt XPS tillverkaren och massa massa isolering.

Går det att Byta XPS mot EPS80 där det inte är plintar över? Hur skarvar man bäst spontfria EPS skiver med spontade XPS. Överlappa och limma kanske med överlapp på 30cm på varje sida kanske?

Mvh Sonny
 
P.S Livrädd för sättningar så jag vill gärna djupt djupt djupt
 
P.S Livrädd för sättningar så jag vill gärna djupt djupt djupt
 
Detta kanske!
http://www.skurupsborren.se/
Jeg citerar:
------------------------------------------
Plintgjutning:
Plintar som gjutes direkt i hålen står mycket stabilt, gjutformen är gratis (obs! papprör behövs ej), endast formsättning ovan jord, mycket lätt att nå frostfritt djup. Genom att jorden runt om och under plinten inte är efterfylld eller rörd påverkas den inte av tjäle. Om en plints bottenyta önskas större kan hålet lätt vidgas i bottnen med en spade och den lossade jorden tages upp med borren.
Med två, tre eller fyrbenta plintar sparas mycket betong när stabila och bärkraftiga fundament behövs. Gjutformen är gratis, endast formsättning ovan jord. Lätt att med Skurupsborren nå frostfritt djup. Genom att betongen överallt vilar mot jord som inte är efterfylld eller rörd påverkas plinten inte av tjäle.
Mer om plintgjutning finns här
----------------------------------------------------------------------

Kan det stämma att den inte påverkas av tjälen? Om man bare borrar ett hål låt säga 220 cm djupt? Utan bottenplatta/grundsula?
 
Varför skulle du lägga isolering under plintarna? Det är ju värmen där nere som motverkar tjälen.
Lägg isoleringen strax under markytan i stället! Kylan kommer uppifrån.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag borrade ca.två meter djupa plinthål med 225mm skurupsborr lätt som en plätt.:)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle du lägga isolering under plintarna? Det är ju värmen där nere som motverkar tjälen.
Lägg isoleringen strax under markytan i stället! Kylan kommer uppifrån.
Det är inte kylan som går ner, det är värmen som går ut :p
Man vill att värmen ska få så lång väg att vandra som möjligt. Så enligt mitt tycke så låter det bättre att lägga isolering relativt högt upp. Det gör man ju på en villagrund.
 
G Gamlehav skrev:
Skall man använda XPS så skall man enligt tillverkaren legga isoleringen under plinten
fgo fgo skrev:
Man vill att värmen ska få så lång väg att vandra som möjligt. Så enligt mitt tycke så låter det bättre att lägga isolering relativt högt upp
Nu får du bestämma dig!
I vart annat inlägg vill du ha isoleringen under plinten, i vart annat ovanför.

G Gamlehav skrev:
Genom att betongen överallt vilar mot jord som inte är efterfylld eller rörd påverkas plinten inte av tjäle
Var har du fått det ifrån?
Menar du att det inte blir tjäle i orörd mark :surprised:

Tror att det är bäst att du anlitar en kunnig anläggningsfirma.
Vad skall du bygga förresten, ett bostadshus, en lekstuga eller en altan?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu får du bestämma dig!
I vart annat inlägg vill du ha isoleringen under plinten, i vart annat ovanför.


Var har du fått det ifrån?
Menar du att det inte blir tjäle i orörd mark :surprised:

Tror att det är bäst att du anlitar en kunnig anläggningsfirma.
Vad skall du bygga förresten, ett bostadshus, en lekstuga eller en altan?
Jag såg att du citerade mig.
Håller med dig fullt ut med att isolera uppe vid plinten och inte nere vid botten.
Ville bara klargöra det
 
Vid närmare eftertanke skulle jag petat ner lite i botten också, då slipper du den värsta värmeledningen i marken under plinten också.
 
fgo fgo skrev:
då slipper du den värsta värmeledningen i marken under plinten också.
Vad menar du?
"Värmeledning", varifrån och vart?
 
fgo fgo skrev:
Det är inte kylan som går ner, det är värmen som går ut :p
Man vill att värmen ska få så lång väg att vandra som möjligt. Så enligt mitt tycke så låter det bättre att lägga isolering relativt högt upp. Det gör man ju på en villagrund.
Det stämmer allt över 0 Grader Kelvin är värme. Kyla finns då inte. Det är bara mindre varmt.

Välkommen till egoister spekulerar.

Här är svaren kanske:
https://www.husgrunder.com/ny-husgr...grund-eller-altan-pa-berg-eller-pa-slat-mark/

Det kvittar nästan om isoleringen är högt eller lågt men har du den under plinten så slipper du ett stort hål mitt i isoleringen där den behövs som mest dvs vid plinten själv. Är den inte hel och under plinten så är det ett hål i isoleringen där plinten är och själva plinten leder bort värmen genom sig själv ut i rymden. Inte bra. Då behöver plinten vara djupare i så fall. Arge snickaren sade att tjälen kan gripa tag och nypa runt plinten och lyfta halva huset. Han ville då ha isolering runt plinten så att tjälen inte fick grepp.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var har du fått det ifrån?
Menar du att det inte blir tjäle i orörd mark :surprised:
Jag citerar det som man kan läsa på Skurupsborren.se. Jag har som sagt också svårt att förstå det riktigt.

Frågan är om det håller att borra ner till frostfritt djuo? Utan att gjuta en bottenplatta/plintfot?
Jag önskar verkligen att det skulle vara så för då skulle mitt arbete bli minimalt verkligen!
Om jag inte har för mycket sten.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tror att det är bäst att du anlitar en kunnig anläggningsfirma.
Vad skall du bygga förresten, ett bostadshus, en lekstuga eller en altan?
Det är det jag prövar att undvika. Men måste jag så måste jag.
Jag skall bygga en 17m2 tillbyggnad.
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
men har du den under plinten så slipper du ett stort hål mitt i isoleringen där den behövs som mest dvs vid plinten själv.
Japp det stämmer! Kylan leds av plinten och vidare ner under plinten om man inte har isolering under plinten.

Jag tror att en bra lösning kan vara att placera, 1m2, med isolering under plinten, ca 2m ned och därefter placera en krage runt plinten ca 50 cm ned på 2*2m. Verkar det vettigt? eller är det svårt att gräva bara 1m2 till 2meters djuo? Måste hålet vara bredare?

Illustration av en sektion genom grundplint med isolering under och krag runt, markerade mått för djup och bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Linjeskiss av en byggplint som visar plintens tvärsnitt med isolering placerad under och runt den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beklagaer jag har glömt att rita med plintfot!. Den er viktig. tror jag

Med skurupsborren blir det utan plint fot och allt annat
Skiss av grund med två stolpar utan plintfötter, där en är märkt med 2m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.