Vi har tittat på en tomt på ca 1600kvm med en nivåskillnad på ca 5m som går diagonalt genom tomten.

Om vi köper tomten vill vi höja nivån ungefär 3-4m på lägsta stället och sänka på de platser där det är för högt. (Sutteränghus är inte aktuellt).

Att bygga en mur som tål trycket på 3-4m gissar jag är dels en dyr historia dels en komplicerad.

Någon som har erfarenhet av en sådan stor höjning av tomten? Hur har ni gjort?

Tack på förhand!
M
 
Grannen har gjort en motsvarande sak mot min tomt, ca 3,5 m högt. Lösningen i deras fall var att ta bort jord på hela slänten och sedan gräva ut litegrann längst ned på tomten (en grop som fundament för alltihop) säkra upp allt med fiberduk, på med 0-28 eller liknande över hela fiberduken och sedan fyllde de ut med enbart sprängsten. Ovanpå sprängstenen lade man sedan fiberduk och sedan tillbaka med jorden. Det har stått i över tio år utan att röra på sig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Grannen har gjort en motsvarande sak mot min tomt, ca 3,5 m högt. Lösningen i deras fall var att ta bort jord på hela slänten och sedan gräva ut litegrann längst ned på tomten (en grop som fundament för alltihop) säkra upp allt med fiberduk, på med 0-28 eller liknande över hela fiberduken och sedan fyllde de ut med enbart sprängsten. Ovanpå sprängstenen lade man sedan fiberduk och sedan tillbaka med jorden. Det har stått i över tio år utan att röra på sig.
Vi har diskuterat en sådan lösning, men är lite osäker på hur utnyttjad själva tomten blir? Är det mycket lutning på deras lösning? Belastar dom höjningen med någon byggnad?

Vår tanke är att huset skall stå där.
 
M M911 skrev:
Vi har diskuterat en sådan lösning, men är lite osäker på hur utnyttjad själva tomten blir? Är det mycket lutning på deras lösning? Belastar dom höjningen med någon byggnad?

Vår tanke är att huset skall stå där.
De har källare i sitt hus och den står på berget (med en meter grus under grunden), så det blir ingen belastning på utfyllnaden. Slänten har en lutning på runt 45-50 grader. Det går knappt att klättra uppför den. De klipper den med trimmer två gånger per år, men har nu lagt ut täckduk och planterat några buskar som tål torka för att slippa klippa.

Att bygga utan källare/suterrängvåning blir ju svårt...
 
Kan vara läge att kolla vad kommunen tycker om en sådan ändring av tomten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att bygga utan källare/suterrängvåning blir ju svårt...
Ja om vi bygger källare så blir trycket där och inte på själva stödmuren. Problemet är den extra kostnaden för källare, men det kanske är en liten skillnad mot en mur som tål trycket plus fylle till den volymen.
 
H hempularen skrev:
Kan vara läge att kolla vad kommunen tycker om en sådan ändring av tomten.
En annan granne här har höjt sin tomt ca 4-5 utan mur. De har ca 45grader vinkel.

Jag vill kunna utnyttja tomtens yta maximalt och vill slippa för mycket lutning vid muren.
 
M M911 skrev:
Ja om vi bygger källare så blir trycket där och inte på själva stödmuren. Problemet är den extra kostnaden för källare, men det kanske är en liten skillnad mot en mur som tål trycket plus fylle till den volymen.
Och dessutom får du en bonus för pengarna. Jag är ingen expert på området, men så mycket billigare blir det nog inte att säkra marken för att bygga ett hus ovanpå densamma. Vanligen så lägger man ju husets grundläggning (på ett eller annat sätt) ända mot berget i en sluttning. Så det är vettigt att först undersöka hur berget ligger under markytan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och dessutom får du en bonus för pengarna. Jag är ingen expert på området, men så mycket billigare blir det nog inte att säkra marken för att bygga ett hus ovanpå densamma. Vanligen så lägger man ju husets grundläggning (på ett eller annat sätt) ända mot berget i en sluttning. Så det är vettigt att först undersöka hur berget ligger under markytan.
Tanken har slagit mig med källare pga själva konstruktionen samt naturligtvis det extra utrymme det skulle medföra.

Berget är synligt på vissa ställen men det krävs att man gräver ut för att kunna se helheten.
 
M M911 skrev:
Tanken har slagit mig med källare pga själva konstruktionen samt naturligtvis det extra utrymme det skulle medföra.

Berget är synligt på vissa ställen men det krävs att man gräver ut för att kunna se helheten.
Anade att berget är synligt. Då blir nog sprängstenen till utfyllnaden gratis också... ;-)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Anade att berget är synligt. Då blir nog sprängstenen till utfyllnaden gratis också... ;-)
Ja beroende på hur mycket som behöver sprängas. Det är enbart vid ena sidan som en liten del av berget syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.