Har flyttat in i ett hus ifrån -65 som tilläggsisolerats, det är ca 40cm tjocka väggar totalt så gissar att det är runt 30cm isolering?

Fönstren är dock gamla tvåglasfönster som jag gärna hade bytt. Började kolla på PVC fönster först men sambon slog bakut och vill inte ha något i plast.

Började titta på träfönster med aluminumbeklädnad och det billigaste jag hittat är på sparfönster. Behöver 4 st 140*140 fönster. Dock skriver de att om man ska använda 3glas energi rutor bör man ha ett mycket välisolerat hus annars kan man lika väl köra på 2glas energirutor för 3glas kommer aldrig betala igen sig.

Jag förstår inte riktigt hur de tänker där och vad är bra nog för mitt hus? Deras 2glas har u värde på 1.1 och deras 3 glas 0.75.
 
  • Gilla
Dynapac
  • Laddar…
1,1 är bättre än vad man kunde drömma om på 60 talet. Tycker du skall fräscha upp dina befintliga fönster. Byt eventuellt glas kassetten om undertrycket är borta på några fönster.

Köp en balja för tapetrullar och fyll med kokt linolja, doppa sedan undersidan av fönstret i den utan att glaset sänks ned.
Köp linolja på spray burk (Biltema) och spraya allt utom glaset.

Byter man fönster kan ventilationen försvinna helt om man inte har mekanisk ventilation med frånlufts fläkt och tillufts ventiler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är väldigt sällan ett fönsterbyte betalar igen sig genom energibesparingen. Även om de flesta fönstersäljare hävdar motsatsen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Jag har både två och treglas fönster hemma. Tvåglasfönstrena ger lättare imma på insidan medan treglas ger imma på utsidan.

Har du tvåglas fönster eller kopplade fönster? Är det alltså två rutor med luft mellan eller två glas i en kassett med ädelgas mellan? Kopplade fönster borde vara orginal
 
T toolman77 skrev:
Jag har både två och treglas fönster hemma. Tvåglasfönstrena ger lättare imma på insidan medan treglas ger imma på utsidan.

Har du tvåglas fönster eller kopplade fönster? Är det alltså två rutor med luft mellan eller två glas i en kassett med ädelgas mellan? Kopplade fönster borde vara orginal
Mina fönster är nog ifrån när huset byggdes så det är garanterat två glas utan någon ädelgas
 
Om man ändå tänker byta tycker jag man bör välja u värde under 1,0. Bäst är ju PVC men om man vägrar det av princip så får man väl acceptera trä.
 
Ett hus från-65 ska inte ha PVC-fönster som är fula och minskar ljusinsläpp.
Vad gäller värmebesparing blir det inte så mycket skilnad mellan 2 och 3 glas om det är bara 4 fönster. Välj bort gasfyllning och glasbeläggning för det betalar sig garanterat inte. Hellre spendera pengar på alu-beklädnad för att slippa skrapa och måla.
Sedan är det ju svårt att välja öppningssättet. Många väljer ju vridförnster men jag tycker de ger själ-lösa stora ögon åt ett hus. Jag vet inte vad du har nu men jag tycker snyggast för 60-talet är tvåluftsfönster som öppnas utåt.
 
  • Gilla
Trollskidan och 6 till
  • Laddar…
Utseendet är en bra poäng, tänk igenom det ordentligt!

Är huset tilläggsisolerat utvändigt skulle jag passa på att flytta ut fönstren så dom är i liv med fasaden
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är huset tilläggsisolerat utvändigt skulle jag passa på att flytta ut fönstren så dom är i liv med fasaden
Där var en poäng jag inte tänkt på, nu sitter fönstren väldigt "djupt" om man ser utifrån. Den ytan kan man ju lika gärna ha invändigt. Ett av barnen kan ju tom sitta där vid fönstret.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det blir snyggare om man flyttar ut fönstren, men vill du montera korrekt, så ska fönster monteras längre in
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
F fönsterpåven skrev:
Det blir snyggare om man flyttar ut fönstren, men vill du montera korrekt, så ska fönster monteras längre in
Varför är det mer korrekt att montera fönstren längre in?
 
M Martin Lj skrev:
Varför är det mer korrekt att montera fönstren längre in?
Vet inte exakt vad han syftar på. Men ett isolerat fönster under 1,0 får lätt imma på utsidan av glaset. Om fönstret monteras längre in på huskroppen minimeras den risken. Men det beror även på hur långt taket sticker ut från huskroppen. Gaveln är mer utsatt eller olika takkupor.
 
Hemmakatten
Vi har tvåglasfönster i hela vår 17m långa fönstervägg och i de andra fönstren. Det är energiglas 6mm tjocka och med 12 eller 16mm (kommer inte ihåg) fyllning med argon. Hela Aluminiumkarmar och foder. Inget kallras och rimlig uppvärmningskostnad.

Treglas blir ju väldigt tjocka glas. Bättre då med ett tunnare tvåglasfönster med energiglas.
 
  • Gilla
Magnus_jo
  • Laddar…
K
Jag tror personligen mer på eneriglas än på gasfyllning. Öppningsbara fönster blir väldigt tunga med treglas så det kräver nästan en vridhängning. Tvåglas blir betydligt smäckrare också när karmen inte behöver hålla samma vikt.

Är det fasta fönster kan du likagärna köra på treglas utan trolleri som energiglas och gasfyllning
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har tvåglasfönster i hela vår 17m långa fönstervägg och i de andra fönstren. Det är energiglas 6mm tjocka och med 12 eller 16mm (kommer inte ihåg) fyllning med argon. Hela Aluminiumkarmar och foder. Inget kallras och rimlig uppvärmningskostnad.

Treglas blir ju väldigt tjocka glas. Bättre då med ett tunnare tvåglasfönster med energiglas.
Nej, treglasfönster är mycket tunnare än gamla tvåglas delbara fönster. Däremot är de något tjockare än 2-glas kassettter, men det är ju inte det vi pratar om här.

Om det är orginalfönster är det nästan alltid mer ekonomiskt att renovera de gamla fönstren än att byta dem, det brukar bara handla om att skrapa, kitta om och måla. Energibesparingen är ju som påpekats marginell jämfört med vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.