Hej!
Vi är två studenter som går byggingenjörsprogrammet med inriktning byggkonstruktion och projektering och i söker idéer till examensarbete.
Områden som vi skulle tänka oss att skriva inom:
⦁ Konstruktionsteknik
⦁ Byggfysik
⦁ Energi
⦁ Projektering

Skulle vara väldigt tacksam för idéer eller förslag.
 
Om ni läser i Eurokoderna under vippning knäckning (se vidare i Chalmersavhandlingen längre ned) så behöver man räkna fram en siffra för knäckmomentet, s.k. M_cr , dvs. det kritiska böjmomentet. Ni skulle gärna få försöka ta fram en analytisk metod för att utifrån ett öppet tvärsnitt räkna fram denna siffra. Jag har ett u-tvärsnitt som jag varit lite sugen på att få analyserat... :)

Här finns en avhandling från Chalmers men de undersöker bara olika FEM-alternativ och jämför med en gammal analytisk metod. Men den analytiska metoden fungerar endast för stängda tvärsnitt och är dessutom krånglig som f*n.
publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/182546/182546.pdf

Hade varit riktigt fint med en bra analytisk metod som de skulle kunna börja implementera i Eurokoderna istället för att bara benämna en parameter utan att på något sätt beskriva hur den ska räknas fram...

Ingen aning om hur långt ni kommit i er utbildning. Men det finns ett intresse i industrin för denna siffra iaf.

Med vänlig hälsning
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Håller fullständigt med föregående, dock tror jag inte att detta jobbs ryms inom tiden ni har på er dessvärre..

Jag har på senare tid gjort ett antal jobb där arkitekten vill bygga mot berg och ha berget exponerat inomhus, dvs att berget blir en del av klimatskalet. Hur tar man hänsyn till berget när man räknar fram U-medel eller när man ser på energibalansen? Det har varit olika V-konsulter i projekten och de har alla gjort olika antagen ang. berget eller så har de blundat för det.
 
  • Gilla
Fahmy och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Om ni läser i Eurokoderna under vippning knäckning (se vidare i Chalmersavhandlingen längre ned) så behöver man räkna fram en siffra för knäckmomentet, s.k. M_cr , dvs. det kritiska böjmomentet. Ni skulle gärna få försöka ta fram en analytisk metod för att utifrån ett öppet tvärsnitt räkna fram denna siffra. Jag har ett u-tvärsnitt som jag varit lite sugen på att få analyserat... :)

Här finns en avhandling från Chalmers men de undersöker bara olika FEM-alternativ och jämför med en gammal analytisk metod. Men den analytiska metoden fungerar endast för stängda tvärsnitt och är dessutom krånglig som f*n.
publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/182546/182546.pdf

Hade varit riktigt fint med en bra analytisk metod som de skulle kunna börja implementera i Eurokoderna istället för att bara benämna en parameter utan att på något sätt beskriva hur den ska räknas fram...

Ingen aning om hur långt ni kommit i er utbildning. Men det finns ett intresse i industrin för denna siffra iaf.

Med vänlig hälsning
Tack ,det verkar vara jätte intressant ide faktiskt. Men vi har inte gått in så djupt i Eurokoderna det känns som det kommer bli svårt.
Det skulle uppskattas med nya förslag :)
 
B bossespecial skrev:
Håller fullständigt med föregående, dock tror jag inte att detta jobbs ryms inom tiden ni har på er dessvärre..

Jag har på senare tid gjort ett antal jobb där arkitekten vill bygga mot berg och ha berget exponerat inomhus, dvs att berget blir en del av klimatskalet. Hur tar man hänsyn till berget när man räknar fram U-medel eller när man ser på energibalansen? Det har varit olika V-konsulter i projekten och de har alla gjort olika antagen ang. berget eller så har de blundat för det.
Tack för förslaget, detta låter intressant och det är något som vi skulle kunna jobba vidare med.
Mvh
 
Allt mer gröna tak, undersök felkällorna i läckande tätskikt och rekommendera bästa metod för detta.
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Modul/prefab lägenhetshus i trä kanske?
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Jag tycker kantbalksproblemet med platta på mark är ett problem som fortfarande kvarstår, dvs Hållfasthet vs. Isolering/energiförbrukning. Det finns ingen riktigt bra lösning på det. Det nya sättet att bygga, alltså istället för L-element, med kantbalk skild från från plattan blir mer vanlig med flera tillverkare som utvecklar och säljer olika element där man förbinder kantbalken till plattan med tunn rostfri armering genom köldbryggebrytaren. Det är ju kanske inget problem när man bygger på morän men idag byggs mycket hus på lera och pålning är ju både fördyrande och skapar energiförluster.
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Foamglass kantelement?
 
Foamglass är ju bra men hur är det med bärighet i jämförelse med betong? Dessutom är det mycket dyrare.
 
Jag tänkte att man kunde göra en form av foamglass som eventuellt förbinder kantbalken med plattan. Sen kanske ytterligare isolering utanför?
 
Bortsett från priset kommer vara högre skulle det nog funka bra på en villagrund i många fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.