I
Jag har inte full kontroll över min.
Postade i denna tråd då symtomen är filmer, och hittade ingen bättre.
Flera gånger har jag kommit på den att den spelar upp youtube-klipp när den egentligen ska vara tyst och bara ladda. Irriterande när man laddat en dag, eller tror man gjort det, och så visar den 50% laddning.
Idag hade den aktiverat en massa funktioner utan min vetskap. Bland annat mobildata och NFC. Vad tusan ska jag med det, använder bara den, Androiden, som korsordslexikon. Mobilt har jag en äldre Nokia med Symbian Belle, den beter sig inte så.
 

Bästa svaret

Säg hej till IOT, Internet of things!

Människan blir mer och mer marginaliserad av ny teknik och AI.
Snart dags att följa i Frodos spår och vandra ner till de Grå Hamnarna :cry:
 
I
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säg hej till IOT, Internet of things!

Människan blir mer och mer marginaliserad av ny teknik och AI.
Snart dags att följa i Frodos spår och vandra ner till de Grå Hamnarna :cry:
Jag markerar ditt svar som bäst. :) Det enda jag fick. :rolleyes:
 
K
Låter som att det är något fel på din telefon. Har aldrig varit med om att en telefon beter sig på det sättet. IoT kan starta funktioner men inte sätta på datatrafik och starta youtubeklipp av sig själv.

Har du garanti blr du reklamera den..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade gjort en fabriksåterställning av telefonen.
Håll koll på eventuella filer som du vill behålla innan du kör igång.
 
Gå in i inställningar -> Appar och inaktivera apparna som telefontillverkaren har lagt in i syfte att göra reklam för deras prylar. T ex 'Whats new' och 'tips för Xperia' om man har en Sony-telefon.
 
I
Tack för tipsen. Ska prova dem. Senast igår tömde den batteriet, från 98% till 16%, utan att jag använt den, den sa själv till att den behövde laddas. Laddade från 20:00 igår, har hittills kommit upp till 93%. Verkar vara något som glupskar i sig ström.
Luren är en Samsung J5 ca 2 år gammal.
 
IOT = Internet of Trouble.

Testa att stänga av all Internettrafik och se om laddningen är lika konstig.
 
Nummer ett är att starta om enheten.
Nummer två, avinstallera/inaktivera onödiga appar.
Nummer tre, fabriksåterställning
 
I
Har stängt WiFi . Onödiga appar har jag rensat bort tidigare, såna som tog mycket minne. Gjort omstart. Så får ja se hur det artar sig innan jag ev. går vidare.
 
Det finns väl funktioner i telefonen som visar vad det är som suger batteri och använder nätverket? Om inte så finns det säkert en app att ladda ner :p
 
I
På ett dygn har luren tappat 5% i standby läge, är väl rätt normalt. Nu ska jag ladda fullt och aktivera WiFi för att se skillnaden, om den finns.
 
Fairlane
På en Android som du har kan du göra följande:
Inställningar->Batteri för att se vad som drar ström. 98%-16% utan användning låter som att du antingen har något som drar utan att du vet om det eller också ett trasigt batteri.
 
Tycker batterierna i Samsungs billiga och mellanklasstelefoner har en tendens att vara rätt kassa efter 1.5-2 år. Brukar iofs inte kosta multum med ett nytt.
 
I
Fairlane Fairlane skrev:
På en Android som du har kan du göra följande:
Inställningar->Batteri för att se vad som drar ström. 98%-16% utan användning låter som att du antingen har något som drar utan att du vet om det eller också ett trasigt batteri.
Fulladdat, WiFi on, alla appar sparar energi, batteritid 53h. Bara att se vad läget är imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.