Hejsan!!

Har konstaterat att övre spolarmen står still och att växelventilen står still. Det har läckt lite och är lite allmänt krasslig. Jag undrar om jag ska köpa en ny ventil och hoppas det går..... Har läst här att man kan åka på att byta styrkort också. Hur vet man det då?? Jag har mätt upp att det är avbrott i ventilen och till ventilen är det konstant 210VAC när den är påslagen. Märkligt nog tyckte jag att den blev varm på motorn (kom på att jag mätte nog bara motstånd upp till 10kOhm). Är det någon som vet hur den är tänkt att köra? Tog isär och konstaterade att det är en kontakt och lite kugghjul, ser inte helt skrot. Kan man provmäta (och då hur?) under körning för att se om det är styrkortet eller inte??
 
L
Fungerar den för övrigt
Avbrott i lindningen på spolen , den har sagt upp sig , går visst inte att byta bara spole , kanske finns , annars ny ventil
Googla på reservdelar till maskinen , fabrikat och modell , finns flera som passar
Du behöver inte köpa orginal dom är dyrare
 
Jodå, allt fungerar utom att den diskar dåligt i övre korgen samt att övre armen står still.

Jag vill veta hur styrkortet jobbar med sin utgång så jag vet om det också behöver bytas. Hade isär spolarmsventilen och konstaterar att plattan/disken är hel men att det varit ett litet läckage från axeln. Reservdelar har jag redan kollat upp att den finns,
 
A
man kan byta spolarmsväxlare och det finns bara en som passar
men beroende på när maskinen tillverkades kan du få byta lite mer.
det finns ett kit för de äldre maskinerna och bara växlare dör de nyare
brytpunkt 2008 vecka38
knappt en tusing resp. styvt en tusing stycket.
om det är vatten i motorn eller kontakterna på motorn ser brända ut så finns det en risk att k-kort är gånget
enklast är att ta bort kortet och dela det för att se om man har några illa brända komponenter
ser man inget så är det okay.
och då är det definitivt värt att byta spolarmsväxlare.
om det inte läckt så att motorn är blöt så är det växellådan inne i själva motorn som get upp då blir den varm för att den står stilla.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
J
Det borde räcka med att byta spolarmsväxlare. Styrkortet brukar inte påverkas av detta fel. Det vanligaste felet är att det kommer in något gruskorn eller liknande hård smuts som blockerar växlarens rörelse. Resultatet är att axel som driver går av.
 
Styrkortet är kollat, ser bra ut,luktar ok.... Ventilen är ute och isär motorn ser ok ut men något har som sagt gjort att den inte går..... Blir nog en beställning idag.
 
Det var motorns axel som kärvat/rostat lite. Gick fint att smörja upp och allt går hur fint som helst nu. MEN tätningen till växlaren är kass och läcker. Tråkigt att behöva köpa ny ventil när det bara behövs en tätning. Hittar ingenstans att köpa en tätning med axeldiam 6.5x14x4 mm.

Artikelnummer: 9200388 DM55 DW20.5
Serinummer: 083801748656

Den är ju köpt 2008 så är serienumret gjort så att det är vecka 38 2008 kanske??
 
J
Tror inte att tätningen finns som egen reservdel. Om du går in på http://www.cylinda.se/reservdelarservice och söker på ditt modellnummer (9200388) så kommer du att hitta sprängskisser och vilka delar som finns som reservdelar och vad de kostar.

Ps. du har rätt som serienumret. Ds
 
A
Nä tätningen finns inte som reservdel
Men någon måste gjort den och liknande tätningar så leta vidare hos de som säljer o-ringar etc.
 
Har skannat nätet lite med dåligt resultat.
Var till momentum här i byn för de har fixat o-ringar förut men sådan här tätning hade de inte!
 
Tänkte bara göra en uppföljning med hur jag gjorde och att det fungerar hittills. Eftersom det inte fanns någon ny tätning så gjorde jag så att jag klippte till en tunn plastremsa, sådan som finns på/runt en massa pryttlar man köper i affären som man aldrig kan riva sönder annat än att klippa. Saksamma tunn var den. Den klippte jag till och limmade i huset, utanför tätningen. Detta gjorde att tätningeen klämmer hårdare mot axeln och tätar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.