Etapp 1 pågår för fullt just nu. Urbilning av ~80m2 källargolv och urgrävning. Därefter byte stammar, återfyllning med lecakulor, isolering och gjutning. Hur resultatet blir återstår att se. Över 50% av urgrävningen har hittills gjorts på ca 2 dagar och det är en herrejössesblandning av sten, lera, berg och läckande rör.
Efter att ha läst om andras projekt valde vi att köpa tjänsten av sådana som är starkare och kunnigare än vi själva är. Ett stort tack till alla som genom att dela med sig av via sina erfarenheter hjälpt oss att komma vidare;)

 
Lycka till och för oss som har gjort allt eller delar av källarprojektet själva, Du måste posta bilder samt redovisa kostnader så vi kan jämföra.

/Per
 
Vi tror att entreprenaden kommer att hamna på ca 125 tkr exkl. moms. Då lämnar etnreprenören av till oss vid färdig platta, dvs vi får lägga golv och klinker själva. Återkommer med bilder!
 
Fort går det och sten finns det. I stort sett alla avloppsstammar som nu är borttagna hade fått skavsår och hål av kringliggande storsten.
 
  • utgrvning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra rummet. Tillfällig lösning för avlopp.
 
  • utgrvning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt gick bra, ja i alla fall nästan, fram till det gamla pannrummet. Berg. Mycket och nära golvet. Sutteränghus, sluttningstomt på ett berg, byggår 47. Vad hade vi väntat oss egentligen? Tanken var att det skulle bli ett badrum med bastu här. Klinkergolv med vattenburen golvvärme, avlopp, golvbrunnar.... Ser ut att bli rätt svårt att få in det utan att antingen höja golvet eller att ta bort en del av berget. Efter det att det som går att ta bort är borttaget får vi se hur vi går vidare. Huset står i alla fall på denna sida rätt stabilt!
 
  • pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med bilder, fortsätt med det!

Gräver dom inte rätt djupt på sina håll?
 
Vi har haft en avloppsläcka (det är därför vi gör detta) och tar ut så mycket som möjligt av de gamla massorna. Ca 60 cm från ovansidan av plattan är det där det är som djupast.
 
Nu är snart berget och storstenarna borta. Bilder kommer inom kort. Föreslagen konstruktion på det nya golvet är som följer i ordning nerifrån och upp:
10-20 cm lecakulor, gjutning av ett tunnt lager betong som bärskikt, platonmatta, 10 cm frigolit och därefter en armerad betongplatta på 7-8 cm. Har någon några synpunkter eller åsikter om denna konstruktion får ni gärna posta dessa eller skicka pm.
 
Spännande tråd. Var har du kåken?
 
Tycker att det är en lite udda lager på lager som ni ska ha. Tex vad ska platonmattan göra i mitten av alla lager. Jag hade satsat på isodrän eller podränskivor istället för platon och frigolit.

/Sam
 
Jag tror att de resonerat som så att det dränerande skiktet finns i lecakulorna och det isolerande i Frigoliten. Platonen låser nere fukten i grunden. Pordrän eller isodrän är bra produkter men jag tror att det blir svårt att få till det för oss i och med att vi har ett berg med en massa små fickor relativt nära den önskade golvnivån. Jag tror och hoppas att det här blir en fungerande kompromiss.

Wigert: Sollentuna, Stockholm.
 
Rent spontant tycker jag oxå att det verkar kaka på kaka att gjuta två gånger. Själv körde jag med isodrän 20cm och sedan geoduk för att inte betongen skulle rinna ner i gjutningen och sist armerad betong ca 7cm. Är inte isodrän av intresse för att botten är ojämn skulle nog jag köra leca 10cm för avjämning och dränering (10 cm på minsta stället) frigolit så mycke du får plats med och ev åldersbeständig plast om nu man inte litar på att friggon är tät och på toppen armerad betong.
 
Min tanke är att vi köper en entreprenad och att vi måste lita på att entreprenören löser det på bästa sätt. Så länge det inte är helt vansinniga förslag så känner jag mig rätt trygg. Byggmöte i morgon. Sitter just nu och försöker få klart en elritning. Det är många år sedan jag höll på med elinstallation sist och jag kan säga att jag inte direkt kommer ihåg alla symboler. Kärleken har släpat hem en hel bil med klinkerprover. Vi har till slut hittat en platta vi båda kan leva med. Den ser ut som ljus slipad betong.
 
En liten uppdatering. Nu har jag fått en skiss över hur det är tänkt att göras. (ursäkta den dåliga grafiken). Cement och lecakulor blandas (lecabetong) och används för att fylla ut bergsfickor och bilda ett isolerande skikt.

___________________________
|___________________________|  Betong  8 cm
|___________________________|  Frigolit 10 cm
|-------------------------------------------|  Platonmatta
|*  *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   |  Lecakulor blandat
| *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   * |  med cement
|  *    *   *   *   *   *   *   *   *   *  *|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.