Hej! Jag har hittat mitt drömhus som är lite av ett renoveringsobjekt men inte allt för mycket. Mycket av det kan man ta med tiden som tex, målning av furu innertak m.m.

Huset ligger ute för 2,1m, dock är jag osäker fall kvinnan får så mycket för huset men vi kan utgå från det.

Jag började spara för inte så länge sedan och har snart fått ihop 100 000... men som ni ser så fattas de över 270k..

Jag tjänar ca 36 460 i månaden innanskatt dvs och har tänk mig snart börja jobba extra på ett lager 3-4kvällar i veckan, inte enbart för att få ihop pengar utan att jag gillar att jobba (inte alla som gör det ) bra fördel kanske.

Men min fråga är om man kan låna någonstans till resten av insatsen? Vill ju inte förlora huset :/

Tack för svar.
 
Jag och min sambo köpte vår villa för 1,3 miljoner i Södermanlands skogar.
Vi tog en lång diskussion med vår bank innan bud och visade på att vi hade pengar till lagfart och andra avgifter men inte en enda krona till kontantinsatts.
Banken var villig att låna oss kontantinsattsen på 15% med ett blankolån som ska vara betalat på 5 år.
Vi var helt nya kunder till banken, vi bytte alltså för att få lån till huset. Vi gick från en av de absolut största bankerna till en mindre kundägd bank. Detta var dock 3 månader innan kontantinsattskravet kom.

Så kraven vi fick av banken för att få låna var:

Kontantinsattsen 15% blankolån 5,35% ränta ska betalas på 5år
Varsitt sparande på 500kr i månaden
Flytta alla lån till denna bank
Ha en livförsäkring på minst husets värde
Ha flera försäkringar ang. huset hos dom (så får dom inte göra längre tror jag)

Jag har flera vänner som fått gjort på samma sätt, så ta en diksussion med banken, det är verkligen mitt tips och om du är intresserad kolla vad andra banker kan erbjuda.
 
Jag skulle nog fundera en eller flera gånger på detta tyvärr.
Kontantinsatsen finns där av en anledning och detta för att förhindra att man belånar fastigheter till maxbelopp.

Har du inte varit i hus-svängen förut så har du dessutom andra avgifter som måste tänkas på:
- Lagfart som är 1.5% av köpeskilling + 875 i avgift; vilket i runda slängar blir 32.375kr om du köper fastigheten för 2.100.000Sek - Pengar som du måste ha i fickan vid köp.
- Pantbrev som är 2.0% av pantbrevets belopp i stämpelskatt, dvs, hur mycket finns det i pantbrev idag på fastigheten?
Bara för ett exempel; Säg att det finns 1.200.000 i pantbrev i dagsläget och att du verkligen har 15% i handpenning, Dvs 315.000Sek. Då ser det ut så här för pantbreven: Köpeskilling 2.100.000 minus handpenning 315.000 = 1.785.000Sek minus befintliga pantbrev på 1.200.000 = 585.000 som måste tas ut i nya pantbrev. Kostnaden för detta är således 2% av 585.000 vilket slutar i 11.700Sek + en avgift på 375 + bankens avgifter.
Hur mycket som finns i pantbrev skall framgå av prospektet.

Så som jag ser det om vi tar mitt exempel ovan, även om du hade 15%, dvs 315.000Sek i handpenning till köpet så saknar du 32.375Sek för lagfarten och ytterligare 11.700Sek för pantbreven + avgifter.

Ta ett samtal med din bank så kan du få en tydlig bild om detta ens är möjligt med dina förutsättningar, är du själv så tror jag detta kan bli svårt - Är ni två så finns det kanske en möjlighet att det går att lösa.

Tänk även på att det måste finnas pengar kvar att använda till de förbättringsåtgärder du nämner, för att inte tala om till mat på bordet!
Att räntorna kryper uppåt är även det värt att beakta.

Lycka till!
 
Håller med ovanstående, men det finns banker till allt om du verkligen vill.

Antar att du får ut ca 27.000.
Ränta på 1,8 Mkr är ca 2.500
Ränta på 300.000 blancolån högt räknat 1.000
Amortering bolån 3.000
Amortering blancolån 5.000

Överslagsmässigt ska du alltså ut med närmare 12.000 i månaden innan du tänt lampan eller målat en list. Om det är rimligt, tja...

Men googla på blancolån så får du nog upp många som kan tänka sig att låna ut pengar till dig.
 
Blir ju själklart en stor skillnad på avgifter om man jämför 1,3 och 2,1milj. och vi hade "tur" att pamtbreven var högre än försäljningspriset.
Men, ta en diskussion med banken, missade att du är ensam i denna investering (är du det?)
Då kan det bli tungrott som sjutton, vårt kontantlån kostar oss ca 3500kr i månaden inkl ränta. Vi har mkt andra omkostnader då vi bor på landet och pendlar långa sträckor men vi får ihop det och sparar undan ett par tusen i månaden och renoverar "pö om pö".

Sen är ju frågan hur sjutton man ska ta sig in på bostadsmarknaden om man inte har möjlighet att lägga undan 300k för ett ok hus? Men det har vi ju redan diskuterat tusen gånger i andra trådar ;)
 
Jag skulle verkligen inte rekommendera att köpa ett renoveringsobjekt med blancolån till kontantinsatsen. Dina boendekostnader första fem åren blir mycket höga, och du sitter mycket illa till om något "dyrt" går sönder under tiden, eller om du blir sjukskriven ett par månader...

Jobba på och spara, det kommer fler hus till salu.
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
Wow, allt löst genom att följa det förslaget.....
:crysmile::lying:
 
  • Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
Tja du frågade och Swetrots svar är, om än inte det du ville höra, det vettigaste och säkraste. Särskilt som bostadsmarknaden ser ut nu.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Tja du frågade och Swetrots svar är, om än inte det du ville höra, det vettigaste och säkraste. Särskilt som bostadsmarknaden ser ut nu.
Det fanns ett inlägg efter hans som var ett SPAM med erbjudande om stt låna pengar från utlandet. Förstår att det ser konstigt ut nu med flödet och min kommentar
 
  • Gilla
Swetrot och 1 till
  • Laddar…
Aha då fattar jag! Det där är en av anledningarna till att jag tycker det är jättebra att svara med citat, men forumreglerna säger ju tyvärr att man i möjligaste men inte ska göra det.

Men hur gick det då? Blev/blir det köp eller kör du Sätra/tråkiga vägen?
 
Nu var det ju Elkbrew och inte Ekaa88 som ställde ursprungsfrågan.

Och Elkbrew verkar fullt upptagen med att jobba ihop till kontantinsatsen med dubbel- eller trippelarbetena :D

Tillägg:
Om ett år är Elkbrew säkert på banan igen med ett par hundra loppor till på bankkontot :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Jag var nog väldigt trött *skyller ifrån mig*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.