Hej, vi är äntligen på gång med tillbyggnad. Det första momentet är att riva befintligt garage och därefter dränera om gaveln på vårt hus som har källare. Tänkte sätta isodrän. Jag hade inte tänkt dränera om de andra väggarna, även om jag är säker på att det skulle behövas. Huset är byggt 1974 och dräneringen aldrig omgjord. Men det får bli ett senare problem. Har sett att det finns de som hävdar att man inte ska röra i dräneringen om man inte har problem, och källaren är garanterat snustorr och luftfuktigheten bra. Men gaveln vill jag som sagt ändå fixa innan jag gjuter platta för tillbyggnaden. Någon som har erfarenhet av att endast byta en sida? Hur gör man med övergångar till befintlig dränering? som jag gissar är tegelrör. Sen KAN det ju vara så att en dränering från 1974 hur som helst är helt igensatt och då kan det kanske kvitta hur man ansluter till den....
 
L
Tegelrör blir som dränrör en del lervatten går där efter jobbet och sedimenterar lite i underkant
Om du dränerar en bit så kan du inte veta riktigt vilken djup som den övriga ligger på ,
Men troligtvis ligger det med fall på tegelrören , då ska det gå , anslutningen mellan dränrör och tegel , gå runt ett hörn och gräv ur lite sätt dränröret mot teglet och lägg något över skarven 3-5 lager byggplast så det blir som tunnel , då kan du fortsätta och skarva på vid nästa arbete .
Hur har du tänkt med isodrän eller annat mot väggen
 
L Liteavvarje skrev:
Tegelrör blir som dränrör en del lervatten går där efter jobbet och sedimenterar lite i underkant
Om du dränerar en bit så kan du inte veta riktigt vilken djup som den övriga ligger på ,
Men troligtvis ligger det med fall på tegelrören , då ska det gå , anslutningen mellan dränrör och tegel , gå runt ett hörn och gräv ur lite sätt dränröret mot teglet och lägg något över skarven 3-5 lager byggplast så det blir som tunnel , då kan du fortsätta och skarva på vid nästa arbete .
Hur har du tänkt med isodrän eller annat mot väggen
Jag tänker att om jag lägger gavelns nya dränering på "samma" ställe som den gamla så borde det bli bra? Och gå runt hörnet i båda ändar av gaveln. Isodrän tänkte jag sätta så långt upp jag kan med tanke på at t jag ska gjuta en platta intill gaveln. Tänkte gräva fritt, borsta rent men låta kallasfalten vara kvar på källarväggen.
 
  • Gilla
Icatoppen
  • Laddar…
L
I åtanke på att du tänker ha asfalten kvar , då blir tätt inifrån , ångtrycket kan inte gå ut och kondensera på utsidan grundmuren som är avsikten med isodrän , det har diskuterats här förut .
Vad säger isodrän själva om det , jag lika och malde bort asfalten , satte isodrän ,
men kanske gjorde något som inte andra gör ,
Satte en ribbon ( samma funktion som platon ) utanför , då är det friit ångan att gå ut ordentligt .
Samt att dagvatten och ev markvatten in mot isoleringen blev det stopp för .
en fortsatt funktion blev , ingen J-A jord eller rötter kan gå in i isodränen och täppa till
 
Vad är syftet med att inte dränera allt när du ändå är igång? Om det är ett jobb du tänk leja bort så tror jag att kostnaden för att dränera allt inte blir så mycket högre då etableringen är en rätt stor del av kostnaden. Visst kostar materialet en slant men det låter dumsnålt att inte göra hela när du ändå är igång.
 
O Exsicco skrev:
Vad är syftet med att inte dränera allt när du ändå är igång? Om det är ett jobb du tänk leja bort så tror jag att kostnaden för att dränera allt inte blir så mycket högre då etableringen är en rätt stor del av kostnaden. Visst kostar materialet en slant men det låter dumsnålt att inte göra hela när du ändå är igång.
Den stora anledningen är att jag på ena sidan har ett stort trädäck som måste monteras ned. Om jag inte vill riva bort det helt så åker jag på att handgräva och forsla bort jorden. Innanför trädäcket mot ena sidan (huset i vinkel) så finns ett uterum som inte har källare under sig, utan där måste golvet bort och även där handgrävas. På andra sidorna av huset har jag lagt sten respektive plattor men det kan man väl leva med att göra om. Värsta är definitivt trädgårdssidan med trädäcket. På ena gaveln finns dessutom en nedsänkt stensatt uteplats där källaren innanför är typ sutteräng med stora fönster ut och en gjuten trappa upp till trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.