L
Hacka ner så att pumpen står så djupt att maxhöjd , det ska vara ca 5 cm min upp på pumpen så den inte kan suga luft
En liten skiss
 
  • Skiss av pump i dike med markeringar för minhöjd och maxhöjd samt grusbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Är bara INOX från Kärcher som har sensor för vatten nivå, dvs flat 6 & Dirt 7.
Nivåvippan = flottör
Jag, jag såg det på filmklippet på Kärchers hemsida. Men man kan fästa flottören på sidan och ställa om så att det är en kontaktor/2 poler som då slår på pumpen istället tydligen.
 
tommib
Har du en grop/dike så måste du gräva mera. Problemet med biltemapumpen och alla liknande är att du måste ha en viss stående vattennivå innan den går igång. Det blir alltid lite vatten kvar, vilket är ett problem just så här års i och med att det finns en frysrisk. Om du inte har någon backventil, som liteavvarje skriver, så minskar risken men i och med att pumpen står i vatten så kommer det kunna bildas is kring impellern. Det är inte omöjligt att lösa men du måste ha bra koll på pumpen.

En brunn med isolerat lock kanske funkar framöver. Jag har aldrig provat så jag vet inte, men det är värt ett försök.
 
Perfekt, Biltema-pumpen fanns i Uppsala, så ikväll blir det ett köp, så gräver jag lite djupare i det tillfälliga diket som dränslangen mynnar ut ut i och kör pumpen, spännande! :)
 
tommib tommib skrev:
Biltema har den här. Jag har en sådan i krypgrunden och den fungerar perfekt. Tror tyvärr att de är på gång att sluta sälja den men den finns fortfarande i lager i vissa butiker. Håller helt med om att det ska vara inbyggd flottör, annars kommer det inte fungera i en liten dräneringsbrunn.

Över vintern kan du troligen inte ha en sån här pump ute. Det kommer frysa i dränbrunnen om den inte är väldigt djup eller har ett konstant vattenflöde.

Edit: Apropå det liteavvarje säger, jag skulle inte våga chansa med en brunn som bara är 1 m djup. På 3 m, visst, men innan det skulle jag vara tveksam. Samtidigt är det ju lätt att testa. Ta upp pumpen och se om det blir någon is denna vinter.

Köpte nu en sån pump från Biltema som tommib länkade till i citerade inlägget.

Demoex à 549, för övrigt (y). Men den skulle inte utgå.

Den har ju en omkopplare mellan automatisk o manuell drift. Dock verkar det inte gå att reglera nivåsensorn? (på vissa andra modeller med inbygd sensor kan denna regleras i höjdled)

Och så står det att vid manuell drift måste vattennivån överstiga pumphuset översta del (a), och stannar när den når (b). Tyvärr är varken a eller b är utmärkta i den annars ganska utförliga manualen :rolleyes:. Det är också lite oklart vad skillnaden är mellan automatisk o manuell drift - verkar bara vara att man vid manuell drift slår på/av pumpen genom att koppla i/ur kontakten. Men den borde väl använda sensorn ändå för att inte riskera att gå torr?

Är det som jag befarar att pumpen inte går att starta om den inte är i princip helt dränkt i vatten?

En översiktsbild av en Biltema pump med detaljerade beskrivningar och numrerade delar som utlopp och nivåsensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Nej, jag har startat min med typ 5 cm vatten.
Nivåsensorn borde gå att justera genom att öppna skalet som den sitter i men jag har inte haft behov av det.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
L
Manuell drift är nog raka rör , barra går och går , automat så sköter den sig själv .
Gräv ned så du kommer en bra bit ner , desto djupare desto bättre och mer vatten blir du av med , ska du ha den ett tag in på vintern innan tjälen kommer , kan du lägga lite virke över med isolering ovanpå , samt en press på , ingen isolering gillar vatten .
Men ha bra koll så det inte fryser i gropen , och ingen backventil
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
tommib
Ja. Manuellt läge är konstant på. Olämpligt om du inte står med pumpen. Det innebär att den kommer försöka suga luft (vilket den inte kan) och bli överhettad (den är inte gjord för konstant drift).

Kör i läge auto, det funkar bra. Gör som liteavvarje skriver, gräv ner pumpen lite.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, tack. Får prova i veckan. Blir till att stå o gräva i buskagen med pannlampa efter jobbet. Det här mörkret, suck!
 
När jag skulle ut o prova Biltema-pumpen var det ju torrt i diket, fick vänta till idag när det regnat ordentligt i 2-3 dagar. Och jäklar vad nöjd man är. Riktigt kraftigt flöde fast jag kopplat in en tunn 1/2 " gardenaslang. Och perfekt att slippa flottör. Ibland autostartar den inte trots att nivån borde räcka. Då ställer jag den till manuell bara och sen tillbaka på auto.
 
L
Pumpen måste stå rakt i gropen , annars så släpar den i hylsan och kan stanna upp på halva vägen , sedan om den inte fungerar , det kan ha kommit lite lervatten eller annat i röret , så går det att knäppa eller vrida loss hela den delen och göra rent
Det är det som är fördelen med den sorts flotör
 
Coolt, ska prova att öppna om det behövs.

Och visst, det stod lite snett i gropen nån gång. Det är ju inte en pump som tar stora partiklar, jag ställde den i barnens fjärilshåv för säkerhets skull :). Men det är ju ändå lera i gropen.

Blir lite förvånad att vattnet kommer ut lerigt brunt i början (jag stod ju i diket o rörde upp botten) för att nästan bli helt klart på slutet, trots att den står på lerbotten.:thinking:

En pump i en lerig vattengrop med en ansluten blå slang, omgiven av löv och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.