Hej Vi ska ha faluött på vårt hus och vi vill ha ockra på fönstren. Har en färgkod S4050-y20R som ockra färg. Nu behöver däremot föndtertillverkaren denna kod i RAL kod, har fått tips om att RAL 1011 eller 1024 ska passa, Med fördel till 1011. Är det som kan något om detta, som kan hjälpa mig eller som själva har gula fönster och vet vilken färgkod ni har. Det är ju så himla viktigt att dttta blir rätt. Om det är någon som har kort på ett falurött hus med ockra fönster så hojta vill jag gärna se dem.

Tack på förhand
 
Hejsan!
Jag skulle rekomendera er att köpa pigment och blanda till er egen färg. Då får ni exakt den nyans ni vill ha. Vi har målat vår ytterdörr i guldockra genom att blanda till färgen själv. Hur man blandar linoljefärg finns information kring på nätet.

Om du vill se hur vår dörr ser ut kan du titta på vår sida http://spaces.msn.com/members/husbygge/. I fotoalbumet som heter Utvändning finner du en bild på dörrarna.

Hoppas detta hjälpte dig något/Maria
 
problemer ät att vi ska ha aluminium föönster som ska målas på fabriken så jag tror det blir svårt att göra det själv..
 
Hej,

Lustigt hur man finner sig i samma situation som många andra här på forumet.

Vi har målat våra gavlar och panel i falurött. Resten av huset består av gult 70-tals tegel.

Vi tänkte bara så långt näsan räckte... Nu är det dags för fönsterbyte...

Därav är vi mycket intresserade av vad du kommer fram till för färg till dina alu-fönster.

Hör av dig när du vet mer!

Tack på förhand,

Jörgen
 
johana-9 skrev:
Har en färgkod S4050-y20R som ockra färg. Nu behöver däremot föndtertillverkaren denna kod i RAL kod, har fått tips om att RAL 1011 eller 1024 ska passa, Med fördel till 1011.
Om du gillar S4050-Y20R så måste jag tyvärr göra dig besviken.

RAL 1011 som enligt tips ska passa "gör det inte".. den ligger kring S3030-Y30R och S3040-Y30R.
Och det är skapligt långt ifrån S4050-Y20R.

RAL 1024 ligger "way off" den också... ca S3040-Y10R.

I kampen mellan RAL 1024 och RAL 1011 så är det dock fördel RAL 1011.
Och det därför att RAL 1024 har för lite rött i sig.

MVH Fredrik
 
Att.fredrik du vet inte mojligtvis Ral koden till s4050Y20R?
 
Om jag ska vara ärlig så är jag inte så värst haj på RAL.

Dels så verkar det ju finnas dom här "färdiga" RAL kulörerna.
Bla. dom som du nämner RAL 1024, RAL 1011 osv.
Om man ska översätta NCS kulörer till detta relativt "begränsade" utbud så blir det i många fall (som i detta) VÄLDIGT ungefärligt.

Men jag upptäckte nått som kallas RAL Design...

RAL 210 60 30 for instance is a colour shade with a Hue of 210, a Lightness of 60 and a Chroma of 30
Det verkar vara ett lite annat typ av system.
Ska se om jag hinner luska nått imorgon...!

MVH Fredrik
 
  • Gilla
JoMaV
  • Laddar…
Du har pm johana-9. :surprised:
 
Tack för hjälpen,
väljer just nu mellan 8001 och 1011. Ska kolla i morgon mer noga har fått tag i en
Ral karta. Har inte haft det tidigare.
Har fram till fredag på mig att mestämma färg...
 
Funderar också på ockrafärg och RAL-koder för detta! Hur har det gått för er andra? Hur blev resultatet?
vi är mer inne på en betydligt mer gul nyans av ockra. Typ 1017.

Någon annan som har erfarenhet av detta, bilder vore ju fint för det är svårt att bilda sig uppfattning av dessa små små färgprover. Har varit och kolla på ett hus med fin gulockra på spröjsen och det är hyffsat likt 1017.
 
Svårt att "översätta" NCS till RAL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.