Har en tunn betongplatta 2-3cm gjuten på masonit, vill ha bort den utan och skada avlopprören samt vattenledningar som går upp genom golvet. Avloppsrören är i plast, vattenledningar i koppar. Min tanke är och skära med vinkelslip runt om plattan (vid väggarna) sen skära ut runt om avlopp/ vattenledningar, lyfta bort plattan och försöka bila så fint det går runt rören sen. Nån som har en bättre ide?
 
  • Skadad betongplatta vid kant mot trägolv och tröskel, synligt slitage och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kakelgolv med en betongplatta runt ett avloppsrör, synliga kopparledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en så tunn platta, så kan du troligen bila på vanligt sätt fram till 10 cm från rören, och sedan bara bräcka loss försiktigt med en kraftig skruvmejsel, ev slå sönder med hammare. Du kanske inte ens behöver bila. Jag har fått bort en sådan platta bara genom att bryta upp den från en kant med kofot.
 
Som hempularn säger så lär det inte vara något problem att bila som vanligt, kanske inte behöver den största bilmaskinen.
Men....är du säker på att det ligger på masonit? Avloppen är ju av den modernare sorten, och klinkern är ju också av mordernare snitt, så det är därför jag undrar om det verkligen är lagt på masonit. Masonit användes ju för länge sedan, i min värld borde det inte vara masonit.
Och det är väl en flytspackelkaka som ska bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.