Hejsvejs

"Vedgubben" har varit här med 8 kbm ved, tyvärr så fastnade han typ 100 meter från vedboden så vi spenderade alla ljusa timmar med att skottkärra det vidare till vedboden, fick in ungefär hälften.

Resten står ute i regnet på en presenning med "lite" presenning över (täcker ej hela..)

Hur ska jag förhålla mig? Ska försöka hinna få in det i vedboden imorrnbitti. Det småregnar nu och ska göra närmaste dagarna.

Ska jag låta det ligga några dagar extra i vedboden? Den är välventilerad.
Eller ska jag ha det inomhus någon dag?

Har ingen lust att elda med fuktig ved.

Kanske borde investera i en fuktkvotsmätare..
 
L
Stackad ved som det heter när man kastat till en hög , blir inte så blöt som man tror , men att ha en press under och den inte lutar kanske inte är så bra , lite bassäng underst , har vedboden ,
tak och en vägg och glesbrädor på de andra , kommer det att blåsa torrt ,
Trava veden i rader så det kan blåsa mellan raderna och se till att det är mellan 5-10cm mellan dom så torkar det
För att hålla avståndet så skjuter du in ett trä mot raden bakom , det blir en halva i den nya raden , sedan bara trava vidare uppåt , gör så lite då och då
PS klyvet trä suger inte vatten , bara våt på ytan , men blir genomvåt om den dränks
 
  • Gilla
Turin och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Stackad ved som det heter när man kastat till en hög , blir inte så blöt som man tror , men att ha en press under och den inte lutar kanske inte är så bra , lite bassäng underst , har vedboden ,
tak och en vägg och glesbrädor på de andra , kommer det att blåsa torrt ,
Trava veden i rader så det kan blåsa mellan raderna och se till att det är mellan 5-10cm mellan dom så torkar det
För att hålla avståndet så skjuter du in ett trä mot raden bakom , det blir en halva i den nya raden , sedan bara trava vidare uppåt , gör så lite då och då
PS klyvet trä suger inte vatten , bara våt på ytan , men blir genomvåt om den dränks
Sant, det blev lite "bassäng" under på sidorna, men jag hade en press över också.

De flesta bitar var torra men några var såklart blöta.

Lyckats fått in ungefär 75% i boden nu på morgonen, resten ligger kvar.
Jag bara stackade bara in veden, jag travade inte. Hoppas det blir bra ändå.

Vedboden har glesbrädor på sidorna så det borde lufta bra, men de stackars bitarna som ligger mitt i högen kanske inte blir så luftade när det är stackat ...
 
L
Det blåser i genom , mer eller mindre , bara att hoppas på storm utan regn :)
Klart det tar lite längre tid för dom att torka , allrahelst vid den här tiden på året , är ju inga varma vindar precis , kanske du kan kasta om lite varannan vecka .
Dom ruttnar inte om dom inte ligger i vatten , som jag sa förut , klyven ved drar inte vatten
 
Det tog väl ungefär 3 morgnar innan jobbet och kväll att få in veden i vedboden, inte så många ljusa timmar nu.

Bestämde att vi staplar veden i vedboden istället, mycket snyggare och lättare att ta av då.
 
Den första hälften ved du fick in vid första tillfället, är inte den torr? Det borde väl ta ett tag innan du eldat upp den och under tiden har nog resten torkat igen. Eller har du blandat allt huller om buller?
 
Ja precis hälften som jag fick in först är ju torr, och det som blev kvar blev väl hyfsat skyddad av dubbla pressar.

Det inga problem alls egentligen. Jag staplar det dock ändå pga platsbesparing och estetisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.