lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Julstjärnor brukar komma med europa-plugg (alltså för "vanligt" uttag) från affären.

Men den händige bygger ju enkelt och billigt om dem till vanlig lamppropp, och då kan man också slå av och på dem med den vanliga brytaren.

Så det beror ju på vad som passar bäst. Jag tror vi kör ungefär hälften hälften hemma... ;) (Vara konsekvent är bara för mesar! :))
Envägs jordat ovan fönster
 
M Martin Lj skrev:
Det här uttaget för en julstjärna, ska det vara ett vanligt grenuttag eller ett lamputtag, vad är vanligast?
Bäst med en låsbar säkerhetsbrytare.
För tänk om någon gäst slår av den. Hur går det då med julen :geek:
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
tommib
Vi har vanliga uttag ovan/bredvid fönstrena. Om jag någonsin skulle behöva lamputtag där istället skulle jag byta till det utan vidare.
 
Nu får jag skämmas!

Jag har helt glömt torpargrunden.

I torpargrunden ska det stå en varmvattenberedare samt en avloppspump som måste ha el. Samt något uttag för belysning när man är där nere och grottar.

Huset kommer ligga under avloppets självfall så måste ha en pump. Hade tänkt ha en baga kompus 81 som ska kopplas in med 3-fas.

Sen förstår jag att man kan koppla in en varmvattenberedare med både en eller trefas? Fördelen med trefas är att effekten ökar så man kan värma vattnet snabbare?

Någon som har några kommentarer på det eller är det bara att trycka dit 2 3fas + ett vanligt utta (belysning) i torpargrunden?
 
tommib
Det är bara att dra ner två trefasgrupper samt en enfasgrupp. Jag skulle inte dela någon av trefasgrupperna och inte heller plocka ut belysning från någon av dem. Ev kan belysningen där nere dela grupp med utebelysningen om det är praktiskt enkelt.

Om du har vatten där nere måste du väl ha en frostvakt också?
 
tommib tommib skrev:
Det är bara att dra ner två trefasgrupper samt en enfasgrupp. Jag skulle inte dela någon av trefasgrupperna och inte heller plocka ut belysning från någon av dem. Ev kan belysningen där nere dela grupp med utebelysningen om det är praktiskt enkelt.

Om du har vatten där nere måste du väl ha en frostvakt också?
Frostvakt är något jag inte tänkt på än. Är det en separat enhet som slår på elradiator om det blir minus i grunden? Vatten in slangen ligger tillsammans med en frostskyddskabel i alla fall.
 
Ok fattar att en frostvakt bara ställs ner i grunden och så ställer man in den på minimal tillåten temperatur sen sköter den resten. Det borde räcka med en 10A grupp i grunden som används till frostvakt samt belysning?

Hur är det med frostskyddskkabel? Bör den ligga på en sepparat grupp den med?
 
tommib
Ja, du hajar grejen med frostvakt.

Om värmekabeln ska ligga på egen grupp eller inte är lite svårt. Det beror på hur mycket effekt den drar men samtidigt är det definitivt en funktion man inte vill missa att den inte är i drift. I vanlig ordning bör man mäta den parameter man är orolig för (temp i vattenröret) men det är i detta fall lite krångligt. Jag skulle nog lagt värmekabeln, frostvakten och t.ex. utebelysningen på samma grupp. Det är lite riskabelt på så sätt att säkringen/PSA/JFB kan lösa för att det kommer in fukt i utebelysningen men samtidigt så ser du om det blir mörkt och vet då att värmekabeln/frostvakten inte har ström.

Tänk också på hur stort utrymme du har där nere. Det är inte meningsfullt att elda för kråkorna med frostvakten. Kan du bygga in vattenrören i en isolerad låda med frostvakten så minskar du värmeenergin som krävs.

Apropå frostvakt vs frostskyddskabel så funkar ju kabeln bara på inkommande vatten. Jag antar att du har andra vattenrör till och från VVBn där nere? Dessa är inte skyddade och riskerar att frysa. VVBn i sig klarar sig så länge den har ström men rören utanför, om du inte spolar vatten, kommer att kylas ner och frysa om det är minusgrader i krypgrunden. Rent allmänt kan man säga att en krypgrund inte är en lämplig placering för en VVB men det beror på hur man gör i ordning där nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.