Jag har en sjötomt, men äger inte vattnet utanför. Däremot står det i papperna från avstyckningen att fastigheten har äganderätt till vattenområdet utanför stranden. Avstyckningen skedde 1942 och det har alltid legat en brygga som är vår där.

Men vad innebär äganderätt?
 
Ingen som har koll på gamla juridiska termer?
 
Det betyder att din fastighet även sträcker sig ut över vattnet. På samma sätt som du äger den jordplätt som huset står på äger du också en plätt av marken som vattnet ligger över. Något av dina två postulat är alltså fel. Antingen äger du vattenområdet utanför stranden, och då har du äganderätt till det, eller så gör du det inte.

Det skulle förstås hjälpa att veta vad det står ordagrant för att inte förleda dig, kanske är vattnet samfällt ägt, det blir som sagt en gissningslek om man bara ska utgå från ett enstaka ord. Just orden äganderätt och ägande är dock synonyma, dvs. betyder samma sak.

Vad säger handlingarna, rimligen finns det en karta kopplad till dessa. Har du inte dessa som papper kan du gå in på Lantmäteriet på webben och identifiera dig med bank-id och se dina fastigheter, där finns med all sannolikhet även en karta över vad du äger.

Men vad är det egentligen du vill veta? Vad du äger eller vad du kan göra med din egendom? Äganderätten är nämligen svårt urholkad avseende strandtomter, så bara för att du eventuellt äger mer än du tror så är det inte säkert att du kan dra så stor nytta av det.
 
Hej
Enligt fastighetskartorna tillhör vattnet utanför en annan fastighet. I kartan på avstyckningen har man inte ritat in vattnet inom tomtgränsen.
Varför jag undrar är för att jag ju har en brygga, och vill kunna bevisa min rätt att använda vattenområdet såsom jag vill.

Bifogar bild på det som står i pappret om avstyckning
 
  • Bild på ett dokument om avstyckning som beskriver rättigheter till markanvändning nära vatten.
Nu vet jag inte vad du vill. Men det kan definitivt finnas hinder även om du äger vattnet.
 
Lägger in en avbild på 12 kap. 4 § jordabalken (1734 års lag, som det refereras till. Utan att gräva ner mig i frågan synes det mest sannolika utifrån lagrummet att sjön är eller var en samfällighet som TS då fick delägarrätt i.
Skärmbild av lagtext från 1734 års jordabalk, Kapitel 12, med fokus på paragraf 4, visad på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är bryggan ifrågasatt, eller, återigen, vad är problemet du vill reda ut?
 
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du äger vattnet även om det inte är inritat på tomtkartan. Befintlig brygga är då godkänd.
Däremot gäller strandskyddsregler, och om stranden inte är inom hemfridszonen för ditt hus gäller troligen allemansrätten på stranden. Du kan alltså inte smälla upp nya bryggor, ett trädäck, gräva ut för större båtar eller bygga en bastu (elelr bygga om eventuellt befintligt båthus till bastu eller gäststuga) utan att ta hänsyn till strandskyddsregler och allemansrätten.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det mest praktiska med att ha tomtgränsen ute i vattnet är att oavsett vattenhöjd kommer ni att ha tomt som går ned till vattenlinjen.
 
Stranden är inom hemfridszon, Vi har ett hus bara ett tiotal meter från vattnet och gräsmattan går till vattenbrynet.

På lantmäteriets karta så står det ju som sagt att vattnet tillhör en annan fastighet (som i princip äger allt vatten i viken, även om det är ett antal sjötomter). Den fastigheten (gamla stamfastigheten) har nu bytt ägare, och denne ifrågasätter rättigheter till bryggor m.m.

Frågan är om man skall kontakta lantmäteriet för att få tomtgränsen ändrad, eller vad föreslår ni?

MVH//Larsa
 
Ni kanske skall börja med att prata ihop er, och se till att alla fastighetsägare som kan tänkas ha liknande skrivningar är med på det hela. Då kan det vara lite lättare att prata med den nya ägaren av stamfastigheten, och om lantmäteriet behöver kallas in så är ni fler som delar på kostnader.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det var ju ett lysande sätt att starta sin grannsämja.... Att som ny ägare börja bråka om gamla bryggor som man tycker går ut i "mitt" vatten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Det är ju egentligen bara att visa upp era papper, där det står att ni även äger vattnet, ge grannen en kopia på det och låta hen fråga Lantmäteriet vad det innebär om hen inte tror på det...

Att be Lantmäteriet ändra tomtgränsen kostar ju en massa pengar.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Tack för alla svar! Som vanligt finns svaren på BH :)
 
Ska tilläggas att man givetvis inte hänvisar sin rätt till Jordabalken 1734 utan till den nu gällande. Där lyder likvärdig lagrum (JB 1 Kap §5) -

"Om gräns i vattenområde ej kan bestämmas med ledning av 3 eller 4 §, har gränsen sådan sträckning att till varje fastighet föres den del av vattenområdet som är närmast fastighetens strand. För mindre holme eller skär föres dock ej någon del av vattenområdet till fastigheten. Har stranden förskjutits, är dess tidigare läge, om det kan fastställas, avgörande för gränsens sträckning.
Sträckning av gräns i vattenområde bestämmes efter normalt medelvattenstånd. I Vänern, Vättern och Hjälmaren samt i Storsjön i Jämtland fastställes dock sträckningen efter ett vattenstånd av
i Vänern 3,60 meter över nedre slusströskeln vid Sjötorp,
i Vättern 2,97 meter över västra slusströskeln vid Motala,
i Hjälmaren 2,77 meter över södra slusströskeln vid Notholmen och
i Storsjön 292,45 meter över nollplanet i det höjdsystem som ligger till grund för sjöns reglering"
 
B billy_baver skrev:
Ska tilläggas att man givetvis inte hänvisar sin rätt till Jordabalken 1734 utan till den nu gällande.
Hänvisar man till en rätt som uppstått genom förrättning i förhållande till ett visst lagrum hänvisar man till det, inte till vad som skulle gälla om förrättningen skedde idag. Annars skulle varenda inskrivning i fastighetsregistret som är äldre än 1971 behöva göras om, och så är inte fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.