Många bolag har möjligheten att öka självrisken och därigenom sänka premien på sina villa(hem) försäkringar.
Själv har jag ökat den till 10% av prisbasbeloppet (0,1x44800 = 4480 kr på villadelen och funderar på att kolla om det går att ha ännu högre nivå.

Hur resonerar ni runt detta? Beredda att ha bufferten och ta smärre skador själv? Eller inte?
 
På en villaförsäkring är det sällan frågan om mindre (inte så kostsamma) skador så jag prioriterar hög självrisk och lägre premie. Skulle gärna ta ännu högre självrisk om det fanns.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
...Skulle gärna ta ännu högre självrisk om det fanns.
Vad har du för nivå då?
 
För en del år sedan fick jag erbjudande från förs. bolaget för bilen. Det gällde att teckna vagnskadeförsäkring när vagnskadegarantin från tillverkaren gick ut efter 3 år.

De erbjöd antingen 6000 kr i självrisk, eller 3000 i självrisk. Skillnaden i premie var över 4000 kr.

Jag var var övertygad om att de räknat fel på något sätt, ingen har väl mer än en vagnskada per år... Men de stod på sig. Jag bytte bolag, och fick vagnskadeförsäkringen väldigt mycket billigare, skilde 80%.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lite så jag resonerar...
Räknar mig till den hyfsat händiga typen. Försäkringsbolaget kommer bara att höra från mig om hela kåken brinner, eller det blir en vattenläcka så omfattande att alla mellanbjälklag måste öppnas eller liknande allvarliga saker. Resten löser jag själv eller har buffert att ta den smällen.

Samma sak med lösöret. Det mesta är hopplock köpt på Myrornas eller Tradera. Inte speciellt mycket av ekonomiskt värde hemma hos oss (annat än det affektionsvärde vi tycker att utvalda saker har)
 
Observera att när det gäller lösöresvärdering så har bolagen en lite lustig inställning. Om vi antar att du har lösöre i ett rum som i nypris skulle kosta 100 000. Men du har handlat det på loppis, myrorna osv.

Då anser förs. bolaget att du skall ta upp det till 100 000 när du bestämmer lösöresvärdet vid tecknande av försäkring. Annars är du underförsäkrad. Och bolaget kan då välja att reducera ersättningen även för andra saker.

På samma sätt bör du ta upp nyvärde för allt skräp man ställer upp på vinden och liknande ställen.

OM hela huset brinner ned, så har du enl. deras sätt att se det kanske lösöre för 1 milj. Men du får åldersavdrag på 80%.

Har du då angivit ett lösöresvärde på 100 000, som kanske stämmer med din faktiska anskaffningskostnad, då anser bolaget att du är underförsäkrad till 90%, och kommer att betala 20% av 100 000.
 
Jag hade 10.000:- i självrisk förut om jag minns rätt. Samma sak med bilen, där har jag också maxat, 6.000:-.

Oftast är kalkylen ganska enkel. 500 kr lägre premie per år för att höja självrisken 3.000 kr. Använder du vagnskadan oftare än vårt sjätte år så ska du ha den lägre självrisken.

Jag har aldrig använt husförsäkringen. Bilförsäkringen har jag på 20 år använt en gång. När någon hade hoppat på mitt biltak. :mad:
 
@hempularen
Intressant inlägg om lösöre. Det måste jag grotta i...
Du skriver: "deras sätt att se det"
Menar du att dom kan sköntaxera en familj att; ni är si och så gamla, har den inkomsten och antal rum så ni borde ha lösöre för en mille?

Om man nu på riktigt bara har ett köksbord och en säng då?

(men jag skulle inte bli förvånad om dom ha sådana policies som du säger)
 
Jag tänker som MagHam, det är för ganska stora katastrofer som man har försäkring. Det är klart störande att min premie ska gå till folk som får fel på kylen och ska ha ut 2000 på försäkringen för det. Det borde vara förbjudet med självrisk under 5000.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har en självrisk på 750:- hos folksam, tycker det är väldigt bra, har hjälpt mig med en ny telefon, ny häll och värmepump
 
L
Det finns ett annat sätt att räkna ( det gillade inte f-b , men fick ge sig )
Inköp 50000:- snack åldersavdrag 10% år är lika med 40 000:- för 4 år
En skada eller annat 4 år senare , f-b AHA 40% avdrag , 40% mindre, det är inte sant
1 året 50000 -10% = 5000: kvar 45000:
2 året 45000 -10% = 4500 kvar 40500
och så vidare räkna själva på edra belopp enligt detta , det finns massor att tjäna , och lusläs villkoren , det står faktiskt 10% per år , och då tolkade jag det enligt ovan ,
Stå på er om % per år i fallande skala
 
M MagHam skrev:
Vad har du för nivå då?
3000. Jag ska kolla om det går att få högre i mitt bolag. När jag tecknade var det högsta, för vissa skador är det högre, tex 10 000 vid översvämning.
 
M MagHam skrev:
@hempularen
Intressant inlägg om lösöre. Det måste jag grotta i...
Du skriver: "deras sätt att se det"
Menar du att dom kan sköntaxera en familj att; ni är si och så gamla, har den inkomsten och antal rum så ni borde ha lösöre för en mille?

Om man nu på riktigt bara har ett köksbord och en säng då?

(men jag skulle inte bli förvånad om dom ha sådana policies som du säger)
Nej har du bara ett köksbord och en säng, som i nypris kostar 20 000. Då behöver du bara ha 20 000 i lösöresvärde. Men om det är max åldersavdrag, så får du ändå bara ut 4000, eller mindre vid en skada. Och det som stör mig, är att jag kanske har en massa gamla pocketböcker nedpackade i lådor, som i princip väntar på att forslas till Myrorna eller liknande, de skall värderas till nypris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.