F
Har länge önskat mig ett svetsbord. Nu skall det byggas lite altanräcke i svetsat och då är det ypperligt att börja med svetsbordet tänkte jag.

Har ritat ihop ett bord på en delvis stulen idé. Några tips på funktioner som man skall passa på att få med när man ändå håller på?

Har lite funktioner med hål i standard storlek 16mm för tvingar, rörstöd som passar mitt tänkta staket mm men jag har helt säkert glömt nåt skitviktigt.

Storleken (som är skalbar) är just nu 600x900 vilket i princip är den storleken jag tycker mig få plats med men med en vinkel på 300x600 så kan det tillfälligt byggas ut. Är det för litet för att vara praktiskt användbart?

Byggs ihop av laserskurna 6mm stålplåtar. Nån som har tips på laserskärare i Göteborg som kan tänka sig sälja billigt till privatist?

3D-rendering av ett designat svetsbord med hål för tvingar, svetsmaskin, och gasflaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För ett räcke kan det nog fungera. Mina smedkompisar har oftast sina svetsbord i form av typ en fartygsplåt på 2x3m och jag gissar att tjockleken ligger runt 20mm. När de gör räcken loppar de dit lite järn som jigg.
När de är klara slipar de bara bort ev ojämnheter.
6mm låter klent i mina öron. Skulle inte kosta på laserskärning själv. För mig är det viktiga att ytan är plan och inte slår sig av värmen. Sen är det skönt att det svarar när man går på med klubban och riktar. Fästhål för ett bra skruvstäd är inte så dumt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…

Håller på och prototypa ett svetsbord likt ditt. Jag är allergisk mot att lägga i värme i bordet därav använder jag m8 bult och skruv. Har nämligen sett bord som använder ett liknande linjeringssystem som kräver mängder av tvingar och annat elände för att kunna svetsas ihop. Och sedan är det ju det med att lägga ner värme i bordet i onödan. Fick hem delarna för ett par dagar sedan, försänkte hålen med magnetborr.
 
Redigerat:
Klyka för att hänga upp svetspistolen? så sjukt drygt när den ramlar ner på golvet hela tiden

Lyxig svetsmaskin btw ;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
F
Ljus Ljus skrev:
För ett räcke kan det nog fungera. Mina smedkompisar har oftast sina svetsbord i form av typ en fartygsplåt på 2x3m och jag gissar att tjockleken ligger runt 20mm. När de gör räcken loppar de dit lite järn som jigg.
När de är klara slipar de bara bort ev ojämnheter.
6mm låter klent i mina öron. Skulle inte kosta på laserskärning själv. För mig är det viktiga att ytan är plan och inte slår sig av värmen. Sen är det skönt att det svarar när man går på med klubban och riktar. Fästhål för ett bra skruvstäd är inte så dumt.
Det är byggt med stående plåtar undertill, lite fackverkstänk. Är snudd på en kopia på befintliga bord från USA som säljs där i byggsats. Inte alls olikt varianten Norrbotten länkar till men svetsat istället för skruvat. Tänkte det kunde vara kul att testa. Men funderar på om det kanske är för litet.

Skall dock genast rita till en skruvstädsadapter. (y)
 
Redigerat:
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klyka för att hänga upp svetspistolen? så sjukt drygt när den ramlar ner på golvet hela tiden

Lyxig svetsmaskin btw ;)
Hur ser en sån klyka ut då? Skulle ha både för mig och tig handtag då.

Både svetsen och flaskorna fanns att ladda ner från nån generell CAD-databas. Ser alltd bättre ut med lite rekvisita.
 
Jag tänkte typ en vertikal plåt vid kanten med ett urskuret V bara så kan man hänga lite vad som helst där
 
Ska du bygga räcken funkar 2 st bockar bättre.
 
F
S smurfen72 skrev:
Ska du bygga räcken funkar 2 st bockar bättre.
Räcke var felskrivet av mig. Det är ett staket som skall byggas. Det är fortsättning på ett befintligt staket som jag byggde för ca 6 år sen och då behövde jag absolut ett bord även om det jag lånade då var betydligt större.
 
Även ett staket byggs lättare på bockar där man kommer ut även undersidan.
 
Kom på en sak, kan man koppla ihop flaskorna i ett T och ha en ren Argon för Alu och en Mison för stål? Skruva på rätt flaska för stundens material
 
Du kan ju köpa air liquides bytesflaskor så får du inbyggd regulator med snabbkoppling.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kom på en sak, kan man koppla ihop flaskorna i ett T och ha en ren Argon för Alu och en Mison för stål? Skruva på rätt flaska för stundens material
Borde väl funka men man ska ju ändå byta tråd så en del mek är det ju i alla fall.
 
Din ritning ser betydligt seriösare ut än svetsbordet jag byggde, men här kan du eller någon annan få inspiration till ett budgetbord! Arbetsytan är 124x70 cm, gjort av UPE-balk från den lokala skroten och tillåter skruvtvingar att hålla fast saker över hela ytan.
Har funderat på något stöd för att bredda bordet när jag behöver en extra hand, tror du kan behöva det ännu mer med storleken du planerat.
215461-382a6836afa9582449c186390ed662a5.jpg

Avslutar med en video som jag kommer ta lite idéer från om jag får för mig att bygga en version 2.
 
  • Gilla
Linus Wixengård och 1 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kom på en sak, kan man koppla ihop flaskorna i ett T och ha en ren Argon för Alu och en Mison för stål? Skruva på rätt flaska för stundens material


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kom på en sak, kan man koppla ihop flaskorna i ett T och ha en ren Argon för Alu och en Mison för stål? Skruva på rätt flaska för stundens material
Känns som övekurs. Har 5l AirLiquid som Dennis hänvisar till med snabbkoppling.

Fokus ligger mest på att få tag på riktiga svetsar. Har en klumpig men bra tig på gång men det jag verkligen behöver är en MIG/MAG. Håller tillgodo med en lånad Esab LKA180 tillsvidare. Tänker inte ge mig på staketet med pinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.