Ska dra ström till några lampor och strömbrytare.
Man ska väll dra fas från kopplingsdosan till brytaren sedan vidare till lampan, sen nollan från kopplingsdosan direkt till lampan, om jag förstått rätt.
Men hur gör jag med jorden? ska den direkt till lampan eller ska den i brytaren?
Och om jag ska ha två brytare nära varandra tar jag då fasen från en brytaren till den andra? eller måste jag dra en ny tråd från kopplingsdosan till varje brytare?

MVH Anders
 
Ingen jord till brytaren, den drar du direkt från kopplingsdosan till lampan.

 
Om man använder fördragen slang med fas, nolla, jord är det ju smidigt att låta jorden gå igenom dosan till omkopplaren men den kopplas ju inte in på brytaren utan skarvas ju bara i dosan med en toppklämma.
Vissa är ju allergiska mot kopplingar i apparatdosor, men att dra två olika slangar eller rör bara för att jorden inte måste gå förbi omkopplaren verkar ju dumt.
 
Själv drar jag "inkommande" kablar direkt till takuttaget i varje rum, på så sätt slipper jag extra kopplingsdosor och har redan jorden på plats vid takuttaget.

Från takuttaget drar jag sedan ner vp-rör till uttag och brytare och även fönsterbelysning. Är allergisk mot flexslang ;D

Drar man färdigdragen flexslang så måste man ju göra en skarv om man drar från kopplingsdosa genom brytare till takuttaget. Det slipper man med vp-rör, eftersom man kan dra jorden skarvfritt igenom brytaren.
 
tackar för era svar.
Men nollan ska väll inte till brytaren?
Och om jag ska ha två brytare nära varandra kan jag då ta fasen från ena brytaren till den andra?
Och hur mång trådar får man dra i ett 16mm glexslang?

MVH Anders
 
När det gäller flexslangen så är väl frågan snarast hur många trådar ORKAR du dra i en flexslang (ungefär 2).

Flexslang är helt hopplös att få igenom en tråd i. Det är därför man kan köpa den färdigdragen. Kör med VP rör så mycket du kan.

Och ja, det räcker med att dra fram en fasledare, och man drar normalt vare sig nollan eller skyddjord till brytaren. Däremot så är det så i många hus att man har ett vägguttag i rummet direkt under brytaren, då kan man dra vidare från brytaren till vägguttaget under, i så fall behövs ju givetvis både nolla och skyddsjord via brytardosan till uttaget.
 
Det finns många varianter , det beror på var man tar strömmen från. Men lägger man nytt så brukar det vara bra att fånga upp de tre färgerna fas svart nolla blå och
jord gul/grön . Jorden går direkt till lampan , den blåa går till lampan och i en enpolig brytare så bryts den svarta tråden , vissa använder sedan t.ex. brun tråd för att markera att den är bruten och leder denna tråd ut till lampan.
 
Ehh brukar inte fas vara brun nuförtiden?

//Markus
 
Någon på forumet har sagt att fas numera är brun. Men flaxslang med färdigdraget innehåller svart och det gör även EKK och så vidare. Men det vore roligt för att höja kunskapsnivån om någon elektriker kunde komma med ett klarläggande. Om det skett en förändring och i så fall när detta inträffade.
 
Sedan 2002 är det EU-standard med brun som första fas.

Om man däremot har svart som fas bör man fortsätta med det, man bör hålla en enhetlig standard i sitt hus.

mvh Kai
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
vissa använder sedan t.ex. brun tråd för att markera att den är bruten och leder denna tråd ut till lampan
Man SKALL använda annan färg än fasen för att tydligöra vilken tråd som är bryttråd. Det gäller ( enl. annan tråd här någonstans ) ÄVEN om man använder färdigdragen flexslang. Det undantag som verkar finnas är om man använder EKK, och om det samtidigt inte finns risk för förväxling.

Såvitt jag förstår så brukar inte färdigdragen flexslang ha någon bryttrådsfärg i sig, det gör den ännu mer värdelös. Om man bara får använda den för att dra fram obruten fas.

Sedan är det ju en annan sak att även elektriker verkar se mellan fingrarna med den regeln ibland. Och det kanske inte är ett av dom farligaste felen man kan göra om man "fuskar" med bryttrådsfärgen vid färdigdragen flex.
 
hempularen skrev:
Man SKALL använda annan färg än fasen för att tydligöra vilken tråd som är bryttråd. Det gäller ( enl. annan tråd här någonstans ) ÄVEN om man använder färdigdragen flexslang. Det undantag som verkar finnas är om man använder EKK, och om det samtidigt inte finns risk för förväxling.

Såvitt jag förstår så brukar inte färdigdragen flexslang ha någon bryttrådsfärg i sig, det gör den ännu mer värdelös. Om man bara får använda den för att dra fram obruten fas.

Sedan är det ju en annan sak att även elektriker verkar se mellan fingrarna med den regeln ibland. Och det kanske inte är ett av dom farligaste felen man kan göra om man "fuskar" med bryttrådsfärgen vid färdigdragen flex.
Det finns flexslang med både 4 och 5 trådar i olika färgkombinationer.

/ Kai
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.