D
Hur placerar ni passbiten mot vägg i kök?

Jag tycker mig förstå att det vanligaste är nr 2 men jag tycker nr 1 borde bli snyggast.

Är det kanske beroende på luckval, jag ska ha helt släta lyckor.

Två schematiska illustrationer som visar olika placeringar av en passbit mellan köksskåp och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det beror til lstor del på luckvalet, om det är någon springa mellan luckorna eller inte. Dvs ser man stommen ska den vara i höjd med stommen, ser man den inte ska den vara jäms med luckan.
Eller så gör man en smal bokhylla eller vinställ, då ska den vara jäms med stommen oavsett lucka.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vid tak: Den bör även passa med passbiten som sitter mot taket. Och den måste sitta som alt. 2
Underskåp: fronterna sitter ofta halvvägs utanför diskbänken och det blir inte snyggt om man ser halva överdelen på passbiten.

Under min köksö satte jag liggande passbitar Ikea 600x2400 och fick en osynlig horisontell skarv istället för flera vertikala skarvar som ikeakök ritade.
 
D
Men om jag vid underskåpet/bänkskåpet mot väggen sätter som bild 1 och diskbänken (bänkskivan) sitter 3 cm ut så borde man inte kunna se ovansidan av passbiten.
 
D
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Vid tak: Den bör även passa med passbiten som sitter mot taket. Och den måste sitta som alt. 2
Varför måste passbiten vid överskåpet, alltså mellan överskåp och vägg sitta som alt 2?
 
Nej det blir bra!
Jag byggde om myresjökök med Ikea luckor då fattades det 5 CM på ett ställe då sågade jag bort ramen på en ikea bodbyn front och fick en snygg list i samma mönster som luckorna.
 
D Derbyboy skrev:
Varför måste passbiten vid överskåpet, alltså mellan överskåp och vägg sitta som alt 2?
Det behöver den inte!
Jag skrev att passbit mellan tak och skåp alltid är som alt 2 annars kan du inte stänga dörren utan att skrapa i.
Därför blir övergången mellan passbit tak ock passbit vägg snyggast om de är i samma nivå. Men man behöver inte.
 
D
Men jag kommer ha luckor som öppnas horisontellt. Kommer de verkligen slå i krönlisten om krönlisten är framdragen så den är i liv med luckan?
 
Nej det kommer att fungera men det behövs alltid lite justermån på någon millimeter.
 
Det går bra att flytta fram passbitar och takanslutning så de linjerar med luckor och lådfronter om:
- luckor och passbit är lika tjocka (t ex har Marbodal oftast 19 mm tjocka luckor men passbitarna är 16 mm)
- passbitarnas kanter är är målade/bearbetade (vilket inte alltid är fallet eftersom de normalt monteras enligt trådstartarens exempel 2 ovan).

Det är inga problem att flytta fram passbiten jämte en lucka, luckan går inte utanför skåpets bredd när man öppnar. Det kan vara annorlunda med luckor som öppnas uppåt men jag tror inte det.
 
  • Gilla
Svante Ljunggren och 1 till
  • Laddar…
D
Så alltså:

Krönlist, passbit och täcksida kommer ligga i liv med luckan/fronten.

framkant av Krönlist, passbit och täcksida kommer att ligga framför/utanför stommen med ett avstånd som motsvarar luckans tjocklek.


Skiss som visar placering av krönlist, passbit och täcksida i förhållande till förvaringslösningens stomme och luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Min passbit ska inte vara så relativt bred som på bilden. Det räcker gott med 3 cm för att luckan ska kunna öppnas.

Då skulle jag kunna använda IKEA FÖRBÄTTRA dekorlist och vända rundningen/profilen innåt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20297887/

Schematisk illustration av IKEA FÖRBÄTTRA dekorlist monterad på en lucka, bredvid en vägg med markerad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Vid tak: Den bör även passa med passbiten som sitter mot taket. Och den måste sitta som alt. 2
Underskåp: fronterna sitter ofta halvvägs utanför diskbänken och det blir inte snyggt om man ser halva överdelen på passbiten.

Under min köksö satte jag liggande passbitar Ikea 600x2400 och fick en osynlig horisontell skarv istället för flera vertikala skarvar som ikeakök ritade.
Nu förstår jag ingenting... diskbänken har ju i princip alltid ett överhäng på 35mm framför stommen på alla kök jag byggt i mitt liv. :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Varför måste passbiten vid överskåpet, alltså mellan överskåp och vägg sitta som alt 2?
Därför att den ska ju liva takanslutningen som ligger i linje med framkanten på skåpet.
I annat fall kommer den ju ligga utanför takanslutningen och skapa en kant ovanpå där det samlas skit. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu förstår jag ingenting... diskbänken har ju i princip alltid ett överhäng på 35mm framför stommen på alla kök jag byggt i mitt liv. :thinking:
Aj aj aj! Tråkigt att höra, måste du bygga om alla kök nu då? :surprised: Täcker försäkringen det? ;):cool:
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.