Vi ska just beställa isoleringsskivor av träfiber varpå snickaren säger att vi måste skära ut för 2x2 cm längs alla innersta skivor (det ska bli två lager) för att de ska passa till de 2x2 cm listor de satt för att hålla ihop/hålla upp skivmaterialet som avgränsar luftspalten. Stämmer det? Han menar att det är onödigt jobb och tycker vi ska spruta istället men för oss och med det material vi valt blir det mycket dyrare. Dessutom har ju de skarvat flera av skivorna som avgränsar luftspalten och då måste det ju skäras ur där oxå vilket kommer ta ännu mer tid. Brukar man verkligen göra så eller skulle det vara speciellt för just vårt material?

http://www.norrlandseko.se/?page_id=1291
Och har ni som installerat Feelingwood från Thermocell något omdöme om produkten?

Supertacksam för svar!
 
Lite svårt att förstå var du menar att ni måste jacka ur, men antagligen måste ni inte det. Ni kan välja en tunnare skiva och lämna utrymmet mellan listerna tomt. Det blir ju lite mindre isolering på det sättet dock.

Sen angående materialet så tycker jag det verkar väldigt oseriöst. Jag läste fem minuter på sidan och den verkar innehålla en hel del felaktigheter och direkta lögner. T.ex. uppger man att cellulosa har ett U-värde på 0,033 medan stenull skulle ha 0,044 och glasull 0,055 (lågt är bättre). Detta stämmer inte utan är direkta lögner. Man hänvisar till en forskningsrapport från Chalmers men anger ingen källa eller länk.

När man förvränger andra siffror på sidan så kan man ju fråga sig om tillverkarens egna siffror för materialet är påhittade också? Det finns många seriösa tillverkare av ekoisolering, det där verkar inte vara en av dom.
 
Ok @Finndjävel. Jag får kika på det. För mig som kund är det svårt att jämföra allas siffror och veta vad som är sant och inte. Jag har inte hittat någon annan tillverkare av ekoisolering som verkat vettigare (utan borsalt och av svenskt träfiber). Sunda hus "ska" dessutom ha godkänt materialet och jag hittar inga negativa kommentarer på byggahus. Du får gärna föreslå annat märke jag kan kolla mer på.

Jag bifogar bild på taket för dig och övriga. Det är svårt att förklara och säkert ännu svårare att förstå. Spalterna är nu uppreglade med 20x20mm och inte i cc60 överallt så skivor kommer behöva skäras på bredden, men igår sa snickaren att vi måste jacka ut 20x20mm i kanterna på ALLA skivor för att få in dem tätt mot skivan. Det kanske är det bästa men idag bestämde vi istället att bygga på 20x20 till så vi kan sätta 45mm-isolering i facken och 95 utanför. Då slipper vi iaf jacka ur varenda platta på 140m2! Brukar man verkligen göra det eller brukar man inte ha sådana små ribbor?

Takreglar monterade ojämnt, behov av anpassning för isoleringsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppreglat tak med träspånskivor, exponerade takbjälkar och en delvis panelklädd vägg i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter och före... lite omvänd ordning.
 
Redigerat:
Det låter som en enklare lösning än att såga av ett hörn på varenda skiva.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Men är det alltså en luftspalt bakom skivorna och sen en omgång list/läkt till på insidan? Hur tänkte han där?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Men är det alltså en luftspalt bakom skivorna och sen en omgång list/läkt till på insidan? Hur tänkte han där?
Jag tänker att det borde vara tjockare lister från början. Som jag fattade det, men det måste jag kontrollera, så kommer vi regla upp på takstolarna och sen får vi försöka tillverka isoleringsbitar som passar utmed alla skarvar och hål som blir längs takstolarna men vi har förmodligen en bättre läsning på det just nu som vi ska föreslå. Det är ju osmidigt att täta med träfiberskivor om man ska fylla håligheter tänker vi.
 
Fick ni till luftspalt? Jag trodde man satte de där 20 mm listerna innanför skivan (boarden) och sen tryckte isolering mot det. Här ser det ut som de har satt listerna på fel sida skivan eller tänker man helt snett nu?
 
T tobbbias skrev:
Fick ni till luftspalt? Jag trodde man satte de där 20 mm listerna innanför skivan (boarden) och sen tryckte isolering mot det. Här ser det ut som de har satt listerna på fel sida skivan eller tänker man helt snett nu?
Nej du tänker inte fel. Så tänkte vi med. Det är likadan list på undersidan och att sätta en på motsvarande sida förhindrar att skivan slår sig eller böjer sig loss på något sätt fick jag förklarat för mig igår.

Nu har vi iaf en färdig plan som vi tror innebär så lite isoleringsskärande som möjligt utifrån det läget som är och som vi tror blir bra. Men det krävs verkligen att man söker information och funderar själv för att minimera arbetstiden känns det som.
 
Aldrig sett den lösningen. Normalt lägger man isoleringen mot skivan ditekt utan läkt eller liknande lister på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.