Hej

Vi har ett hus från 1948 som har kvar gamla element med slottsvred. Dessa läcker dock. Så nu undrar jag om någon vet hur man renoverar dessa eller kan rekommendera en duktig rörmokare i stockholmsområdet som kan renovera upp äldre slottsvred. den röris vi fått tag på nu vill byta ut alla fina vred.
tacksam för all hjälp.
Manjo
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det första du själv kan göra, är att spänna muttern på vredets axel.
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
Härligt ni vill behålla dem... Fixar man till dem håller de 100 år till!
 
  • Gilla
Manj0 och 1 till
  • Laddar…
Rörmokaren vet nog vad begagnatpriset är på dem är. Kan han dessutom sälja nya ventiler till er blir det en bättre vinst än att låta dem vara kvar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har fixat ett par av mina, men det var ganska mkt jobb, då det satt fast hårt, så man fick ta isär allt och rengöra, smörja upp och täta om... Och systemet måste vara tömt. Men mina hade inte använts så de satt fast i öppet läge.

Funkar de att vrida men bara läcker så borde det vara ett snabbjobb, jag tror nästan man kan göra det utan att tömma systemet, givet man stänger av cirkpump och har trasa/ bunke under, stänger ventilen helt, har lite fettat garn och snabbt som tusan lyfter muttern, lindar på garnet och sen ihop med det hela... Det borde inte hinna läcka så mkt?
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
Tusen tack nu gäller det att hitta lingarn och det man ska smörja med? Byggvårdsbutikrn hade inte detta så vart kanan köpa det?
 
Det finns lite överallt, jag köpte mitt unipak kit (lin+rörkitt) hos lokala vvs butiken, men det finns även hos biltema, k-rauta, Bauhaus med flera.
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det finns lite överallt, jag köpte mitt unipak kit (lin+rörkitt) hos lokala vvs butiken, men det finns även hos biltema, k-rauta, Bauhaus med flera.
Toppen då finns ju ings hinder bara till att börja renovera.
 
Jag hörde också att man behövde installera en termostat i rummet eftersom det anars var svårt att reglera värmen. Har någon gjort liknande lösning?
 
Tackar
 
Notera att de nya slotsvreden ser ut som gamla, men har en modern (och troligen inte lika långlivad) konstruktion...
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Notera att de nya slotsvreden ser ut som gamla, men har en modern (och troligen inte lika långlivad) konstruktion...
ja jag läste något om det att de gamla vreden var bättre kvalitet.
 
Krilleman
Dom gamla vreden är mer allt eller inget.

Dom nya har strypningsmöjlighet. Vilket innebär att det är "trängre" för vattnet att komma förbi.

MMA skulle dock aldrig släppa igenom något som inte har kvalitetstänk bakom sig!
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur de nya ser ut invändigt, men nog kan man "finjustera" de gamla, jag tycker de är riktigt finuliga, med både en grundstrypning hur man monterar insatsen (avläses utifrån hur den är ställd) och möjlighet att linjärt strypa den från noll till fullt, dessutom så är diametern stor för att passa gamla system med självcirkulation, vilket ur ett ingenjörsmässigt lekmannaperspektiv (= jag kan inget om VVS men är normal ingenjör i mitt tänk) borde borga för ett stort flöde vilket borde vara bra för tex bergvärmesystem...

MMA har säkert kvalitetstänk, men jag tycker i princip ingen modern produkt har samma tänk som det man tog fram för 100 år sen, väldigt mycket var välgjort, påkostat och överdimensionerat. Jag har svårt att tro att de värmesystem vi monterar idag kommer sitta kvar i kåkarna om 100 år, men de gamla gjutgärnsgrejjorna med slottsventiler som monterades på 20-talet fungerar finfint än idag (om de bara inte låtits kärva fast och man packat om dem var 20e år).

Vi monterade en "ny" platt radiator i köket, för att den gamla var för stor för nya positionen, nytillverkade radiatorer i gammal stil är rätt dyra men framförallt för att frugan tyckte den verkade mer lättstädad. Det sista kommer få visa sig, jag ser framför mig hur nån av ungarna spiller ned nåt mellan panelerna på den "korrugerade" plåten... Grattis att städa där... Bara damma där kommer vara ett helvete, tycker de gamla ändå är rätt OK även om många säger de är dammsamlare. Men de nya är ju lätta att byta ut och inte så dyra, som med allt modernt så kastar man bort och köper nytt när det är för jobbigt att underhålla... ;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.