Vi läser dagligen i tidningarna om att bolånen är bankernas stora kassako. Lite konsumentmakt hade inte skadat. Men har vi något alternativ egentligen? Kan man låna pengar till sitt boende nångon annan stans än på en bank?
 
JAK är en bank som inte är en bank, typ. Du måste spara för att få låna, men räntan/avgiften är låg och det är inga chefer eller aktieägare som tjänar pengar på dig.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
R
Om man nu ogillar att låna pengar så finns ju alltid alternativet att leva snålt och spara ihop till sin egen bostad. Visst, bankerna tjänar pengar på lånen, men det är inte så konstigt. Varför skulle någon ge sig pengarna utan något i utbyte? Själv vet jag ingen om är så snäll. Om man sedan är emot marknadsekonomi och vinstdrivande verksamhet per se så borde man kanske fundera över om inte hyresrätten är en mer passande boendeform rent ideologiskt.

(Sedan kan jag ha synpunkter på vissa bankers marginaler och så vidare som mycket väl kan regleras lite styvare. Så jag vill inte försvara någon enskild bank, men däremot så är det dumt att gnälla på att någon tjänar pengar på utlåningen om man själv inte har pengarna.)
 
Mikael_L
Man kan väl tycka att då finanssektorn har en verksamhet i Sverige så borde de åtminstone betala lite skatt på sina vinster. Så är det ju inte idag, de 4 storbankerna tar ut 100 miljarder i vinst, skattefritt.
Nordea som hade 40 miljarder i vinst förra året skattade 800 miljoner, dvs 2% i skatt.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl tycka att då finanssektorn har en verksamhet i Sverige så borde de åtminstone betala lite skatt på sina vinster. Så är det ju inte idag, de 4 storbankerna tar ut 100 miljarder i vinst, skattefritt.
Nordea som hade 40 miljarder i vinst förra året skattade 800 miljoner, dvs 2% i skatt.
Och bankerna betalar naturligtvis inte arbetsgivaravgifter på lönerna? Jo, det gör man! Storbankerna har väl ungefär 60 000 anställda i Sverige och det ger väl en och annan krona till staten.

Sedan är det missvisande att man har "tagit ut" vinsten, det har man alltså inte gjort på det viset att ägarna har pengarna på kontot. Dessutom talar vi om aktiebolag här med många småägare som får utdelning.

Och... Här kommer det riktigt intressanta. Vet du vilka som är storägare i alla banker? Din pensionsfond. Och så är det med nästa alla stora börsbolag, pensionsfonderna äger stora delar av aktierna, i SEB äger olika fonder tillsammans nästan 30 % av aktierna! Det vill säga... Visst, det är jättebra att bankerna gör lägre vinster. Men det ger dig lägre pension. Jag är lite trött på alla som gått på tramset om att det sitter en ond superkapitalist och lägger rabarber på varenda krona. Så är det inte. Det är ditt månadssparande och ditt pensionssparande som är en stor del av problemet. Så visst, kör gärna konsumentmakt idag för att försöka skinna kapitalisterna på pengar och spara en slant idag. Det kommer däremot påverka din ekonomi i framtiden. Systemet är uppbyggt på det viset och det kan man tycka vad man vill om.

Sedan sade jag redan i förra inlägget att man kan mycket väl ha synpunkter på hur banksektorn regleras, men att gå därifrån till att gnälla på bankerna hela tiden är inte produktivt. Sedan kan jag väl glädja alla proletärt lagda med att bankerna kommer få svåra år nästa lågkonjunktur och då kan ni med fördel korka upp balettvattnet.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Mikael_L
Richard Andreasson skrev:
Sedan kan jag väl glädja alla proletärt lagda med att bankerna kommer få svåra år nästa lågkonjunktur och då kan ni med fördel korka upp balettvattnet.
Mmmm, och då får vi betala för kalaset ..... .... ... igen ... ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.