Hej

Planerar att stycka av och sälja en del av tomten, cirka 2000 kvm.
Planerar att göra om avloppet på vårt egna hus och göra ett större avlopp som klarar båda fastigheter

Vilken ordning ska jag göra allting?

Jag tänker då på ansökan hos lantmäteriet, ansökan om förhandsbesked på bygglov, göra avloppet ..

Jag tolkar det som så att man kan göra en ansökan på lantmäteriet direkt, men de kommer inte göra något före det finns ett godkänt förhandsbesked. Jag tolkar vidare att jag måste ha med "avloppsfrågan" när jag söker om förhandsbesked.

Ordningen borde då bli
1. Avlopp
2. Bygglov
3. Lantmäteriet

Eller tjänar jag något på att skicka in till lantmäteriet direkt och så får de ligga och gå till sig i någon kö några månader?

Vidare känns det ju lite olustigt att betala massa extra pengar för ett avlopp dimensionerat för två hushåll, om nu det skulle gå åt skogen med bygglov och/eller lantmäteriet ...

Tacksam för lite input!

Mvh Johan
 
du skall väl inte ha avloppet från den avstyckade biten, låt dom fixa det själv
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
du skall väl inte ha avloppet från den avstyckade biten, låt dom fixa det själv
Det kan jag göra, men jag tror det är fördelaktigt för mig att sälja en tomt med färdigt avlopp. Jag måste ju ändå göra om mitt..
 
Fast räcker det inte med att du beskriver hur avloppsfrågan ska lösas för att kunna stycka av?

Det är dumt att göra en dyrare lösning om du ändå inte får stycka av.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast räcker det inte med att du beskriver hur avloppsfrågan ska lösas för att kunna stycka av?

Det är dumt att göra en dyrare lösning om du ändå inte får stycka av.
Det kanske man kan göra, det framgick inte riktigt vid kommunen.

Men om det går bra så är det ju bäst...
 

Bästa svaret

Jag hade börjat med att söka om förhandsbesked, detta kan du sedan använda för att stycka av.

Avloppet hade jag anlagt först efter att du fått förhandsbeskedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.