Hej,

Vi köpte vår lägenhet för lite mer än två år sedan och först nu har jag börjat fundera på riktigt hur golvbrunnen i vårt badrum egentligen fungerar. Det är bara ett hål i väggen där vattnet rinner ut, det fortsätter nån decimeter in under väggen och faller sen ner i ett stort hål. Badrummet är gjort av förrförra ägarna och det borde vara snart 10år gammalt. I övrigt känns badrummet väldigt välgjort och allt är som nytt men denna detalj verkar inte bara vara regelvidrig utan även väldigt konstig, om än estetiskt tilltalande.

Bifogar två bilder på hålet i hopp om att nån har stött på nåt liknande och kanske har nån idé om hur det funkar, vad händer tex bakom väggen? Är det så att det kanske är en riktig golvbrunn därinne?

Hål i badrumsvägg vid golvet används som golvbrunn, omgivet av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunnens öppning i ett badrum med synliga kakel och en del av väggen utsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Lys med lampa och spegel så ser du hur det ser ut . troligtvis en brunn där men utan sil på .
Det ser lite lajbans ut med väggmontaget , vid finns innanför den väggen , den är nog utbyggd av någon orsak och då fanns det nog en brunn som inte flyttades , minsta motståndets lag kom in
 
Räkna med helrenovering av det badrummet.....
 
@Liteavvarje Har inte vågat stoppa in en spegel för rädsla att sumpa den. Skitsvårt att se vad som händer där bakom.

@Stefan N Jo det har jag börjat göra men hela fastigheten ska stambytas nån gång de kommande åren. Så nu vill jag mest försöka ta reda på om det går att köra vidare på badrummet tills dess. Skulle kännas hårt att behöva pröjsa för ett badrum som man ska ha i ett-två år innan det är dags att riva det igen. Även om det jobbigaste just nu är att man känner sig som en jubelidiot som inte reagerat på detta innan.
 
Är det stambyte planerat så kör vidare med det så länge. Grannen under lär väl höra av sig om det är läckage på det.
 
@Stefan N Jo det är väl lite så jag tänker. Mest nojig för om det blir läckage vad försäkringsbolaget kommer säga. Men har det hållit så länge som det har så vore det ju maximal otur om det skulle börja läcka nu. Jag har också börjat bli så nyfiken på konstruktionen, det kan ju inte vara den enda av sitt slag. Vem fan bygger ett badrum efter konstens alla regler och sen får för sig att improvisera på golvbrunnen. Det går inte ihop, måste finnas nån tanke.
 
Skaffa en spegel av denna typen så riskerar du inte att tappa nåt.
Inspektionsspegel med teleskopskaft och justerbart spegelhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ju undra hur det va tänkt att rensa den brunnen?
 
Plattan med utsågningen ska vara löstagbar, dvs en inspektionslucka. Men det ser den ju inte ut att vara.
 
Det finns en inspektionslucka vid sidan av och bakom den finns bla ventilerna för rören och man kan se en bit av toppen av det fyrkantiga rör som vattnet försvinner ner i efter att golvet bakom väggen tagit slut. Och jag hade trott att man därinne skulle kunna lyfta nån lucka och rensa golvbrunnen vid behov men det verkar inte gå.
 
L
Troligtvis stack dom rören som finns där i ögonen på den som byggde om ,
Usch vad fult jag bygger in alltihop så jag slipper jag se dom , men flyttar inte brunnen ,
vad göra då AHA fixar med ett håll vid golvet , klart och färdigt med avlopp
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
BirgitS
Hur stort är hålet, är det någon risk för att en mobil åker ner i det om man håller den på tvärs hålet och tar ett foto?
Eller har du någon surfplatta?
 
Den där typen av brunn finns/fanns i ett antal fastigheter, bl,a i Rissne i Sundbyberg.
Husen byggdes i moduler på fabrik, som sen lyftes på plats.
Är ett ngt större ingrepp att byta dessa brunnar vid renovering, samt att man behövde ofta involvera grannen under.
Så är det stambyte på g om ett par år, sitt lugnt i båten och var inte orolig!
 
  • Gilla
stockholmarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.