Har ett rum på övervåningen som golvet svajar i mer än normalt, vibrerar när man går där. Är ett gammalt timmer hus sen början på 1900 tal.
Det bästa vore ju så klart att riva upp golvet och sätta i mer reglar men vill inte göra det. Har tänkt på tre andra idéer...

alternativ 1 är att flyt spackla golvet med armeringsnät .

Alternativ 2 är att limma golvgips på golvet med ardex s48, eller bara skrua gips.

Alternativ 3 skruva golvspån över golvet

Vad blir starkast av dessa?? Eller nått annat sätt utan att riva golvet?

Mvh Anders
 
L
Svajar upp och ner ,då är det klent byggt och i från början kanske inte att använda ,
tror inte varken 1 - 2 - 3 kommer att hjälpa
1 Blir tungt och kommer att spricka
2 Blir tungt och hänga mer
3 blir tungt och kommer att hänga mer
4 Mera reglar
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nummer 4, med skruvlimmat golvspån.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nja vill ju inte riva upp golvet då de är i hallen mitt i huset vägen till alla sovrum...blir svårt o riva upp med barn som springer i. Vet inte vad de är för golv nu kanske plankgolv som ligger på stockar tror jag vet inte är pvc matta över. Behöver ju inte bli perfekt bara lite bättre tänkte jag...
Så de blir för tungt med mina 3 alternativ då....? Rummet är ca 11kvm .

Mvh Anders
 
Det beror på hur väl undergolvet och stockarna samverkar. Kanske blir skillnad, kanske inte. Ett tyngre golv kan även vara svårare att "få i gungning" vilket kan vara fördelaktigt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I ena hörnet på rummet är murstocken och golvet lutar upp mot den ca 1.5m ut på golvet. Huset har nog sätt sig där runt murstocken.

Mvh Anders
 
L
Då kanske det är mellanrum vid stocken , kan du komma åt att se hur det är
Har stocken satt sig , inte ovanligt att stocken för i tiden fick bära en del av vindbjälklaget
är det så kan du kanske kila upp det
 
Om det vore mitt hus skulle jag vilja veta varför det svajar....
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Det bossespecial skriver om att ett "tyngre" golv är svårare att få i gungning är fel. Egenfrekvensen för golvet sjunker vid ökad massa vilket betyder att det kommer närmare en frekvens som är lik den vi använder när vi går/dansar/hoppar. Därför kommer enbart en tyngre golv göra att det blir ännu mera svikt och vibrationer. Däremot ett styvare golv gör att egenfrekvensen blir högre och du kommer längre ifrån det jag skrev ovan om dansar och hoppar.
Sist så när man både styvar upp och gör att tyngden ökar så kan det bli som så att styvheten och massan ökar lika så att du inte kommer märka någon skillnad alls efteråt. Däremot kommer dina golvreglar att bli kraftigt mer påkända.

Med detta vill jag inte säga att ett flytspacklat golv inte kommer upplevas stummare, förhoppningsvis när det är armerat så är det styvare än den vikt man lagt på. Men det är ingen självklarhet att det blir så!
Vidare så blir vikten på golvet för 11 kvm nästan 1 ton extra om du ska gjuta en kaka som är 35 mm tjock. Det är mycket flytspackel att bära upp för en trappa...
(siffran 35 mm fick jag från att min snickare ville lägga på 35 mm flytspackel på min nybyggda farstu för att säkra upp så man inte får sprickor i flytspackelkakan.)

Summa summarum, alternativ 4 är fortfarande klart bäst.
 
Självklart sänks egenfrekvensen med ökad massa, egenfrekvensen säger dock bara när det börjar svänga, inte hur det svänger. Räknar man vidare på svängningsaccelerationen kan massan vara till nytta..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur ser det ut på undervåningen?
Kan ju bli snyggt med en stålbalk i taket tvärs reglarna i rummet under?
 
Men om det svajar för att det saknas reglar elelr är skador i reglarna så lär det ju inte vara så bra att tillföra en massa spackel...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Undervåningen är de finrummet så där vill jag inte röra nått. Är inget synbart häng i taket heller. Att de är svaj i govet är ju ganska vanligt i gamla hus. Men skulle ju vilja få de mindre och slippa knarret i golvet. Tänkte om man skruvlimmar eller spacklar golvet så sprider de lasten mer över reglarna...men de är klart att vikten ökar ju åxå . Kanske ska ta och bryta upp lite och se hur de är under. Men tror de är stockar som reglar med plankgolv över. Läste nån annan tråd om att skruva extra i planken i golvet och sen lägga golvspån över men de ökar ju vikten åxå..

Mvh Anders
 
Så nu har ja rivit upp govet. Var spontade brädor under som ligger på stockar ca 12-13cm i diameter men på cc100.... funkar det inte med spånskiva på detta? Blir svårt o fälla in reglar i mellan åxå har liksom inget o fästa i ändarna om man inte kotlar imellan stockarna istället men dom är ju runda så de blir inge bra heller. ...
 
Ser ut så här nu... Ostädat trägolv under renovering med spillvirke och stockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle de fungera att lägga liggande 45x120 på cc60 tvärs över stockarna och sen golvspån på det?

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.