Inför isolering av snedtak ska jag bygga luftspalt mot råsponten.

Har läst om att vanlig ooljad masonit normalt räcker och tom. kan vara att föredra då den inte är lika tät.

Men var jag än tittar så hittar jag inget annat än den oljade. Och denna är ganska dyr...

Var hittar jag vanlig obehandlad masonit?
Eller är det helt enkelt den oljade jag ska ha?

Hittar ngt som kallas board, bland annat på Byggmax. Men har blivit avrådd då "denna möglar direkt". Vad är skillnaden på Board och masonit?

https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/board-p10071
 
L
Den skiva du länkar till är en porös och inte lämplig till det du ska ha , en oljeskiva är mer rätt även om den är dyrare , och lägges med den mörka sidan mot luftspalten , den är fukttålig och bäst
 
H
alltid oljehärdad masonit. gärna en distans läkt på mitten.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
L
Har ingen betydelse var du köper dom , gärna gratis om det går , i det här fallet finns det bara en variant av oljemasonit , ( kan vara lite olika mellan fabrikat men samma funktion )
Du behöver inte behandling på båda sidor , räcker med en sida mot luftspalten
Som en tidigare säger : sätt en läkt på mitten innan du spikar upp dom , den behöver inte fästas i taket bara ligga där , svårt annars att få dit den som distans mot taket ,
Anledning till detta är att du inte ska trycka in skivan mot taket , luftspalten blir bra mycket mindre då
 
  • Gilla
Janswan
  • Laddar…
henke_benke skrev:
alltid oljehärdad masonit. gärna en distans läkt på mitten.
Jag har inte helt valt isoleringsmetod ännu. Blir antingen Polyuretan-skum eller klassisk med mineralull.

Vad gäller distansläkt så tänker jag att vid en mineralullsisolering så räcker det att fästa läkten i masonitskivan, så trycks denna sedan mot råsponten. Men om jag ska PU-skumma så är jag rädd att masoniten tyngs ner av PU-skummet, och att läkten inte fyller ngt syfte utan blir hängande i en okontrollerat stor luftspalt.

Är det ok att då fästa läkten i råsponten (med korta spik, så att inte takpappen på utsidan skadas) och sedan fästa masoniten i läkten?
 
H
rekommenderar skruv.(iallefall till den i mitten).
dom andra kan du skjuta takstolen.( för att slippa risken att spik punkterar pappen)
 
  • Gilla
vandrum80
  • Laddar…
H
¨själv skulle jag inte välja pu-isolering.
varför? må hända bra isolering. men inte kul om man behöver renovera nästa gång
 
Masonit är ett varumärke. I handeln kallas den för träfiberskiva eller board. Finns i olika tjocklekar där 2-3mm dominerar, samt i några olika storlekar.
 
H
H Hammarfall skrev:
Masonit är ett varumärke. I handeln kallas den för träfiberskiva eller board. Finns i olika tjocklekar där 2-3mm dominerar, samt i några olika storlekar.
precis i handeln. masonite i dagligt tal.
board är ett stort begrepp
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
henke_benke skrev:
precis i handeln. masonite i dagligt tal.
board är ett stort begrepp
Därför blir det svårt att hitta en återförsäljare om du googlar tex köpa masonit. Eller för den delen går in på jem and fix och undrar om de säljer masonit ;)
 
H
H Hammarfall skrev:
Därför blir det svårt att hitta en återförsäljare om du googlar tex köpa masonit. Eller för den delen går in på jem and fix och undrar om de säljer masonit ;)
googlade
vet inte hur du söker.
kom till handlare direkt:p
 
Varför skulle en oljehärdad vara bättre? En vanlig bör ju släppa ut fukten effektivare.
 
henke_benke skrev:
googlade
vet inte hur du söker.
kom till handlare direkt:p
Jo, men kunde du hitta någon Masonit©skiva?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en oljehärdad vara bättre? En vanlig bör ju släppa ut fukten effektivare.
De menar väl att fukt utifrån inte absorberas lika enkelt av boarden och därmed förlorar sin funktion. Borde inte spela någon roll, bara mycket dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.