J jangro skrev:
Om man har överskottsvärme i luft som kommer från ventilationen så är det väl lite dumt att bara blåsa ut den luften om man istället kan få tillbaka en låt vara begränsad del via värmepumpen.
En husgrund är en alltför begränsad volym för att få din idé att fungera.
Hade huset stått ovanför en gruva kunde det varit en viss förhöjning av funktionen. Dagen LVP är mer än dubbelt effektiva, än de vi hade för något decennium. Därför är det knappast lönt att ens börja experimentera med LVP i krypgrunder.

Jag börjar mer tro att du försöker bevisa att den som satte LVP i deras krypgrund aldrig gjorde något fel. Kanske det var du som monterade den där?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ja, torr luft kan ta upp mer än fuktig. Men luften är inte torr. Anledningen till att det fälls ut vatten (kondenserar) är ju att luften kyls och därmed uppnår 100% mättnad.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
hus grund har för lite luft till utomhus del llvp.naturlagar varmt går mot kallt vilket gör att fukt kommer att vandra in till krypgrunden när llvp har kylt tillräckligt mycket .
 
J jangro skrev:
Om man har överskottsvärme i luft som kommer från ventilationen så är det väl lite dumt att bara blåsa ut den luften om man istället kan få tillbaka en låt vara begränsad del via värmepumpen.
Jag har en FTX och en LVVP och tanken har faktiskt slagit mej att det kanske skulle göra nytta om jag förlängde röret med utblåset från min FTX ca 4 meter och släppte ut det direkt vid min LVVP då luften definitivt är varmare än uteluften.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det däremot var ju en intressant idé.
 
Problemet är att den är fuktig. Så värmepumpen isar igen. Värmeväxlaren bör ta hand om den mesta värmen i frånlufen.
 
Det är varken någon större kostnad eller större jobb att prova så jag ska faktiskt ta hem några längder spirorör och göra ett test under vintern och se om det blir frysning eller minskad elförbrukning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att den är fuktig. Så värmepumpen isar igen. Värmeväxlaren bör ta hand om den mesta värmen i frånlufen.
För ca en timme sedan så låg fuktigheten på luft ut från ventilationen på 43% och temperaturen låg 8 grader över utomhustemperaturen.

Värmepumpen har någon sorts avisnings system som går igång ibland..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det var ju inte högt. Bara att testa då.
 
M maxmsm skrev:
För ca en timme sedan så låg fuktigheten på luft ut från ventilationen på 43% och temperaturen låg 8 grader över utomhustemperaturen.
Vänta nu, hur har du egentligen mätt?
Frånluft 20°C, uteluft kanske 7°C.
Avluft 15°C? Vad var då tilluft-temperaturen?

Det låter i mina öron som dålig verkningsgrad. Eller tänker jag fel?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vänta nu, hur har du egentligen mätt?
Frånluft 20°C, uteluft kanske 7°C.
Avluft 15°C? Vad var då tilluft-temperaturen?

Det låter i mina öron som dålig verkningsgrad. Eller tänker jag fel?
Jag mätte inget, jag läste av maskinens sensorer.
Vad tilluften låg på minns jag inte då det inte var det jag kollade.
Verkningsgraden ska om jag minns rätt ligga på 86%.
 
Åsa Lund
Verkningsgraden ska om jag minns rätt ligga på 86%.[/QUOTE]
Det där är vid ideala förhållanden i labb
Räkna ut aktuell verkningsgrad själv med dina egna värden och du får nåt helt annat
 
A
Vi har i en av våra fastigheter här på jobbet placerat en utreder till en luftvattenvärmepump utanför utblåset från ventilationsaggregatet, Nu är det ett torrt kontorshus, så jag misstänker att luften är torrare än från en villa, men den har gåt i fem år nu och levererat riktigt bra siffror, utan nedisning. Är det en enkel installation, så skulle jag prova, det kan vara värt det.

Gillar man sen att bygga och optimera, så kan man ju sätta spjäll som växlar var frånluftdon blåser, beroende på utetemp och nedisningsrisk med mera. Frågan är dock om det ger tillräckligt med vinst för att täcka kostnaderna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Scouten skrev:
den har gåt i fem år nu och levererat riktigt bra siffror, utan nedisning
Ingen som helst isbildning i vår vp-utedel heller, några mil norr om dig.
Så det verkar onödigt krångel att anpassa utedelens placering efter avluftens placering.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.