Som rubriken lyder, skall bygga typ Attefallshus på ett boggiechassi ca 7 m långt. Skall inte köras på allmän väg så bredden är oviktig. Skall heller inte vara fast Attefalls. Tänkte flytta runt den på mina ägor om kommunen gnäller.
Traditionellt bygger jag utifrån - 22mm träpanel, utegips, isolering, OSB,gips. Hur gör jag för att få ner vikten?
22 träpanel, mycke vindpapp isolering, osb. Vill gärna ha en 120x240 för att styva upp konstruktionen.
Kanske hitta en skrotad frysbil och ta färdigisolerade väggar från?
 
Tänker du dig att det skall byggas som ett hus normalt gör eller är du öppen för andra vägar? Du kan göra lätta reglar genom att limma en list på ömse sidor om en bit cellplast. Ännu starkare blir den om du sedan limmar masonit eller tunn plywood på bredsidorna. I listen kan du skruva skivmaterial eller panel på ungefär samma sätt som man kan i en massiv regel. Sedan är det givetvis fråga om att undvika material. Kan du använda tunt skivmaterial i stället för panel utvändigt blir det lättare och starkare. Riktigt starkt blir det om du limmar det också. Däremot kanske det inte blir lika robust, hållbart och lättreparerat som panel.

Om du bygger väggarna helt i cellplast som du sedan täcker med glasfiberlaminat så kan du få en mycket lätt och hållbar konstruktion som isolerar bra. Det är väl liknande hur husvagnar brukar vara uppbyggda. Fast det lär inte se ut som ett ordinärt hus.
 
Svävar ut lite.... :D

Vad sägs om att göra en avgjutning av en vanlig trävägg, exempelvis fjällpanel. I den formen plastar du sedan erforderligt antal väggpanelssektioner med förstärkningar som går tvärs fjällpanelsprofilen. Dessa använder du som yttre skikt i Avemos cellplastväggar ovan. Panelerna med "veck" och förstärkningar i 90 grader mot varandra torde ge tillräckligt styrka och cellplasten står för isoleringen. Dessutom får du ett utseende som kommer vara hyfsat nära ett "riktigt" hus.
Till det inre skiktet vete skam vad du ska använda men det finns det säkert andra som vet. Husvagnskonstruktionen är nog ingen dum idé att försöka kopiera....
 
Hitta några begagnade Paroc/sandwich element?
 
Markus_snickare
Du måste fortfarande ha bygglov om du inte flyttar huset från fastigheten var 6e vecka.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.