E
Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig eller peka mig i rätt riktning. Det är så att jag håller på att renovera mitt kök för fullt och har nu kommit till att köpa och installera en ny köksfläkt. Och här blir det lite krångligt. För själva utgången för fläkten där man ska koppla på röret sitter inte direkt över spisen utan lite på sidan om, har en 60 cm spis.

Så för att få fläkten över spisen så behöver jag en skorsten där jag lägger röret i som är lite bredare, ungefär 40 cm, så allt hamnar mitt över spisen så att säga. Men de flesta skorstenar som följer med en fläkt ligger mellan 20-35 cm, iallafall de jag hittat. Så finns det någon här som vet om det finns någon tillverkare av köksfläkt som har lite bredare skorsten eller om man kan köpa det separat någonstans?
 
Kolla av med din lokala plåtslagare om han kan hjälpa dig med en enkelt bockad plåt.
 
Jag knackade bort lite på sidan mot mitten av skorstenen och sen murade igen lite mot ytterkanten och kunde på detta sätt sätta fläkten mitt på skorstenen.
Lite svårt att ta kort på men jag hoppas du ser hur jag gjort på bilden.


10953190_10153167777423143_733931260929743591_n-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151026_192728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Jag har samma problem. Hittade du någon lösning?
 
R Roth skrev:
Hej! Jag har samma problem. Hittade du någon lösning?
Hej, hittade någon en smidig lösning eller extra bred kåpa/skorsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.