Valde plåttak när jag bytte för några år sen.
Kami terra plegel.
Valde pga hade rternit så var osäker hur tungt yttertak man fick ha och så var det lätt att lägga stora plåtar istället för varje panna för sig
 
Tomture61
Hade jag haft råd skulle jag valt tegelpannor pga livslängden som är mycket längre.
Tror lertegel är mer miljövänligt också kontra betongpannor.
 
J justusandersson skrev:
räknar man långsiktigt är det inte ekonomiskt. I bästa fall håller de i 40 år...
Ett tak med lertegel håller i 70 år om det läggs idag
Jag sneglar lite på vad jag själv har för "förväntad återstående livslängd" också.
Och då räcker det gott med betongpannor.

Vårt förra hus bytte vi tak (betongpannor, plåtarbeten, papp och strö/bärläkt) på när det var 40 år.
Det hade säkert klarat sig bra i 10 år till.
 
Mitt förra hus bygg år -58 med tegelpannor var aldrig taket bytt på men det var definitivt dags när vi flyttade för fyra år sedan. Teglet "skivar" sig, den från början svarta galvade plåten tvär rostig. Läkten inte rutten "vad jag sett". Pappen hel och utan läckage :)
Att tegel skulle klara sig så bra jämfört med betong är inte min erfarenhet.
Den stora nackdelen med tegel och fördelen med betong är ju just tätheten och passformen.
Alla dagar i veckan skulle jag välja betong.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som Justus skrev så beror det på många faktorer.
Jag tycker att tegel är snyggast, och skulle aldrig någonsin lägga tunga, klumpiga och livlösa betongpannor, på något tak.
Plåt går bort för att det väsnas så infernaliskt när det regnar och blåser. Gammal tjock penselmålad takplåt är vackrare och förmodligen mindre bullrig, men går väl inte att få tag på.
Spåntak är intressant, men kräver mkt underhåll och är ofrånkomligen inte 100% brandsäkert, vilket känns mindre tilltalande då man har eldstäder.
Sedan finns ju en skånsk klassiker med diagonallagda tunna cementplattor som är ett relativt lätt tak som fungerar på vår skånelängas aningens klena takstolar.
Dock, i slutändan kommer ju alltid ekonomin in i bilden och kan kullkasta alla önskemål.
 
Bor i radhus i en brf byggt början på 80-talet och här ligger ju betongpannor men satan vad dom släpper grus. Efter varje störtskur så måste man sopa balkongen och balkongmöblerna.. Är det ett ålderstecken eller standard för betongpannor?
 
Hemmakatten
Vi har så låg lutning att papptak var det enda möjliga. Snyggt och enkel att hålla rent.

På vårt förra hus med sadeltak bytte vi från hemska, dåliga betongpannor till ett shingle tak som skiftade från mörkgrönt till svart. Mycket snyggt till den vitmålade väggputsen.
 
Tror man du skall ha med husets värde/max värde i underlaget. Lägga ett 250000:- tak på en fastighet som värderas till 500000:- är nog få som gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.