Hej!
Har en Malmbers Byggcentral för 3fas.
Den har några schuko uttag (vanliga 230V uttag)
Någon som vet hur dessa är kopplade? (eller måste man skruva upp byggcentralen för att titta.)
Själv skulle jag vilja ha 1 uttag / fas, men denna byggcentral har 4st uttag...
Är alla kopplade till samma fas eller 2st till en fas och 2st till en annan eller...

Tänkte använda den till 2st 2KW element och tänkte lägga dessa på skilda faser för belastningens skull.
 
Brukar vara

L1
L2
L2
L3
 
Finns ingen standard för detta. Börja med att kolla hur många enfas säkringar det är. Ofta är det bara två i billiga centraler. Då är uttagen förmodligen kopplade parvis på två faser, oftast två på L1 och två på L2. Är det tre säkringar så är det vanligt att det är som i inlägg #2.

Men det är enkelt att kolla. Koppla in en lampa eller dylikt i varje uttag och bryt säkringarna en och en och se vilka som slocknar.

I värsta fall är flera av enfas säkringarna på samma ingående fas. då får du problem, och det kommer inte visa sig i lamptestet. Men så korkat byggda får vi hoppas att inte ens de sämsta centralerna är... (är det mer än tre enfas säkringar så måste givetvis flera av dem vara på samma fas)
 
Om det är en 16A byggcentral är det inte ens säkert att de är avsäkrade. De kan vara godkända för 16A. Lägg upp en bild så kanske det går att se. Är de avsäkrade är det lätt att med en spänningsprovare vippa av och på säkringarna medans man mäter så ser du vilka faser som försörjer de olika uttagen.

Edit/ läste lite slarvigt. Det går naturligtvis lika bra att prova med en lampa som föreslagits tidigare i tråden
 
På min byggcentral från Malmbergs var det kopplat L1-L1 och L2-L2. Helt vansinnigt obegripligt men det var inte svårt att koppla om.
 
Bra tips med att bryta uttagen med säkringarna.
Ska snart testa och lägga upp en bild på byggcentralen.
 
Missförstår jag frågan här? Frågan handlar väl om vilka uttag som matas från vilka faser, ser inte hur avsäkringen är relevant?
Jag hade mätt med multimeter. Om du mellan uttag ett och uttag två på något sätt lyckas hitta 400V, så matas de från olika faser. Om du bara hittar 0 och 230 så matas de från samma fas.
 
Lägg upp en bild på centralen.
Malmbergs har lite olika modeller.

Har du inga siffermärkningar på säkringarna?

Men en standard 16A byggcentral brukar ha en jordfelsbrytare och 3 st enfas 10/13/16A säkringar för enfasuttagen.

Men som sagt, lägg upp en bild så kan man säga till 90% säkerhet hur det ligger till.
 
Frågan gäller hur dessa 4-uttag är avsäkrade.
Hoppas dessa bilder hjälper :) (utan att öppna på centralen)


Elektrisk central med automatsäkringar överst och fyra blå uttag och två röda strömbrytare nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på hela centralen.


Elektrisk central med tre automatsäkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare från Malmbergs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på säkringsdelen.
Har inte kollat, men tolkar det som om
- Varje automatsäkring bryter en fas.
(Svårare att avgöra om säkringarna sitter i följd L1,L2,L3 - vid rätt monterad anslutningskabel)
- I mitten finns en jordfelsbrytare
- Till höger på bild finns en huvudbrytare. (tillsammans med jordfelsbrytaren)
___________

Ser inte så stor skillnad på att mäta spänningarna mellan uttagen,
(även om det är ganska enkelt att mäta, eftersom uttagen inte är barnsäkra)
eller att bryta respektive fas.
 
Fasfel in spelar ingen roll om du ska köra värme och inte 3fasmotorer.
Gör som föreslaget tidigare.
Stoppa in en lampa med stickpropp, borrmaskin eller vad som helst.
Kolla att det lyser
Bryt en säkring i taget till du vet vilken säkring som föregår uttaget.
Flytta sladden till nästa uttag och upprepa. Osv.
Märk upp med en tuschpenna så slipper du göra om nästa gång.
När du vet hur uttagen är kopplade sätter du dina radiatorer i uttag med olika säkring.
13A ger ca 3000W möjligt effektuttag per säkring.
Lycka till

Edit/
"huvudbrytaren" är inte en huvudbrytare utan hela apparaten är en jordfelsbrytare. Till vänster är testknappen och till höger återställningsvippan.
 
P PatrikJo skrev:
Missförstår jag frågan här? Frågan handlar väl om vilka uttag som matas från vilka faser, ser inte hur avsäkringen är relevant?
Jag hade mätt med multimeter. Om du mellan uttag ett och uttag två på något sätt lyckas hitta 400V, så matas de från olika faser. Om du bara hittar 0 och 230 så matas de från samma fas.
Njae, i teorin så har du naturligtvis rätt i att det kunde ligga flera enfassäkringar på samma ingående fas som matar var sitt enfasuttag. Så vill man vara helt säker så måste man mäta att det verkligen är olika faser.

MEN
eftersom det är en byggcentral med trefasuttag, så får den ju i så fall vara så in i h-vete korkat byggd att jag inte skulle dra mig för att bortse från det fallet och anta att säkringarna bryter var sin fas.

Nu när vi dessutom fått bild så är det ju ganska klart att det bara finns en säkring per fas, eftersom centralen skulle vara felaktig annars.

Så med några högst rimliga antaganden så blir avsäkringen relevant för frågan vilka enfasuttag som ligger på vilken fas.
 
Hmmm
Lite underligt
CE uttag 16 A men avsäkrat med 13 A
Var 16 A släktingarna slut? :thinking:
 
Det är bara schukouttagen som är avsäkrade. Troligen är den matad via CEE416/6 intaget och 416/uttagen är osäkrade. Ganska vanligt på mindre våningscentraler. Om den istället varit matad med 32A handske hade även trefas 16A uttagen varit avsäkrade. Men om nu intaget är 32A i denna central håller jag med om att det är en märklig lösning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.