Jag har precis haft en chatt-konversation med DHL och blir mer och mer förvirrad. Är det en affärsprincip att inte lämna information, eller är det bara naturlig skicklighet och begåvning?

Jag vill beställa en bastu. Den ska komma till grannkommunens DHL-center, och därifrån ska jag hämta den. Största paketet väger 650kg. Inget för pakethållaren, alltså.

Min fråga: hur kommer paketet från DHL till ett flak eller ett släp? Finns en kran eller truck som kan lyfta det?

Svar: vilket leveransnummer? Avsändaren svara på din fråga. Det kan vi inte säga förrän leveransen är bokad.

Så höll vi på en bra stund. Mina frågor var tydligen för komplicerade. Det är kanske en affärshemlighet att det finns - eller inte finns - någon truck i grannkommunen. Jag funderar om jag ska åka dit om natten och spionera på truckar.

Till sist kom jag fram till ett slags svar: de tar inte hand om leveranser till privatpersoner "då vi
endast transporterar gods mellan ombud åt privatpersoner som väger max 20 kg." (Vid det laget iddes jag inte fråga vad som händer om bara mottagaren är privatperson). Jag tolkar det att bastun ligger där och DHL rör inte ett finger.

Är det någon som har fått DHL att ge ett rakt svar på en rak fråga?
 
Jag har inte haft problem att få svar när jag ringt till dem. Däremot kan det ta lång tid innan man kommer fram.

Tyvärr tror jag inte de tillhandahåller hjälp med lastning annat än pallyft. Så har det varit när jag hämtat på DHL tidigare.
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Värt att veta är att DHL freight och DHL express är två helt olika organisationer, eller åtminstone beter sig som så. Dock har jag inte haft problem att ringa till någon av dessa. Är du säker på att du ringt till "rätt" DHL?
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
K kuwi skrev:
"då vi
endast transporterar gods mellan ombud åt privatpersoner som väger max 20 kg."
20 kg, det är ju ett barn??


Fråga avsändaren hur de brukar skicka saker och ting.
 
Fotografen Fotografen skrev:
20 kg, det är ju ett barn??


Fråga avsändaren hur de brukar skicka saker och ting.
Avsändaren säger att de skickar med DHL, och att det normalt går bra.
 
A Anders243 skrev:
Värt att veta är att DHL freight och DHL express är två helt olika organisationer, eller åtminstone beter sig som så. Dock har jag inte haft problem att ringa till någon av dessa. Är du säker på att du ringt till "rätt" DHL?
Jag mailade först till fel "företag", och upptäckte sedan att Express och Freight inte pratar med varandra - de kunde i alla fall inte skicka mitt mail från Express till Freight. :-/ Men när jag chattade med supporten var det via DHL Freight.
 
Varför inte låta DHL köra hem det?
 
  • Gilla
kuwi och 1 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Varför inte låta DHL köra hem det?
Det var den första tanken. Men det gick inte att få svar på frågan om det går och vad det kostar. Jag kunde inte få någon som helst information om möjligheter och kostnader utan leveransnummer. Jag kanske är lite petig, men det kändes dumt att beställa först och ta reda på sånt sedan.

Sedan DHL kom med sitt icke-svar har jag skickat en förfrågan till ett lokalt företag som ringde upp efter 20 minuter och erbjöd transport med en kranbil. Jag vågar inte anlita ett företag som inte kan svara på frågan om de har en truck som kan lyfta upp ett virkespaket på ett flak.
 
Jag tänkte mest att om leverantören brukar anlita DHL så har de säkert ett anständigt pris på frakt dörr till dörr. Normalt är det så frakter beställs. De enda gånger vi hämtar på terminal är när något gått snett och det är panik. Men då har vi kontakter med både budbilar, lastbilar och bilar med kran och vi får ta kostnaden. Tveksam till att det blir någon större prisskillnad till din fördel på att hämta själv på terminalen. Kan inte leverantören uppge dörr till dörrpris?
Om de bara kan dra av pallarna på uppfarten hos dig så kan du alltid spräcka paketen för att få det hanterbart eller kolla med någon lokal förmåga som kan lyfta det på plats.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
Budet var från början "leverans till närmaste DHL-terminal", därför försökte jag att ta organisera sista biten på egen hand. Ska kolla det där med dörr-till-dörr. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Odjuret
  • Laddar…
Jag har beställt en del virke som levererats med Schenker till terminal. Åkt dit med släp och truck här lastat om. Funkat bra. Tycker DHL borde greja det också.
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Den här diskussionen skall du egentligen inte ha med DHL utan med den du skall köpa bastun av.

Och där säger du som det är, du vill ha leverans till din tomt, det finns ingen truck/traktor på plats, och således behöver det köras med Kran eller bakgavellyft (beroende på kollistorlek)
 
oobum oobum skrev:
Den här diskussionen skall du egentligen inte ha med DHL utan med den du skall köpa bastun av.

Och där säger du som det är, du vill ha leverans till din tomt, det finns ingen truck/traktor på plats, och således behöver det köras med Kran eller bakgavellyft (beroende på kollistorlek)
Du har säkert rätt. Men nu ville jag bedöma om det blir billigare att låta DHL sköta det ända fram till tomten, att anlita någon med kranbil, eller rentav att hämta det med släp. Senaste budet är att de inte ens kan tala om för mig om jag kan hämta godset med släp. Eller om någon kan hämta det med kranbil. Det är sändaren som måste beställa att jag hämtar med släp, och att jag behöver lyft med en truck, eller att godset skall hämtas med kranbil. Och sen kan DHL eventuellt meddela sändaren att det inte är möjligt. Det vet vi inte förrän sändaren har beställt...
 
K kuwi skrev:
Du har säkert rätt. Men nu ville jag bedöma om det blir billigare att låta DHL sköta det ända fram till tomten, att anlita någon med kranbil, eller rentav att hämta det med släp. Senaste budet är att de inte ens kan tala om för mig om jag kan hämta godset med släp. Eller om någon kan hämta det med kranbil. Det är sändaren som måste beställa att jag hämtar med släp, och att jag behöver lyft med en truck, eller att godset skall hämtas med kranbil. Och sen kan DHL eventuellt meddela sändaren att det inte är möjligt. Det vet vi inte förrän sändaren har beställt...
Låter som du handlar av en dålig leverantör som inte har känsla för det där med kundservice.

Att göra om till lossning hos dig som slutkund är bara ett samtal bort..

Jag gör sådant här dagligen, och det krävs att man ringer DHL, begär pris, och sen beställer tjänsten.

Och det är nog billigare om leverantören bokar detta via sig och sedan debiterar dig, eftersom de säkerligen har avtal med DHL.
 
oobum oobum skrev:
Låter som du handlar av en dålig leverantör som inte har känsla för det där med kundservice.

Att göra om till lossning hos dig som slutkund är bara ett samtal bort..

Jag gör sådant här dagligen, och det krävs att man ringer DHL, begär pris, och sen beställer tjänsten.

Och det är nog billigare om leverantören bokar detta via sig och sedan debiterar dig, eftersom de säkerligen har avtal med DHL.
Jo, jag har märkt att DHL vill ha den beslutsgången. Om det blir billigare vet jag inte, eftersom DHL inte avslöjar vad de olika lösningarna kostar. Jag tycker att det är byråkratiskt som f*n, om jag ska vara ärlig. Varför är det så svårt att säga "nej, vi lägger inte grejorna på ditt flak" eller "visst kan du få det"?

Låter som gamla posten: Du måste visa legitimation för att få ut din legitimation. Äh ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.