Vi har precis fått reda på att vi får en tomt i Helsingborg och skall nu välja om vi skall gå på arkitekt eller nyckelfärdigt hus.

Vi är överens om still, typ och högsta kostnad så det är ju en bra start.

Huset skall vara på 1 plan, putsat, fria ytor dvs när man kommer in skall det vara öppet mellan vardagsrum, kök och hall. Huset bör vara på minst 150 kvm och få kosta totalt 3,5 miljoner.

Eftersom detta är första gången vi ställs inför frågan kanske den ter sig dum men jag hoppas det räcker för att kunna få lite tips och ideer från vana husbyggare.

Fråga 1, skall man gå via arkitekt eller nyckelfärdigt hus, om arkitekt har ni något tips på en duktig

Fråga 2, om man går via nyckelfärdigt hus, vilka leverantörer har ett sortiment som liknar det vi vill ha

Jag skall självklart söka genom forumets alla trådar men vore mycket tacksam för lite tips och ideer från en nybörjare

/Fredrik
 
Har ej byggt själv ännu.

Kommer att skissa själv på planlösning och sedan konsultera en Arkitekt.

Skall ha ett energisnålt hus = modernt hus.

Blir många av lösningarna som Villa Varm har.
Gillar Karlssons hus Ekomer också.
 
Hej,

Om din buget på 3,5 milj ej inkluderar tomten (eller om tomten är riktigt billig) finns det en hel del att välja på när det gäller kataloghus/ändrade kataloghus. Trivselhus, Sävsjö trähus och Götenehus kan alla bygga konsumentanpassade hus i den stilen som du verkar vilja ha. Ofta utgår man från någon av deras färdiga husmodeller och gör sedan ändringar så att huset skall passa ens egna behov.

Vi bygger själva 1-planshus med Götenehus så där har jag mest koll. Ta en titt på deras hemsida, http://www.gotenehus.se/  kanske kan "Espås" eller "Skogås" passa er. Jag kan inte exakta priserna på dessa hus men jag kan tänka mig att de ligger på ca 2,2-2,3 milj i standardutförande inkl grund. Med alla tillval, pustfasad, garage, extra schakt, bygglov etc. hamnar priset dock med all säkerhet på en bra bit över 3 milj men knappast över 3,5 milj.

 
Hej,
Vi bygger med Mjöbäcksvillan och de anpassar sig helt till vad du vill ha. Du kan antingen komma med ritningar eller använda ett av deras kataloghus och ändra utseende, planlösning, osv tills det passar ert tycke och smak.
Väldigt prisvärda tycker vi. Vi kommer att bygga villa Kullaberg med dem under vintern/våren, med diverse planändringar.
Lycka till.
Mvh
Jenny
 
Vi hamnar runt 3 miljoner (varav tomten kostar 500 000) med ett jättefint Götenehus, modifierat Fagerås. Vi har förstorat det till 150 kvadrat, men för en billig penning kan du förstora det ytterligare. Huset har mycket effektiv planlösning, och vi har moderniserat till stilen betydligt (huset likanar numer mer Skogås utvändigt, fast snyggare)! Vi har flyttat och bytt fönster och väggar osv osv...

Puts tror jag, om jag minns rätt, kostar ca 100 000 extra mot vad träfasad kostar.

I våra 3 millar ligger även en hel del markberedning (som de flesta inte behöver) samt garage (100 000 ca) samt en del tillval 200 000 tror jag.

Av detta får du ett mycket energisnålt hus som du kan anpassa helt efter dina önskemål.

Så din budget bör du kunna klara med ett likande hus.
 
Hade ju varit trevligt att se en bild på ditt modifierade Fagerås. Skogås är ju snyggt, och om ert är snyggare så låter det väldigt intressant...
Det låter annars väldigt billigt om garage och puts bara kostar 100000kr/st. Men Götenehus kanske är billiga på det?
 
Eksjöhus har ett jättefint 1-plans hus, "Lyckan Funkis" men det är tyvärr bara 131 kvm. Om du väljer till vinkeln blir det 138 kvm. Planlösningen är underbar, sådär öppet som ni vill ha!
 
A-hus har en som är trevlig och det är Laröd 2
 
Hej Jenny vi är seriöst intresserade av mjöbäcksvillans Gullberga, ett sluttningshus på ca 99kvm i var plan, det känns som dom är prisvärda men med en mycket låg utgångsstandard, har ni jämnfört mycket mot andra likvärdiga, och har ni beställt huset än?

Det viktigaste för oss är ytan, standarden, och ljuset. Är det någon annan som har byggt mjöbäcksvillan som kan säga något mer om dem? :-?
 
Hej!

Vi har också ett skogås som är modifierat. Verkar passa era önskemål. Vårt skogås är forstorat till 166 kvm + 26kvm ihopbyggt garage. Detta kostade ca 2,2 milj ínkl entr.

/Peter
 
Hej Peter..

Vi ska bygga i Hisingstorp i Jkpg och funderar också på Skogås.

Är er offert på 2.2 milj på helt nyckelfärdigt hus eller gör ni något själva ?

/Fredrik
 
Vi har köpt ett älvsbyhus, modell Ägir.. Våra önskemål på planlösning låter som era, vi fastnade direkt för Ägir. För oss kommer det att gå på 2.3 mkr, men då är inte allt i trädgården inräknat (plattor, altan osv), dessutom har vi valt carport istället för garage. Med garage får du räkna till 50 000:- ungefär, och för putsfasad lägger man till 129 000:- om jag inte minns fel.
 
mattias j skrev:
Hade ju varit trevligt att se en bild på ditt modifierade Fagerås. Skogås är ju snyggt, och om ert är snyggare så låter det väldigt intressant...
Det låter annars väldigt billigt om garage och puts bara kostar 100000kr/st. Men Götenehus kanske är billiga på det?
Hejsan Mattias!

Bifogar en jpg med bilder av ritningarna. byggahus.se tillåter bara 100kb stora bilder så de blev av dålig kvalité men du får iaf lite humm om hur det ser ut. Skicka mig din e-mailadress så kan jag e-maila dig mina ritningar om du vill ha bättre!

vad gäller garaget låter vi uppföra det själva. Byggarna reser antagligen stommen sen gör vi resten själva eller med egna hantverkare. Vi har däremot köpt panelen från Götenehus, så att vi får samma snygga platta träpanel som på huset. Garage är nog lite för dyrt för att låta GH göra!
 
  • ModifieratFagers.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var många bra förslag.

Efter alla tips och ideer har vi kommit fram till att vi vill ha ett hus med två flyglar, en för barnen med två sovrum, toalett och ett allrum där dem kan leka, spela och ha kompisar och en flygel där vi vuxna har sovrum, badrum och kanske det tyvärr obligatoriska tvätt/strykrummet.

I mitten har vi kök, allrum/matrum och ev. ett arbetsrum (mot vår flygel). Har inte sett det i någon katalog men det finns de som har detta som grundtanke så kanske med ett standardhus där det går att justera aningen är det vi söker. Putsat med aluminiumfönster är ett måste då jag hellre står framför grillen än målar fönster.....

Tack för tipsen, kanske någon som har någon ide kring ovanstående

Fredrik/Lotta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.