Hej.
Vi funderar på att bygga nytt i södra Stockholm.
Hur snabbt hänger hustillverkarna med?
När priserna går upp så hänger de med men om det vänder?
Ska man avvakta och se vad som händer eller trycka på knappen och köra?
Känns ovisst nu och bygga hus tar ju runt ett år totalt från inlämnade av bygglov till slutbesiktning.
Hur känner ni? Är det någon i liknade situation, hur tänker i så fall ni?

Tacksam för svar.

//P
 
Vad har ni idag? Tomt? Annat hus eller bostadsrätt? Behöver ni annat boende? Är allt grönt med banken?
 
Tror ingen här har en spåkula. Vill bygga så ska ni såklart göra det och inte fundera på när det är bästa läge på marknaden.
 
Från tidigare lågkonjunkturer så kan jag inte minnas att priserna på prefabhus skulle gå ner. Stockholm är ett av de ställen där det lönar sig att bygga istället för att köpa befintligt, så jag tror inte ni behöver vara oroliga eller vänta, om det är att bygga ett hus i Stockholm ni vill göra. Det bankerna tittar på är om ni har fasta jobb och stadig inkomst som räcker till att betala huset.
 
  • Gilla
Pettan314
  • Laddar…
J
Jag tror att det är viktigare att undersöka vad kommunen ni tänker bygga i har för "långsiktig" plan för området. En del kommuner gör allt de kan för att totalt förstöra miljön för de boende som investerat stora pengar i att bygga och det kan göra att ni förlorar stora pengar vid en eventuell försäljning i framtiden. Tyresö till exempel där jag bor själv bygger höghus mitt inne i villaområden och ändrar detaljplaner godtyckligt. Har avrått ett par vänner från att flytta hit just på grund av detta, som villaägare i Tyresö så är man rättslös. Så kolla kommunen först, mitt tips!
 
  • Gilla
Pettan314
  • Laddar…
Jag är tillräckligt gammal för att kunna lämna ett svar från 90-talet.

Jag beställde ett standardhus från A-hus 1996 som uppfördes första halvåret 1997 i ett populärt område i närheten av Linköping. Det var ett 1-planshus på 120 kvm. Byggsatsen gick på 485 000 kr. Totalkostnaden för entreprenaden landade på 1 300 000 och då hade jag gjort tillval med ett enbilsgarage.
Det gick att pruta på allt utom ansluntningsavgifter och bygglov till kommunen. Prutade på tomten, byggsatsen, hantverkarna. Det byggdes i stort sett ingenting under mitten av 90-talet.

Idag har A-hus ingen prislista på nätet, däremot Älvsbyhus. Detta hus är en bra jämförelse på det jag köpte:
https://www.alvsbyhus.se/sv/vara-hus/1-planshus/greta/
Observera priset: 1 434 000 som är en tredubbling av vad jag betalade för 21 år sedan.

1 000 kr 1996 motsvarar idag 1 264 kr:
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Jag var då glad över att kunna binda ränta till 7 % efter att ha haft byggkreditiv på 12-13 %.

Varför har det då blivit så här? Givetvis värdeutvecklingen och att husfabrikanter därmed KAN ta dessa priser!
 
B Bogeymannen skrev:
Jag är tillräckligt gammal för att kunna lämna ett svar från 90-talet.

Jag beställde ett standardhus från A-hus 1996 som uppfördes första halvåret 1997 i ett populärt område i närheten av Linköping. Det var ett 1-planshus på 120 kvm. Byggsatsen gick på 485 000 kr. Totalkostnaden för entreprenaden landade på 1 300 000 och då hade jag gjort tillval med ett enbilsgarage.
Det gick att pruta på allt utom ansluntningsavgifter och bygglov till kommunen. Prutade på tomten, byggsatsen, hantverkarna. Det byggdes i stort sett ingenting under mitten av 90-talet.

Idag har A-hus ingen prislista på nätet, däremot Älvsbyhus. Detta hus är en bra jämförelse på det jag köpte:
[länk]
Observera priset: 1 434 000 som är en tredubbling av vad jag betalade för 21 år sedan.

1 000 kr 1996 motsvarar idag 1 264 kr:
[länk]

Jag var då glad över att kunna binda ränta till 7 % efter att ha haft byggkreditiv på 12-13 %.

Varför har det då blivit så här? Givetvis värdeutvecklingen och att husfabrikanter därmed KAN ta dessa priser!

Hur då tredubbling?? Du säger att du betalade 1.300.000 år 1997 för dig och idag kostar det väl 1.434.000 så det är ju tup samma pris??
 
Erik1020: Ursäkta om jag uttryckte mig svårförståeligt.

Byggsatsen 1996: 485 000 kr
Byggsats 2017: 1 434 000 kr.

Totalentreprenad 1997: 1 300 000 kr. I detta ingår tomt, bygglov, anslutningsavgifter, grund, grävmaskin, snickare, röris, elektriker mfl. Dvs alla kostnader för byggsatser och uppförande av ett enplanshus inkl enbilsgarage.
 
Jämförelsen haltar eftersom huset du länkade till i ditt exempel är ingen byggsats utan det mesta ingår i priset. Gå in på länken du lade in tidigare och kolla på vad som ingår i priset.
 
Ok. Dåligt kollat av mig. Någon som har aktuellt pris på A-hus byggsats?
 
Nu är det för tidigt att säga men jag undrar mer hur tomtpriserna kommer påverkas. Finns säkerligen de som kommer stycka av en bit tomt för att få ner lånet när räntorna höjs, men ett annat möjligt scenario är att de som har mark men inte ”måste” sälja troligtvis kommer vänta till priserna justeras uppåt igen. Så frågan är om utbudet kommer täcka efterfrågan, en fin tomt kommer aldrig bli ”billig” då det oavsett konjunktur alltid kommer finnas köpare. Så har man en tomt så tror jag inte att det kommer bli så mycket billigare att bygga, jag tror inte att materialkostnader kommer påverkas nämnvärt utan justeringen görs väl på sin höjd på timkostnaden och där finns det inte så mycket att ta av.
 
Tack för alla svar och inputs. Vi trycker på knappen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.