Hej på er,
Jag har en öppen spis i huset. Den är nästan aldrig använd av lite diffusa anledningar. Därav tog jag hem en sotare för besiktning. Han skulle upp på taket för kamerainspektion. Upp via taklucka från vinden.
Här fick jag påbackning, smältande snö och och blöt mossa, han vågade inte gå upp och jag förstår honom.
En kort takstege och en plattform på minst 35x35 cm skulle jag fixa. Därav skulle jag nu behöva tips på var jag kan beställa och vilka alternativ som kan tänkas fungera i mitt fall. Planerar att sätta upp prylarna själv.
Se mina bifogade bilder
 
  • Tegelstensskorsten på ett tak täckt av orange tegelpannor med mossa och en takstege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med snörester nära skorsten, saknar takstege och säkerhetsplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Jag skulle nog sätta stegen på taket och ställa en stege på utsidan för att slippa sotarn i huset .
det finns steg och stegjärn samt hela stegar att köpa
Titta här vad som finns , alla möjliga varianter som är godkända
www.google.se/search?q=takstege&oq=Taksteg&aqs=chrome.1.69i57j0j69i60l3j0.7921j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Hej, ja det skulle vara en variant att sätta stege hela vägen ner, men egentligen så är det själva plattformen som jag funderar över. Kallas det plattform eller finns det någon bättre benämning? Vet inte riktigt vad jag ska söka på, måste ju bli något hyfsat universalt.
 
  • En skorsten med markerad plattform och stege på ett tak med röda tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådan har jag på nedsidan av vår skorsten, smidig att montera
 
Tror att kravet på plattform är när skorstenen är över 1,2m så det borde inte behövas. Vet inte om plattformen behövs bara för att uppgången är via ett fönster.
 
Nu blev det några delar från tillverkaren Weland Stål. Beställde från Lantbutiken.se:
  • TAKBRYGGA 700 MM. - STORLEK : 700X350 MM, FÄRG : RÖDLACKERAD (1 st)
  • FÄSTE TYP 3 TEGELPANNA - FÄRG : RÖDLACKERAD (2 st)
  • FOTPLATTA STÄLLBAR (2 st)
Total kostnad inkl. frakt: 954 kr
Det positiva är att jag kan använda bryggan igen när vi har lagt nytt tak (falsad plåt), behöver bara nya fästen.
Är dock osäker på om jag får med bultarna för montering, men det kan jag fixa lokalt.
Blir nog ett par steg också, de kostar strax under hundralappen på Byggmax.

Just det, jag kommer montera bryggan på nedsidan av skorstenen istället för ovanför nocken. Skorstenen är bara ca 100 cm.
 
  • Rödlackerad takbrygga 700x350 mm från Weland Stål på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av rödlackerad takbrygga med profilgaller och fästdelar på tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av skorsten och takbryggas placering med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte uppdatera med slutresultatet nu.
Fick köpa ett par delar till som jag missade i första beställningen:
Stag till takbrygga - Färg : Rödlackerad
Överdel bryggfäste till takbrygga - Färg : Rödlackerad

Här kommer bilder:
Rödlackerade stag och bryggfästen installerade på ett snötäckt tak i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödlackerade stag och bryggfästen monterade på ett snötäckt tak med tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödlackerade stag och bryggfästen monterade på ett snötäckt tak vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.