Hej det är så att jag har tänkt köpa en bänkdiskmaskin imorgon som är begagnad och kostar Circa 225 men så fort jag får ny personalrabatt så kommer jag få den billigare. Dock är den inte fullt testad men jag slår ändå till de det är ett extremt billigt pris och att jag hade sluppit köpa en för över 2000 kr om den skulle funka. Förlänge sen så frågade jag vaktmästaren om jag kunde koppla bänkdiskmaskinen till kranens mun men han var emot det och sa att det kunde förstöra kranen eller något sånt. Därmed sa han att det bästa var att montera en ny kran med diskmaskinsavstägning och jag kollade upp olika. Vissa kostade över 1000 och andra kostade över 500 kr som ikeas. Jag är medveten om att de dyra kranarna har möjligtvis bättre kvalite men jag har inte tillräckligt att lägga så mycket pengar på det och dessutom så kommer jag bara bo där ett par år till.

Dock har jag hittat en ikea kran som jag beslutat för. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40244162/

En sak som jag inte riktigt får grepp om är den extra slang som syns på skissen av kranen på bilden. Är det slangen som man kopplar med bänkdiskmaskinen?

Sedan så har jag ett annat problem.
oti73d.jpg

På bilden så är det bara 2 slangar som går ut. är det för trångt för en tredje sladd så att jag måste borra ett extra hål för att få plats med det eller är det bara själva fästningarna som döljer platsen? har försökt skruva av kranen för att se hur stort hålet för hela kranen är men hade inte möjligheten eftersom jag inte har den där speciella skruvmejseln som de har på bilden till muttret som håller själva skruven och kranen så jag måste köpa en.




Här är bilden på hur det ser ut under vasken och anslutningen.
rjf4v5.jpg
Som ni ser så är det två slangar som är kopplade till kranen. Den vänstra slangen är varmvatten medans den högra är kallvatten.



En sak jag inte har någon aning om är vad detta är för en uttag med svart kork? är det där man kopplar slangen där vatten går ut från Bänkdiskmaskinen?
2r2llw7.jpg


Så här ser själva kranen ut.

2pt8fte.jpg


Dock har jag inte bilder på bänkdiskmaskinen men jag tar bilderna på den så fort jag köpt den.
 
Tycker du borde få plats med tre slangar, skruva bort och kolla. Vid den svarta pluppen kan du koppla avloppet för diskmaskin, om du inte vill släppa ut det i vasken.
 
  • Gilla
Ponbah
  • Laddar…
D D746 skrev:
Tycker du borde få plats med tre slangar, skruva bort och kolla. Vid den svarta pluppen kan du koppla avloppet för diskmaskin, om du inte vill släppa ut det i vasken.
Vet du vad en sådan lång mejsel kallas som används för att skruva muttret? försökte med skiftnyckeln men det blev för trångt för den att nå muttern.
 
H hnurre skrev:
Milwaukee kallar den hollowcore:

[länk]

men det finns andra fabrikat.
Jag har 10 och 13, oundgängliga!
Kan man köpa sådana i clas ohlson?
 
Krilleman
Hur ska du få avlopp och vatten genom diskbänken?

Alla anslutningar är ju nu under diskbänken...

Det finns dock blandare för anslutning med vatten ovan diskbänk!
 
  • Kromad köksblandare för ovanpåliggande installation med svängbar pip.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har installerat klart bänkdiskmaskinen och kranen. Har testat igenom diskmaskinen och inga fel eller konstigheter uppstod mellan rören, slangarna och diskmaskinen.

Så här ser hela anslutningen ut så jag hoppas det ser bra ut.
jv26ma.jpg

Slangen som tar in vattnet är kopplad till den tredje slangen som leder till kranens diskmaskinsavstängning. Resten av de 2 slangarna är kopplade som vanligt till de två rören där kallvatten och varmvatten går.

ljeog.jpg

Personalen där jag bor tycker det är dumt att jag kopplat själv och inte fixat någon som gjort det för en eftersom jag kommer ta på mig kostnaderna om det uppstår vattenskador och det kan kosta över 100 000 säger de.

Vad ska jag göra? ska jag fortsätta använda diskmaskinen och hoppas att inga skador uppstår eller ska jag återställa kranen och avinstallera diskmaskinen sen hyra någon som kan installera om det så att kostnaderna går på den firma istället för mig om någon skada inträffar?

Vad kan jag göra för att undvika vattenskador?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.