F flipflash skrev:
Dom flesta riktiga pumparna matar utedelen

Bättre då att dra ut en säkerhetsbrytare brevid där utedelen skall sitta och snyggare
M Martin Lj skrev:
Ok pratade med polarpumpens online support och det verkar vara bara Panasonic som man kan mata på insidan
För att tala klarspråk: Snick-snack!
Vår Mitsubishi kan matas med el valbart till inner- eller ytterdelen. Den är installerad år 2013.
Och vi matar den naturligtvis till innerdelen, med en liten vanlig väggströmbrytare bredvid.
Det stör inte, och det är nog bara jag som har sett den faktiskt.

Och har man en stor ful brytare vid utedelen kan ju vem som helst komma och slå av strömmen,
avsiktligt eller oavsiktligt.
 
Eftersom man ska använda en arbetsbrytare som är låsbar både i till och frånslaget läge är det inget problem att ha brytaren ute där den gör störst nytta.
 
  • Gilla
flipflash
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att tala klarspråk: Snick-snack!
Vår Mitsubishi kan matas med el valbart till inner- eller ytterdelen. Den är installerad år 2013.
Och vi matar den naturligtvis till innerdelen, med en liten vanlig väggströmbrytare bredvid.
Det stör inte, och det är nog bara jag som har sett den faktiskt.

Och har man en stor ful brytare vid utedelen kan ju vem som helst komma och slå av strömmen,
avsiktligt eller oavsiktligt.
Snick snack vet jag inte....
FH/fd?
Mig veterligen så har dom bara S1 s2 S3 på innerdelen. (Där förvisso 1o 2 är L/n men ej avsedda för matning)

Vanligt att nån hemmapulare får för sig att det är valbart och beroende på maskin och hur kretskort är byggt så vips har man lagt sig på insidan av överspänningsskydet som sitter i utedelen på inkommande där.

Förövrigt endast där det finns plintar dedikerade för matning...

Har du skumma grannar som smyger på din tomt och stänger av brytare?

Finns billiga suspekta märken och sidoimporterade varianter med stickpropp på samt även vissa dör det faktiskt är valbart i vilken ände det ska matas

Men dom "riktiga" märkena 3 tidigare nämnda matar oftast utedel

Även om dom matar innedel brukar man dra matningen ut för att kunna följa med rören in och få det rent o snyggt runt innedel utan utanpåliggande kablar och brytare

Sorry för lite ot men kanske ändå info värt något för nån
 
E elmont skrev:
där den gör störst nytta
På vad sätt menar du att strömbrytaren gör större nytta när den sitter på ytterväggen?
 
Säkerhetsbrytaren, som brukar föreskrivas, har till uppgift att göra anläggningen spänningsfri så att man vid tex service kan frånskilja VP elektriskt och arbeta med VP utan riska för att den blir spänningssatt. Och det är oftast just på utedelen som man utför arbeten och då är det lättast att ha säkerhetsbrytaren nära till hands.
 
tommib
Framför allt är det väl utedelen man potentiellt arbetar med utan att ev ha tillgång till säkringsskåpet och möjlighet att stänga av där. Vill man låsa finns det sånt också. Alla kanske inte har en sån dock.

För att hålla sig on topic så är det kanske bäst för TS att sätta en dosa inne och ett rörutlopp ute från den dosan. Då går det bra att välja om man byter VP. Till den nu tänkta pumpen förutsätter jag att TS har läst manualen. För min egen del skulle jag hellre mata utedelen, via säkerhetsbrytare.
 
tommib tommib skrev:
Framför allt är det väl utedelen man potentiellt arbetar med utan att ev ha tillgång till säkringsskåpet och möjlighet att stänga av där. Vill man låsa finns det sånt också. Alla kanske inte har en sån dock.

För att hålla sig on topic så är det kanske bäst för TS att sätta en dosa inne och ett rörutlopp ute från den dosan. Då går det bra att välja om man byter VP. Till den nu tänkta pumpen förutsätter jag att TS har läst manualen. För min egen del skulle jag hellre mata utedelen, via säkerhetsbrytare.
Matar man ifrån utsidan, är pumpen fast installerad i en brytare då? Som jag har det i det stora huset så är det en vanlig stickpropp som lvp:en är inkopplad i.

Den här låsbygeln som tommib länkar till, vad är meningen med den?
 
F flipflash skrev:
...
Har du skumma grannar som smyger på din tomt och stänger av brytare?...
Nej, hit till oss hittar knappt grannarna.
Men vad jag har förstått finns det problem ute i samhället med allsköns oönskade gäster.
Varför vill man annars installera larm, kameror mm?
 
F flipflash skrev:
Vanligt att nån hemmapulare får för sig att det är valbart och beroende på maskin och hur kretskort är byggt så vips har man lagt sig på insidan av överspänningsskydet som sitter i utedelen på inkommande där.
Ledsen att göra dig besviken, men det är Hallands bästa VVS-firma som har installerat det hela.
Jag har inte rör ett finger.

Och förresten: Hur kan man tycka att detta är fult (jämfört med en stor brytare på ytterväggen)?
Vår ingång/ytterdörr (ursäkta att det saknas dörrfoder):
Luftvärmepumpsenhet ovanför en dörr utan dörrfoder och en liten väggmonterad brytare till höger, i ett rum med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läs installationsanvisningarna där står det hur L/L VP ska kopplas in.
Ett fåtal fabrikat ska installeras med stickpropp men det stora flertalet ska installeras med säkerhetsbrytare.
Nu är ju jag ingen stor VVS firma men dock en elfirma som kopplat in ett icke försumligt antal VP och läst lika många installationsanvisningar. Jag kan med säkerhet säga att KnockOnWood har en anslutning som inte uppfyller tillverkarens anvisningar. En vanlig stickpropp är bättre för där får man i alla fall en helt ok frånskiljning. Och som jag skrev tidigare med en säkerhetsbrytare är risken minimal att någon stänger av VP det är bara att låsa den i tillslaget läge.
 
tommib
M Martin Lj skrev:
Den här låsbygeln som tommib länkar till, vad är meningen med den?
Vitsen med låsbygeln är att du kan låsa en dvärgbrytare i stängt läge och därmed använda den som en frånskiljare. Det kräver dock att du har tillgång till säkringsskåpet.

Diskussionen om frånskiljare har mer förts vad gäller markiser. För en LLVP skulle jag inte tveka att montera en. Det är bra vid underhållsarbeten och själva utedelen är ändå så ful att en säkerhetsbrytare bredvid varken gör till eller från.
 
E elmont skrev:
Jag kan med säkerhet säga att KnockOnWood har en anslutning som inte uppfyller tillverkarens anvisningar
Vid närmare eftertanke så vet jag ju inte om ledningarna från strömbrytaren går till innerdelen eller ut genom väggen tillsammans med rören till ytterdelen. Och därifrån tillbaka till innerdelen.
Spela roll? Det fungerar i alla fall utmärkt.
Och jag slipper en stor, vädertålig brytare på väggen bredvid ytterdörren :)
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vid närmare eftertanke så vet jag ju inte om ledningarna från strömbrytaren går till innerdelen eller ut genom väggen tillsammans med rören till ytterdelen. Och därifrån tillbaka till innerdelen.
Spela roll? Det fungerar i alla fall utmärkt.
Och jag slipper en stor, vädertålig brytare på väggen bredvid ytterdörren :)
Nu mena jag inte att du skulle gjort det själv och som vi nu inte vet vart det matas så kan vi varken säga bu eller bä. Dom ör ju inte snygga överhuvudtaget och om man stör sig eller inte är ju en smaksak.

Din brytare syns ju knappt där men hade den sutti i vardagsrummet tillexempel hade det blivit värre

Det elmont menar är nog att din brytare inte uppfyller kravet för säkerhetsbrytare pga brytavståndet inne i brytaren

Brytaren bör av säkerhetsskäl för servicetekniker också vara låsbar
Tänk service kille byter styrkort knäpper av och börjar jobba din fru tänker sig inte för och knäpper på brytare igen för hon fryser...

Brytaren placeras brevid utedelen
Och kommer aldrig upplevas som stor
Trots 10 år i branschen i Stockholmsregionen med tomtar och troll har jag aldrig haft en privatkund som nämnt att vp varit avstängd på nån brytare. ( skall tilläggas i hemma miljö)
I offentlig miljö typ tunnelbana osv stängs dom(ac) av rätt friskt av allsköns tomtar och troll men löses ofta genom lås eller en stålbur runt alltihop skyddar också mot vandalisering dock ej snygg...

Risken med din Brytare är väl att nån gäst tror att det är till utebelysningen och knäpper av den

Om installation med stickpropp används tvistas det om det är godkänt... fast installation bör ej matas med stickpropp men är ir säkerhetssynpunkt bättre än lampbrytare

Llvp med stickpropp betyder oftast att installatören inte hade elbehörighet och kunskap att lösa en fast matning

Vi kan väl lämna detta åt vad tråden var tillför istället

Jag propsar på att inte glömma julstjärnan
Är det jag missade i vår gäststuga och ser ganska trevligt ut när man har en vintertid går med skarvsladd men dras ofta ner

Lägg något extra tomrör till lämplig vägg för tv och skrivbord för nätverkskabel också med tanke på framtiden om nu tonårsbarn eller liknande flyttar ut
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det här uttaget för en julstjärna, ska det vara ett vanligt grenuttag eller ett lamputtag, vad är vanligast? Jag är ingen expert på julstjärnor :)
 
M Martin Lj skrev:
Det här uttaget för en julstjärna, ska det vara ett vanligt grenuttag eller ett lamputtag, vad är vanligast? Jag är ingen expert på julstjärnor :)
Julstjärnor brukar komma med europa-plugg (alltså för "vanligt" uttag) från affären.

Men den händige bygger ju enkelt och billigt om dem till vanlig lamppropp, och då kan man också slå av och på dem med den vanliga brytaren.

Så det beror ju på vad som passar bäst. Jag tror vi kör ungefär hälften hälften hemma... ;) (Vara konsekvent är bara för mesar! :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.