Inte provat själv men IKEA har ju några varianter på väggplatta/stänkskydd. Många som kan måttbeställas men t.ex IKEA Lysekil verkar vara en tunn skiva som man själv kapar till och limmar upp, direkt mot underlaget eller mha ett listsystem. I ditt fall skulle det kanske gå att limma direkt mot det gamla kaklet.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/19121/
 
Kakla själv :) det är inte så svårt bara man är noggrann. Jag körde med färdigblandat kakellim från byggmax.
 
S Stuff skrev:
Inte provat själv men IKEA har ju några varianter på väggplatta/stänkskydd. Många som kan måttbeställas men t.ex IKEA Lysekil verkar vara en tunn skiva som man själv kapar till och limmar upp, direkt mot underlaget eller mha ett listsystem. I ditt fall skulle det kanske gå att limma direkt mot det gamla kaklet.
[länk]
Ska åka och kolla på dessa! Dock är jag lite rädd för dessa lösningar då kapningen måste vara så bra och vi har lite konstiga vinklar. Men tycker det är ett mycket intressant alternativ. Å lite beroende på list sytemet som kan dölja små mistag så kan det vara intressant.

Kakla själv känns dock spännande och som att det går att dölja små fel lite enklare :p.
 
Bra tråd/projekt, vårt kök är som en kopia av ert: Byggt 2005 med massa ek och aluminium.

Följer!

Ni har bytt handtagen på luckorna också?
 
M Mag1c skrev:
Bra tråd/projekt, vårt kök är som en kopia av ert: Byggt 2005 med massa ek och aluminium.

Följer!

Ni har bytt handtagen på luckorna också?
Det stämmer att vi bytt handtag. Dem som satt på var lite gulnade (troligen från fabrik) vilket vi inte tyckte var så snyggt när vi hade vita fräsha luckor. 55kr styck på K-rauta.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Hur gjorde ni med målning av stommar/socklar/täcksidor?
 
Täcksidor och socklar målade av lackerings firman. Några mindre täckskivor gick inte att få av. En del av dem mindre har jag målat manuellt och en del har vi låtit vara ek. Har funderingar på att slipa och vaxa dem mörka också men inte gjort det ännu.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
R
Jag har sett några som budgetrenoverat med så kallad "dekorplast". Detta är någon slags vinyl med klister på baksidan som man tydligen klistrar på kaklet (och därmed har man ju bra stänkskydd). Det finns tydligen med olika trämönster, stenmönster och bilder (här är ett exempel på någon som använt detta kök med bilder före: http://www.mellmine.se/bilder/dcfix-miljobilder/dcfix-bidrag-sanremo-wood_ah1.jpg och efter: http://www.mellmine.se/bilder/dcfix-miljobilder/dcfix-bidrag-sanremo-wood_ah2.jpg).

Fördelen, vad jag förstår, med denna lösning är att det är billigt (ett ark såndär vinyl kostar ett par hundralappar), ganska lätt att skära till själv och lätt att byta ut om man tröttnar. Sedan vet jag inte hur det står emot att användas i kök under en längre period, men det sitter ju vinyldekaler på fritidsbåtars skrov, så helt hopplöst kan det ju inte vara.

Dekorplats finns bland annat på Bauhaus och andra välsorterade byggvaruhus.
 
Richard Andreasson skrev:
Jag har sett några som budgetrenoverat med så kallad "dekorplast". Detta är någon slags vinyl med klister på baksidan som man tydligen klistrar på kaklet (och därmed har man ju bra stänkskydd). Det finns tydligen med olika trämönster, stenmönster och bilder (här är ett exempel på någon som använt detta kök med bilder före: [länk] och efter: [länk]).

Fördelen, vad jag förstår, med denna lösning är att det är billigt (ett ark såndär vinyl kostar ett par hundralappar), ganska lätt att skära till själv och lätt att byta ut om man tröttnar. Sedan vet jag inte hur det står emot att användas i kök under en längre period, men det sitter ju vinyldekaler på fritidsbåtars skrov, så helt hopplöst kan det ju inte vara.

Dekorplats finns bland annat på Bauhaus och andra välsorterade byggvaruhus.
Känns som att man hade behövt sätta upp någon planskiva under för att det ska se snyggt ut. Annars så kommer alla fogar och struktur från kaklet att synas.
 
Vad behöver jag för verktyg för att sätta kakel? Är det enkelt och billigt att hyra verktygen som behövs?
 
Nästa steg är det fula blå kaklet. Har inte riktigt bestämt mig för vilken lösning jag ska köra på där. Vill helst undvika riva ner det nuvarande kaklet då det känns som väldigt mycket jobb. Så funderar på 3 olika alternativ.
1) Någon form av tapet lösning med glas utanpå. (Fästa någon skiva typ bygg gips, sen tapetsera och sen sätta en glasskiva utanpå.
2) Fibo board vilket är en typ av plywood skiva med mönster på som ser ut som kakel eller liknande. Tänker man kan bara sätta fast en sådan utanpå kaklet med lite silikon.
3) Kakel på kakel.
Någon som har några förslag här? Gillar att göra så mycket som möjligt själv då det är kul att lära sig nya saker :)
Ett alternativ är att spackla kaklet med microcement eller liknande. Se tex http://cmentdesign.se/ Finns en hel del olika kulörer. Blir rätt snyggt tycker jag.
 
K kuntri skrev:
Ett alternativ är att spackla kaklet med microcement eller liknande. Se tex [länk] Finns en hel del olika kulörer. Blir rätt snyggt tycker jag.
Ger ganska coolt ut :) Vet inte om det passar in i köket. Men get nog en bra känsla. Något du testat göra tidigare och vet hur enkelt/svårt det är att få bra?
 
Har ingen aning om det tyvärr. De vill nog sälja tjänsten. Hade tänkt mig microcement i badrummet, men nu blir det antagligen något från Decomaterial (alt annan butik) som gör liknande saker men som också säljer material. http://www.decomaterial.se/. Ser mig om efter kurser just nu.
 
J Jakob Berglund skrev:
Det är ett alternativ det är bara det att fogarna ser ut som skit. Då kaklet inte har raka linjer utan ska se "gammla" ut eller något så kommer det inte bli snyggt ändå tror jag[bild] . Se bild:
Skulle säga att man kan skava ur fogen. Måla kakel då med tålig färg och ev ett lager klarlack. Går man åt epoxy så håller det. Sedan fogar man om. T ex vitt med en mörk fog.
 
J Jakob Berglund skrev:
Vad behöver jag för verktyg för att sätta kakel? Är det enkelt och billigt att hyra verktygen som behövs?
Skit i att måla och hålla på och krångla. Sätt dit nytt kakel bara, blir absolut bäst. Då kan du få det precis som du vill. :) det är inte svårt.

Jag lånade en kakelskärare av min svärfar, sen köpte jag resten av verktygen på Biltema.
Kostade inte många hundringar. :) det är väl kakelkapen som kostar lite. Beroende på vad du köper.
Du får nog googla på vad verktygen heter, då jag inte vet alla benämningar på verktygen. :p

Fix och fog köpte jag på Bauhaus. Har vitt kakel, körde grå fog ist för vit.

När jag rev det gamla kaklet så gick gipsen bakom delvis sönder, så jag var tvungen att sätta dit renoveringsgips. Kan vara bra att veta om du har någon budget att gå efter.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.