Jag har ett 30-talshus som "behöver" en altan.
Altanen kommer hamna högt nog för att kräva bygglov men inga ritningar på huset finns.
Behöver därför hjälp med att både designa en altan som passar till huset samt bygglovsritningar på huset.
Huset står i Borlänge och personen som ritar bör bo i närheten.

Hittar inget via Eniro.

Hjälp!
 
Falugruppen arkitektkontor finns (tro det eller ej) i Falun.

Har inte använt de själv men verkar vara ett mindre kontor.
Du kan ju alltid höra av dig till dom och höra om det är intressant.

Har du några visioner på hur du tänker dig utformning osv?

Vilken stil är det på huset?
 
Toppen, tack för tips!
Jag överdrev nog en smula när jag skrev att jag inget hittar via Eniro men det jag hittat har inte intresserats av mitt projekt än så länge.

Visioner finns men bristfälligt. Behöver råd även där. Carport, inglasat eller ej, kamin eller ej osv.
Stilen på huset är 100% klassiskt rött med vita knutar.
 
Ska carporten vara under altanen?
Har du någon bild på huset? Brukar komma en del idéer på forumet.
Hur vill ni använda altanen? Vinterträdgård? Eller som en trad. altan?
 
Hemmakatten
Gå in på arkitekt.se. Där finns alla SAR/MA arkitekter listade. Du kan filtrera på län och andra sökkriterier som till exempel 'byggnadsvård', 'bostäder' med flera.

Gå sedan till respektive arkitekts hemsida och se vad de ritat för hus, tillbyggnader mm och om deras arbete appelerar till din smak.

Ta kontakt med 2-3 arkitekter vars arbeten du tyckt om och be om ett möte för att se om ni har personkemi och spåna lite fritt. Be också om någon slags kostnadsbudget eller be om en fast offert.

Lycka till!
 
fgo fgo skrev:
Ska carporten vara under altanen?
Har du någon bild på huset? Brukar komma en del idéer på forumet.
Hur vill ni använda altanen? Vinterträdgård? Eller som en trad. altan?
Ingen bild just nu, kan lägga upp en senare.
Har många uppslag men behöver hjälp att sålla tankarna. För mig är det viktigt att huset inte blir förstört - det finns en hel del byggen som inte riktigt lirar med estetiken på originalhuset.

Sen är det begränsningar i ljusinsläpp osv. som jag behöver lite hjälp att tänka kring.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Gå in på arkitekt.se. Där finns alla SAR/MA arkitekter listade. Du kan filtrera på län och andra sökkriterier som till exempel 'byggnadsvård', 'bostäder' med flera.

Gå sedan till respektive arkitekts hemsida och se vad de ritat för hus, tillbyggnader mm och om deras arbete appelerar till din smak.

Ta kontakt med 2-3 arkitekter vars arbeten du tyckt om och be om ett möte för att se om ni har personkemi och spåna lite fritt. Be också om någon slags kostnadsbudget eller be om en fast offert.

Lycka till!
Toppentips! Men det fanns bara arkitekter i och kring Stockholm och Göteborg där när jag sökte på närmast Dalarna.
 
Dagens tips: http://agnasark.se/

De har ritat mitt hus, stall och garage med utmärkt resultat.
Men en liten jävsvarning: Min svåger jobbade där, och gör fortfarande en del jobb för dem, fast han är pensionär nu.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dagens tips: [länk]

De har ritat mitt hus, stall och garage med utmärkt resultat.
Men en liten jävsvarning: Min svåger jobbade där, och gör fortfarande en del jobb för dem, fast han är pensionär nu.
Alla tips beaktas. :)

Jag som privatperson blir lite avskräckt när jag kollar in arkitekt-sidor. De flesta refererar till stora projekt och då tänker jag att små privatpersonsprojekt inte är intressanta ur flera perspektiv. Då är det bra med tips! :)
 
Verkar svårt att få tag i folk. Har fått svar både via arbete och via företag privat att det är högkonjunktur = svårt för halvfattiga privatpersoner att få hjälp när det finns grova pengar att tjäna på företag och kommuner.

Kan vara lite färgad kommentar där.. men andemeningen är hyggligt korrekt. :)

Jag får vänta ett år på dåliga tider således..
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Verkar svårt att få tag i folk. Har fått svar både via arbete och via företag privat att det är högkonjunktur = svårt för halvfattiga privatpersoner att få hjälp när det finns grova pengar att tjäna på företag och kommuner.

Kan vara lite färgad kommentar där.. men andemeningen är hyggligt korrekt. :)

Jag får vänta ett år på dåliga tider således..
Så sant som sagt rörläggarna här om kring är fullbelagda fram till midsommar nästa år... Läste att det är brist på erfarna arkitekter. Kolla om det finns någon arkitekt strudent som kan tänka sig det som extraknäck eller som ex.jobb
 
Bra tips! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.