Har nyligen köpt en Mitsubishi MXZ-2D53VAH2 multisplit med två inomhusenheter. Den ena inomhusenheten MFZ-KJ35VE befinner sig i ett isolerat uterum där vi vill ha en temperatur på +15°C. Problemet nu är att den blåser inget alls om den inte är ställt på minst +18°C. Det kan väl inte vara som det ska?
 
A
Men vad har du för temp där nu?
 
electroluxaren skrev:
Men vad har du för temp där nu?
Om den är ställt på 18°C, så håller det den temperaturen. Ställer jag den på 17°C blåser inget alls och temperaturen sjunker under 15°C. Och den är ställt på heat med sol symbol.
 
A
Vad står den andra på?
 
electroluxaren skrev:
Vad står den andra på?
22˚C
 
Om ena är ställd på kyla och är igång så kan den andra inte ge värme. Kolla upp detta.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om ena är ställd på kyla och är igång så kan den andra inte ge värme. Kolla upp detta.
Båda är ställda att ge värme med sol symbol. Den ena är ställd på 22°C och den ger värme utan problem. Den andra ger värme om den är ställd på över 18°C. Är den ställd på 17°C står den bara stilla, fläkten går inte. Har testat olika fläktinställningar, men inget hjälper.
 
Samma fråga som @electroluxaren ställde; vad har för uppmätt temp i uterummet? Om du ställer temperaturen på 18 grader, vad får du då för uppmätt temperatur i uterummet?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Samma fråga som @electroluxaren ställde; vad har för uppmätt temp i uterummet? Om du ställer temperaturen på 18 grader, vad får du då för uppmätt temperatur i uterummet?
Det varierar, igår visa uppmätta värdet 17.7°C, men idag visar det 16.6°C.
 
Prova att ställa innedelen på 15 grader och låt det vara 2-3 dagar och kolla av temperaturen därefter. Vad har du för spillvärme in i uterummet? Vad får du för temp utan påslagen innedel?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Prova att ställa innedelen på 15 grader och låt det vara 2-3 dagar och kolla av temperaturen därefter. Vad har du för spillvärme in i uterummet? Vad får du för temp utan påslagen innedel?
Då blir det kallt i huset.

Vi har elelement som är inställda på 15 grader i uterummet, men de har jag testat stänga av. Fläkten vägrar att starta när den är inställt på 17 grader oavsett hur kallt det blir i uterummet. Den blir bara varm upptill och det brummar i utedelen, men fläkten går inte.
 
Nu testa jag sätta båda innedelarna på 17 grader och då gick den i uterummet igång. Höjde sedan den andra till 22 grader och nu går båda. Förklaring?
 
A
Troligt felinställd innedel den som gick på 22C
När du skickade nytt kommando, 17C, så får den en helt ny sträng av inställningar.
Den kan ha stått på auto fast fjärren visar heat.
 
electroluxaren skrev:
Troligt felinställd innedel den som gick på 22C
När du skickade nytt kommando, 17C, så får den en helt ny sträng av inställningar.
Den kan ha stått på auto fast fjärren visar heat.
Den där teorin tror jag inte på eftersom den har ju inte varit inställt på 22 grader konstant, utan vid kallare dagar har den varit på 23 grader. Dessutom har jag ändrat fläkthastigheten flera gånger. Verkar nog vara något med temperaturskillnaden på enheterna som den inte gillar, men någon info om att det skulle finnas någon gräns för det har jag inte fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.